• 0

Inkoopcollectief meubelbranche

Beste Higherlevelnaren!

 

Doordat de verkoop in de detailhandel van mijn hoekbanken minder hardt gaat dan verwacht ben ik mij ook eens gaan richten op anderen verkoop manieren en vooral voor de toekomst.

 

Doordat ik een goede fabriek heb gevonden die zeer goede kwaliteit levert voor een goede prijskwaliteit verhoudingsprijs ben ik op het idee gekomen een inkoopcollectief te starten.

 

Binnen de meubelbranche is de groothandel aan het verzadigen en begint te verdwijnen. Dit terwijl er ongelofelijk veel wat kleinere meubelzaken in Nederland zijn die inkopen bij de groothandel. Deze missen omzet en feedback voor hun producten doordat de marge op hun meubels slinkt en concurrenten goedkoper worden.

 

Het idee is een inkoopcollectief te starten waarbij kleinere ondernemingen een deel van een container kunnen inkopen met aanbiedingsbanken. Dit idee is gericht op kleinere ondernemeingen die geen kans of vermogen zien om zelf te importeren. Doordat ze dan zelf voor een toch voordelige prijs (voor hun) banken kunnen inkopen zouden zij met acties en/of aanbiedingen kunnen komen. Waarmee ze toch een betere concurrentiepositie krijgen en mee met de tijd kunnen.

 

Ik ben benieuwd wat jullie hierover denken.

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat houd je tegen om gewoon eens bij wat collega's in den lande binnen te lopen met het idee? Als je een container kan delen met een paar collega's zonder dat je in elkaars gebied zit te vissen lijkt me dit een prima kans.

 

Beste Henk,

 

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik denk dat je niet weet wat ik bedoel.

 

Kleinere winkels die toch willen importeren om mee te kunnen, kunnen zich dan bij mij aanmelden en een stuk van de container importeren zegmaar. Mijn marge wordt daarbij behaald om op alle banken 30 % erop te gooien en daarbij de transportkosten wat hoger uit te laten vallen. Makkelijk verdienen als je alleen een doorgeefluik bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang je ze dit verteld lijkt me dat geen probleem.

Natuurlijk moet ook jij er wat aan kunnen verdienen maar dat je nu 1 fabriek gevonden hebt die leuke produkten maakt betekend nog niet dat je hiermee de kip met gouden eieren in handen hebt.

 

Op het moment dat jij gaat importeren voor anderen gaan zij ook rondneuzen wat zoiets mag kosten. Terecht.

En als je er 30% opgooit en nog eens gaat sjoemelen met de logistieke kosten dan ga je meer tijd kwijt zijn aan continue uitleggen waarom jij zo duur bent en de andere veel goedkoper.

 

Het is overigens geen makkelijke opgave containers te vullen. Je moet echt wel een omzet hebben, zeer regelmatige bestellingen om voordeel uit elke keer volle containers te halen. Plus je neemt nog eens risico voor anderen want jij bent als importeur verantwoordelijk voor hun goederen. Neem aan dat ze niet LCL in jouw container gaan maar alles dan onder jouw naam en BOL op jouw naam Nederland binnenkomt.

Link naar reactie
  • 0

henk schreef nav je inleiding.

idee is een inkoopcollectief te starten

 

mijn idee is dat je je voor wil doen als inkoopcollectief, dat verkoopt makkelijker, maar ondertussen zelf een groothandel/importeur bent.

 

bij een echt collectief gooi je alle kaarten op tafel en laat je niet de transportkosten hoger uitvallen.

van dat laatste ben ik sowieso geen fan, omdat dit heel transparant is.

 

ok, laten we uitgaan van die 30%. niet slecht als doorgeefluik, zo als je zegt, maar wat doe je er voor?

- neem je alle meubels terug als ze toch een keer slecht uitvallen ?

- waar worden ze gelost ? en zitten de transport ( laad/los ) kosten bij de 30% in ? transport van losplek naar de winkels.

- neem je zelf de beschadigde bank, of het verschil bij een verkeerd aantal?

- spreek je een prijs af incl O/F voor die tijd, of wordt de O/F na verscheping berekend. per maand zijn er tegenwoordig grote verschillen.

- betalen de andere winkels aan, of factuur bij aflevering ? verschil is een paar maanden.

- heeft iedereen op hetzelfde moment handel nodig ? mijn ervaring met (echte) collectieven is van niet. de een wil graag en de andere hoeft nog even niet.

 

en idd de B/L staat of op naam boterkooper import of op inkoopcombinatie De Handige Jongens. verschil is dat bovenstaande zaken ook voor rekening komen voor hetzij boterkooper import, hetzij i.c. DHJ.

 

idee van een i.c. is goed en wordt al veel gedaan. vaak is het wel een voorwaarde dat de deelnemers gelijkwaardig zijn en elkaar kunnen vertrouwen.

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.