• 0

Debiteurenbeheer, "eens wat anders"

Beste,

 

Niet betalende debiteuren blijft vaak een probleem. Zeker wanneer je nog geld te goed hebt van iemand of van een bedrijf die inmiddels geen klant meer bij je is.

Na de talloze beloftes en toezeggingen sta je na lange tijd en veel energie nog steeds met lege handen. Zo heb ik nu ook een geval waarin ik lang goed van vertrouwen ben geweest maar geen boe of bah meer hoor en nog geen betaling is gedaan.

Nu is uitbesteden aan een incassobureau natuurlijk een optie, maar ik zat me te bedenken of het ook anders kan.

Nu heb ik wat bedacht wat ik graag even wil delen, maar ik kan pas later vertellen of het dadwerkelijk werkt ;)

 

Ik ga mijn debiteuren geld geven….!!

 

Men krijgt van mij een laatste schrijven met hierin de melding dat men, bij geen betaling van mij dagelijks een bedrag over geschreven krijgt op hun bankrekening.

 

Dit komt er dan ongeveer uit te zien zoals in de bijlage.

 

Ik weet dat dit me geld kost, maar dat is wel te overzien. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag een bedrag van € 0.01 op je bankrekening ziet geplust, dit erg gaat irriteren. Zeker wanneer je je mutaties via de telefoon beluistert….

Nu wordt men dagelijks geconfronteerd met een achterstand. Is toch ook niet fijn...

Afgezien daarvan zal dit de bank natuurlijk ook opvallen wanneer men eens vraagt naar een krediet of om andere hulp.

Dit wil ik dan doorzetten tot het moment dat het openstaande saldo is voldaan.

 

Het is weer eens wat anders….

 

groet,

Ronny

 

 

betalingsachterstand_bijschrijving.thumb.jpg.fe9eb66c58850629df7db382e08ae1e4.jpg

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Haha, geweldig voorbeeld van out of the box denken dit, reusje voor de originaliteit!

 

In de praktijk kan ik me voorstellen dat dit de debiteur inderdaad gaat irriteren. Hoewel ze natuurlijk wel verplicht zijn om te betalen, kan de gun factor wel lager en lager worden op deze manier, waardoor de wil om daadwerkelijk te betalen misschien echt nihiel wordt. Heeft een beetje twee kanten denk ik.

 

Mocht je structureel echt iemand hebben die wel kan betalen, maar dit gewoon niet doet, dan zal je hiermee ook niks oplossen ben ik bang. Er blijven altijd debiteuren die letterlijk denken: "prima, maak maar over joh, ik betaal toch niks". Nodeloos te zeggen, maar zulke mensen zijn we allemaal liever kwijt dan rijk :)

 

BAMeffect.nl - Sociale webspecialist uit Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Haha grappig idee zeg! Ik ben benieuwd, wellicht bereik je de mensen/bedrijven die de betaling op de lange baan wilden schuiven maar nu toch gelijk betalen. Voordeliger dan een postzegel. Notoire wanbetalers pak je d'r niet mee aan ben ik bang (of indien toch wel: stuur mij gelijk ff een mailtje ;D)

 

Ik ga dit denk ik ook eens in overleg testen met debiteuren die een betalingsregeling niet nakomen. Reusje van mij (dit klinkt best fout)!

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Hoe de debiteuren hier uit eindelijk op reageren is natuurlijk niet meer spannend denk ik. D.w.z. dat de gun factor er uit is, boeit me niet meer wanneer dit stadium is bereikt.

Ik heb voldoende mogelijkheden om debiteuren tot betaling over te laten gaan zolang ze nog bij mij een dienst afnemen.

Omdat ik ook ga voor de "duurzame" relatie met mijn klanten en dit meestal wederzijds is, lost dit in de meeste gevallen zichzelf op.

Dit is voor de klanten die geen gebruik meer maken van mijn diensten en dus ook gewoon weigeren te betalen of weigeren afspraken te maken.

 

Door dit structureel te doen denk ik wat bewegingen te kunnen forceren.

Natuurlijk weet ik dat het niet bij iedereen zal helpen, maar goed we zullen zien.

 

Wie niet waagt die niet wint toch?

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee!

vergeet enkel niet de overschrijvingskosten van je bank mee te nemen in de berekening. Die liggen waarschijnlijk 7 tot 15 keer zo hoog als het bedrag dat je dagelijks overboekt.

En hou ook rekening mee dat je zelf ook veel extra regels krijgt voor boekhouding.

Ik zou dit als volgt doen:

eerste week: 1 keer

tweede week: 2 keer

derde week: 3 keer

enz. tot je op 7 keer per week zit.

 

dit soort mensen controleert waarschijnlijk ook maar 1 tot 3 keer per week hun rekening en ziet dus dan meerdere keren tegelijk.

 

Je kan ook nog overwegen de bijgeplaatste teksten gedurende het traject steeds iets nadrukkelijker en "scherper" te maken.

Link naar reactie
  • 0

Grappig idee.

 

Je kunt de tekst nog varieren om op schuldgevoel, voordeeltje/cadeautje bij betaling, o.i.d te wijzen.

 

Een keer per dag ben je super irritant en zal men vaak recalcitrant worden. Ik zou langzamer beginnen.

 

Ja dat is juist het ironische van het verhaal.

Ik, als terechte schuldeiser, moet oppassen om niet recalcitrant te worden terwijl klanten waar ik me de naad voor uit de broek heb gewerkt, niet betalen?

Voor dit traject in gang wordt gezet, zijn daar 20 telefoontjes, emails en brieven aan vooraf gegaan en zijn gewoon afspraken mogelijk...

Geen reactie, dan een andere manier. Een bombardement.

Jammer als de klant dat vervelend vindt.... ze krijgen nog wel netjes een brief van te voren met het voorbeeld hoe het uit komt te zien.

Ergens is de maat vol he.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Vergeet vooral niet om de gebruikelijke stappen te zetten in je debiteurenbeheer: in gebreke stellen, verhogingen doorrekenen en het doorrekenen van wettelijke rente. Het bedrag dat je vermeldt op de overschrijving zou dus feitelijk iedere dag, maar toch op zijn minst iedere week, bijgesteld moeten worden. Maar het idee is zeker leuk ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of dit gaat werken. Wel een grappig idee :D

Maar ik ben bang dat dat soort types eigenlijk nooit naar hun bank mutaties kijken. Die kijken alleen of ze geld kunnen pinnen, en verder niet.

 

En bang zijn dat ze geen vriendjes meer willen zijn? Iemand die al maanden niet meer betaald zou hier ook niets meer kunnen bestellen. Doordat mensen bang zijn om klanten te verliezen blijven die oplichters doorgaan.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 1

Zit me te bedenken of mijn klanten (kinderopvang) voor wie ik het debiteurenbeheer doe ook niet zoiets kunnen doen. Helaas neemt het aantal wanbetalende klanten in deze sector snel toe. Geregeld 0,01 overschrijven met steeds de mededeling erbij: U heeft inmiddels al xx maanden ten onrechte kinderopvangtoeslag ontvangen. Houdt u er rekening mee dat u dit bedrag aan de belastingdienst moet terugbetalen als u de factuur van de kinderopvang niet betaalt" of zoiets.

 

Ben erg benieuwd wat het resultaat van je actie gaat zijn!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Zit me te bedenken of mijn klanten (kinderopvang) voor wie ik het debiteurenbeheer doe ook niet zoiets kunnen doen. Helaas neemt het aantal wanbetalende klanten in deze sector snel toe. Geregeld 0,01 overschrijven met steeds de mededeling erbij: U heeft inmiddels al xx maanden ten onrechte kinderopvangtoeslag ontvangen. Houdt u er rekening mee dat u dit bedrag aan de belastingdienst moet terugbetalen als u de factuur van de kinderopvang niet betaalt" of zoiets.

 

Ben erg benieuwd wat het resultaat van je actie gaat zijn!

 

Heb je dat niet al in je aanmaning staan?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
vergeet enkel niet de overschrijvingskosten van je bank mee te nemen in de berekening. Die liggen waarschijnlijk 7 tot 15 keer zo hoog als het bedrag dat je dagelijks overboekt.

En hou ook rekening mee dat je zelf ook veel extra regels krijgt voor boekhouding.

 

Misschien vanaf een privé rekening doen? Ik heb meerdere privé rekeningen waar ik alleen een kwartaal bijdrage betaal zonder limiet aan het aantal overschrijvingen.

 

En voor een privé uitgave van 10 euro kan je een hoop lol hebben. ;D Ga er van uit dat het ook niet om tientallen wanbetalers gaat.

Link naar reactie
  • 0

Zit me te bedenken of mijn klanten (kinderopvang) voor wie ik het debiteurenbeheer doe ook niet zoiets kunnen doen. Helaas neemt het aantal wanbetalende klanten in deze sector snel toe. Geregeld 0,01 overschrijven met steeds de mededeling erbij: U heeft inmiddels al xx maanden ten onrechte kinderopvangtoeslag ontvangen. Houdt u er rekening mee dat u dit bedrag aan de belastingdienst moet terugbetalen als u de factuur van de kinderopvang niet betaalt" of zoiets.

 

Ben erg benieuwd wat het resultaat van je actie gaat zijn!

 

Heb je dat niet al in je aanmaning staan?

 

Nee, de aanmaning(en) krijgen ze terwijl ze nog klant zijn, kind wordt dus nog opgevangen. Zolang we het kind nog opvangen gaan we er nog van uit dat de klant alsnog zal betalen.

Bij twee maanden achterstand vangen we niet meer op en is de klant exit. Dan gaat het dossier naar de deurwaarder.

 

Op zich is het natuurlijk niet het probleem van een KDV als een ouder ten onrechte de kinderopvangtoeslag ontvangt en die later moet terugbetalen aan de belastingdienst, maar ik ben hier wel alert op, het zijn immers gemeenschapsgelden en die moeten niet aangewend worden voor vakantie of andere dingen die niets met kinderopvang te maken hebben.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het idee is leuk maar ik zou het zeker niet aanraden. Het heeft iets van pesten en dat zou ik niet met mijn bedrijf willen uitstralen.

 

Als je het bij mij zou doen zou het me geen enkele prikkel geven te betalen en ik zou er weinig last van ondervinden. Sterker nog, ik verdien er geld mee.

 

Daarnaast vind ik het niet professioneel overkomen. Als je een wanbetaler hebt moet jij je niet tot hun niveau verlagen. Houd het zakelijk en zet er een incassobureau op.

 

Maar het idee is zeker orgineel!

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Mocht de situatie uitlopen op een gerechtelijke procedure, vraag ik me af wat een rechter hier van gaat zeggen. Velen zullen het zien als een pesterij.

 

Mijn mening, vanuit mijn vakgebied uiteraard, is dat je voor een paar euro per factuur al je debiteurenbeheer kunt outsourcen aan een professional. Verhoog je facturen een paar euro en je verdient het ruim terug. Het bespaart je zelf een hoop administratieve handelingen en je hebt een dossier opbouw als het ter incasso zou moeten.

 

Of indien je toch graag zelf tijd wil besteden aan het opvolgen van je debiteuren, zorg dan dat je, netjes en zakelijk, herinneringen stuurt. Ga geen emotionele/dreigende e-mail sturen of dreigend voicemails inspreken. Hierdoor vererger je de situatie. Laat het opvoeren van de druk door een externe maatschappij over. Vreemde ogen dwingen nog altijd.

 

 

Mocht iemand een gevalletje debiteurenschade hebben, ben je altijd welkom een PB te sturen voor advies.

Interpayment voor vriendelijk maar effectief en betaalbaar debiteurenbeheer.

Link naar reactie
  • 0

Heeft de debiteur een fax?

 

Ik kan wel wat leuks verzinnen met een factuur en een rolletje plakband....

 

 

 

 

 

 

 

 

;D

 

 

@Ironny: heb je nog succes geboekt met de overboekingen?

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde toevallig nog deze week een update geven, dus bedankt voor het kicken.

Natuurlijk snap ik alle meningen wel hoor , maar de klant heeft gewoon een betalingsverplichting. Ik ben ondernemer en wil dan wel eens sommige dingen uitproberen en kijken of het vruchten afwerpt.

Als het gezien wordt als pesterij jammer dan. Ik word ook gepest doordat een betalingsverplichting niet wordt nagekomen ondanks talloze beloften,

 

Ik lever een dienst, de klant betaalt. Kan de klant niet betalen, kan deze gewoon met een voorstel komen. Hoe dan ook, men moet in gesprek blijven. Mij aan het lijntje houden, niks betalen en je vervolgens verstoppen, maakt het probleem erger.

Ik stel me heel redelijk op, maar je moet wel in gesprek blijven.

 

Overigens heeft mijn actie bij die klant niet geholpen. Ik heb dus inderdaad dit uitbesteed aan een advocatenkantoor. Ook die heeft afspraken gemaakt met de klant waarbij ik gewoon de overschrijving heb stil gezet. afspraak is afspraak toch?

Nee hoor, wederom niet. Ook het advocatenkatoor wordt gewoon aan het lijntje gehouden door de klant die ook daar de afspraken niet nakomt.

 

En dan ga ik weer eens denken hoe ik dan aan mijn geld kom. Ik heb toevallig een product nodig wat die klant verkoopt. Misschien ga ik die wel gewoon bestellen en dan ook mijn factuur niet betalen maar verrekenen?

 

Enfin, dit wordt nog vervolgd.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.