• 0

Omzetbelasting prestaties vanuit het buitenland

hallo iedereen,

 

ik zit met een probleem.. ik heb vorige maand de omzetbelasting ingevuld zoals ik dacht dat het hoorde te gebeuren!

blijkbaar is dit helaas niet juist.. ik heb net even met de belastingdienst gebeld en gevraagd hoe het nu zoal zat..

mijn vraag was of ik bestellingen die buiten de eu komen moet opgeven bij 4a.. hierop was het antwoord dat ik hiervoor een 23 vergunning nodig heb en anders niet mag! ik heb geen 23 vergunning en heb hierop dus 1 factuur opgegeven omdat ik hierover geen factuur heb gehad van de koeriersdienst.. de andere bestellingen had ik allemaal een factuur van dhl bij dus dit kan ik gewoon aangeven als voorbelasting.. maar hoe moet ik dit nu corrigeren zodat ik het goed heb voor de belastingdienst? ik heb niet echt zin in problemen.. wil alles doen zoals het hoort te gaan, alleen ben ik nog niet zown goede boekhouder!

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen want ik weet nu even niet meer wat ik nu moet veranderen.

 

Alvast bedankt!

 

Groetjen,

Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag RubenD.

 

De belastingdienst is niet erg duidelijk op dit gebied en ook niet praktisch ingesteld.

Indien er goederen per post, of andersinds zonder tussenkomst van een inklaarder, ontvangen worden dan ontstaat er een probleem.

 

Indien dit regelmatig gebeurd dan is het zaak om een zgn. artikel 23 vergunning aan te vragen.

(Zie voorwaarde bij de belastingdienst onder BTW artikel 23.)

 

Komen er zo nu en dan maar goederen binnen dan geeft de belastingdienst niet de mogelijkheid om de BTW aan te geven.

Je zou dus alsnog naar een inklaarder moeten gaan om de goederen correct in te klaren. (Met alle extra kosten van dien).

 

Ik vermoed dat de belastingdienst dit ook niet nastreeft en ervan uit gaat dat, bij geringe bedragen, de melding geheel achterwege kan blijven.

 

Wellicht dat een van de fiscalisten hier een beter onderbouwd antwoord op weet ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je toch de belastingdienst aan de telefoon had je kunnen meteen kunnen vragen wat je wel had moeten doen ???

Daarnaast zijn m.i 2 opties.

 

- Vermelden in 4a en vervolgens aftrekken als voorbelasting

- Of niets doen en daarmee dus geen voorbelasting aftrekken en wel gewoon netjes de BTW bij verkoop afdragen.

 

Hierbij is optie 2 m.i de meest juiste. Echter je had voor deze invoer gewoon aangifte moeten doen bij de douane! Voor de record dit is formeel jouw verantwoordelijkheid en niet van DHL. Zou dat dus voor toekomstige zendingen in de gaten houden en meteen aan de bel trekken indien zij dus iets afleveren zonder douane aangifte!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Wanneer je iets hebt ingevuld bij rubriek 4a en je hebt geen vergunning artikel 23 aangevraagd, dan moet je dit corrigeren in je volgende btw-aangifte. Een btw-bedrag hoger dan €1000 corrigeer je met een suppletie.

 

Als je regelmatig goederen invoert uit niet-EU-landen, dan kun je om een vergunning tot btw-verlegging bij invoer vragen, dit is een vergunning artikel 23. Je betaalt de btw dan niet bij de grens, maar vermeldt dit op de aangifte omzetbelasting bij rubriek 4a.

 

Het komt ook voor dat goederen via de post verzonden worden die niet worden ingeklaard bij de Douane, bijvoorbeeld pakketjes met een waarde van maximaal 22 euro. In dat geval betaal je geen btw en kun je dus ook niets terugvragen in je btw-aangifte.

 

Lees meer over zakendoen buiten de EU op onze site.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

ok heren dit is me nu allemaal vrij duidelijk ;) ;D wil jullie hiervoor hartelijk bedanken!

 

dus als ik het goed begrijp moet ik het nu corrigeren met een formulier.. en het dan maar als inkoop zonder btw te plaatsen?

 

nu nog even een vraag over de vergunning.. als je deze hebt en je besteld iets uit america, moet je dit dan aangeven bij de douane? of hoe gaat dit precies in zijn werking? ik las ook op de website van de belastingdienst dat je een aparte administratie moet bijhouden.. kan iemand hier misschien wat uitleg over geven hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

alvast bedankt!

Groeten,

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Nee je hoeft zelf niet aan te geven. Je vergunning art 23 wordt immers gekoppeld aan je BTW nummer.

Wel moet je bij houden wat je allemaal importeert en zorgen dat je dit elk kwartaal op de juiste manier in je aangifte verwerkt.

De waardes die je hiervoor moet hanteren staan op de toestemming tot wegvoering welk je van je douane expediteur of vervoerder hoort te krijgen! Bewaar dit bewijs van aangifte goed in je administratie.

 

Mvgr,

Maarten

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.