• 0

Wanneer is een BV leeg?

Ik heb sinds een 2008 een BV voor consultancy diensten. Inmiddels ben ik alweer sinds 2010 in loondienst en staat mijn BV niets te doen. De financiele status is dat er vanuit mij prive nog een kleine schuld van 5000 euro aan de BV is, maar daar staat een kapitaal van ongeveer 30k tegenover. Netto mag ik bij beeindiging van activiteiten dus uitgaan van een positief eindresultaat.

 

Ik doe niets meer met mijn BV en wil hem dus eigenlijk liever kwijt. Ik heb begrepen dat aan verkopen nog wel wat risico's zitten en dat je er ook niets meer voor krijgt. Het lijkt mij dan voor de hand te liggen om hem op te heffen. Google verteld me dan dat ik advertenties moet gaan plaatsen en dergelijke: een hele procedure alles bij elkaar.

 

In een post van Joost Rietveld uit 2010 lees ik het volgende: Zie "http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/ontbinding_van_rechtspersonen/

Maar hier staan veel zaken tussen die een schone, lege BV niet hoeft te doen. Als de BV geen schuldeisers kent of redelijkerwijs kan verwachten, dan is een aandeelhoudersbesluit voldoende. Daarmee naar de KvK, uitschrijven, kopie uitschrijving naar de fiscus, bankrekening leegmaken en opheffen en de laatste jaarrekening, deponering en VPB aangifte doen."

 

Dat klink stukken eenvoudiger. De grote vraag is dan; wanneer heb ik een lege BV?

En kan ik die ook maken (door bijvoorbeeld met mij de schuld te settlen en al het vermogen als dividend uit te keren)?

En hoe weet ik dat ik deze korte procedure mag volgen?

 

Ik heb geen schuldeisers, geen andere aandeelhouders, niets complex, geen leningen. Alleen 30k cash, een kleine lening aan mijzelf (gevolg van onnadenkend 18k er weer direct uithalen, STOM!) en wat afgeschreven klein spul zoals een shredder en een bureau.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag yeti

 

Kort samengevat:

 

Winstreserve als dividend uitkeren en aangifte dividendbelasting doen en betalen. Netto dividend min 5.000 schuld aan de BV uitkeren aan privé. Dan is je balans leeg (dwz debet 18K bank en credit 18K aandelen). 18.000 aandelenkapitaal retour privé storten. Bankrekening sluiten, aandeelhoudersbesluit maken tot opheffing van de BV. Daarmee naar de KvK en BV uitschrijven. Volgend jaar laatste aangifte VPB doen en klaar.

 

BV verkopen is sinds de Flex BV vrijwel nutteloos. Een nieuwe BV vereist geen akkoord meer van justitie, kost 350 euro en vereist geen 18K aandelenkapitaal meer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Yeti,

 

Volgens mij is het zo dat er baten in de onderneming aanwezig zijn (de euro's dan wel een vordering) en er dan formeel de lange route gevolgd moet worden. Dus inclusief de advertentie en reactietijd van 2 maanden!!

Indien dit niet gebeurd blijft er de mogelijkheid dat er in de toekomst iemand komt die nietigheid inroept, en dan is aansprakelijkheid van de bestuurder een kleine stap.

 

Hoewel totaal niet praktisch zou ik toch aanraden de advertentie te plaatsen.

 

Veel wijsheid!!

 

Link naar reactie
  • 0

Dag yeti

 

Kort samengevat:

 

Winstreserve als dividend uitkeren en aangifte dividendbelasting doen en betalen. Netto dividend min 5.000 schuld aan de BV uitkeren aan privé. Dan is je balans leeg (dwz debet 18K bank en credit 18K aandelen). 18.000 aandelenkapitaal retour privé storten. Bankrekening sluiten, aandeelhoudersbesluit maken tot opheffing van de BV. Daarmee naar de KvK en BV uitschrijven. Volgend jaar laatste aangifte VPB doen en klaar.

 

 

Wellicht een formaliteit:

 

Maar als uit die laatste aangifte VPB blijkt dat er een klein verrekenbaar verlies was in het jaar van liquidatie dat middels carry back tot een kleine vpb vordering leidde dan waren er dus toch nog 'baten' op de balans nadat het besluit tot opheffing werd ingeroepen.

 

Om het dan nog wat safer te spelen, zou ik altijd liever een klein verschuldigd bedrag aan vpb op de balans hebben staan, dan een vordering. Dit kan je bewerkstelligen middels de schatting vpb.

 

Groet,

Alex

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.