• 0

auteursrecht webdesign

Hallo,

 

ik werk al een tijdje sinds mei dit jaar aan diverse website projecten voor een klant. Zij gaan nu overstappen op een super-de-luxe content management systeem, content-e van TurpinVision. Ze willen mijn web ontwerp handhaven evenals banners/grafische dingetjes, javascript dingetjes en een aantal teksten die ik voor ze heb geschreven.

 

Zitten daar nog auteursrechtelijke haken en ogen aan? Ik wil niet dat een andere bedrijf gaat profiteren van mijn ontwerp o..i.d. Dat verwacht ik niet per se, maar wie weet er wat meer over te vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Auteursrecht heb je zoieso.

 

Waar jij het denk ik over hebt is intellectueel eigendom. Of jij die hebt (zodat je bezwaar kan maken omdat de klant jou ontwerpen voor iets anders gebruikt dan in de overeenkomst stond) of de klant (zodat je er niks tegen kan beginnen) hangt van je Algemene Voorwaarden af.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Als je er niets over hebt afgesproken (al dan niet per AV), liggen de auteursrechten etc. bij jou als ontwerper / schrijver. Jij zou dus kunnen verbieden dat ze gebruikt worden door een ander bedrijf bij een aanpassing van de website, al lijkt me dat niet vriendelijk/gebruikelijk.

 

Mocht met jouw ontwerp gaan gebruiken voor een buitenstaand project (bijvoorbeeld voor een nieuwe, ongerelateerde website), dan heb je alle recht daarvoor een vergoeding te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp willen ze jou design toepassen op een ander CM systeem binnen hetzelfde bedrijf. Dan verandert er volgens mij helemaal niks qua eigendomsrechten e.d.

 

Verder lijkt het me logisch dat jouw klant eigendom is van het ontwerp en de website, tenzij hij je maandelijks betaalt in de vorm van een licentie.. Ik koop in ieder geval uitsluitend een website als het ontwerp en de techniek mijn eigendom worden.

 

Zo te horen betreft het een aardige grote klant, dus ik zou hoe dan ook oppassen met deze materie.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Verder lijkt het me logisch dat jouw klant eigendom is van het ontwerp en de website, tenzij hij je maandelijks betaalt in de vorm van een licentie..
hmm deze argumentatie klopt niet. Je klant wordt eigenaar als dat specifiek overeengekomen is. Meestal wordt een uitkoopsom betaald om het ontwerp vrij te mogen toepassen op andre applicaties.

 

Annedien weet precies hoe dat zit.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.