• 0

zelfstandig worden of niet

goedemorgen

ik ben in overweging om naast mijn werk iets voor mij zelf te gaan doen.

mijn vrouw en ik werken ieder 20 uur per week en kunnen daar goed van leven maar wil toch wel iets er naast gaan doen.

ik wil dan wat in de verhuur gaan doen een paar aanhangwagentjes en wat springkussens voor de jeugt.

is het nu verstandig om mij in te schrijven bij de k.v.k of moet ik die als particulier gaan doen.

de ruimte en het geld om te starten zijn aanwezig.

 

hopende op wat reacties groetjes erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Erik,

 

Beetje ondernemen naast loondienst is leuk om te doen!

 

Maar wel legaal natuurlijk. De grens ligt niet bij een bepaald bedrag maar bij de beoordeling van de activiteit. Als iemand incidenteel wat van je leent en jij daar een kleine vergoeding voor ontvangt kan dat nog doorgaan voor particulier. Als je structureel inkomsten verwerft met betaalde activiteiten dan is het een bedrijfsmatige activiteit. In dit geval lijkt het me duidelijk dat van het laatste sprake is.

 

Dus ja, je moet naar de KvK. Niet alleen voor een inschrijving, maar ook voor advies. Je krijgt namelijk ook te maken met omzetbelasting. Er van uitgaande dat dit een eenmanszaak wordt, vermeld je de opbrengsten en kosten voor de inkomstenbelasting in principe onder inkomsten uit overige werkzaamheden, tenzij je er meer dan 1225 uur per jaar aan gaat besteden. Dan kun je voor de inkomstenbelasting ook worden gezien als ondernemer en van de extra aftrekposten gebruik maken.

 

Er komt heel wat bij kijken als ondernemer, maar het levert ook plezier en hopelijk geld op. Om het zwart te doen scheelt je een hoop administratie, maar kost je ook een hoop als je gepakt wordt. Niet doen dus. En als verhuurder wil je toch ook gewoon lekker kunnen adverteren zonder bang te zijn om gepakt te worden?

 

Zie ook: KvK Wanneer heb ik een onderneming?

 

Succes met de verhuur!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

hallo

 

dat zeggen dus meer mensen leuk moet je doen.

ik ben alleen bang van al die boekhouding daar weet ik dus veel te weinig van.

ik las ergens op dit forum iemand met 4000 euro omzet en een rekening van een 800 euro van de boekhouder.

dan vraag ik mij af wie er meer verdiend aan dat bedrijfje.

maar ik ga van de week de k.v.k en de belasting maar eens bellen kijken of ik daar wat wijzer kan worden.

 

groetjes erik

Link naar reactie
  • 0

dat zeggen dus meer mensen leuk moet je doen.

ik ben alleen bang van al die boekhouding daar weet ik dus veel te weinig van.

 

Als ondernemer zul je echt het nodge moeten weten van boekhouding,. Dat betekent natuurlijk niet dat je moet kunnen boekhouden, net zoals een boekhouder ook geen springkussens moet gaan verhuren maar toch wel het nodige van verhuren moet weten om als adviseur van verhuurbedrijven op te treden. Het is in ieder geval geen argument om niet te gaan ondernemen.

 

ik las ergens op dit forum iemand met 4000 euro omzet en een rekening van een 800 euro van de boekhouder.

dan vraag ik mij af wie er meer verdiend aan dat bedrijfje.

 

Tja, je moet de ander natuurlijk ook zijn brood gunnen. Er gaat nu eenmaal tijd zitten in een goede boekhouding, aangiftes en fiscale optimalisatie. Je zult in een goede adviseur moeten investeren, maar realiseer je dat deze persoon veel geld voor je kan uitsparen en veel voordelen kan realiseren. Staar je niet blind op de prijs boven de streep, kijk vooral naar het voordeel dat gerealiseerd kan worden onder de streep. En realiseer je vooral dat het zelf niet goed doen op de lange termijn altijd duurder is dan vanaf het begin de boel op orde hebben.

 

Met betrekking tot de eventuele adviseur: vraag om een fixed price voor vaste werkzaamheden, en laat de samenstelling van die prijs ook specificeren. Het is belangrijk dat jij weet wat je koopt, voor jezelf én voor je adviseur. Laat je uitleggen waarom je moet betalen wat in de offerte staat, en onthoud vooral: if you pay peanuts, you get monkeys.

 

maar ik ga van de week de k.v.k en de belasting maar eens bellen kijken of ik daar wat wijzer kan worden.

 

Begin eens hier.

 

Wat mij meer zorgen baart zijn jouw ideeën: het verhuren van aanhangwagns en springkussens. Dit is een heel moeilijke branche, en dan met name op het vlak van verantwoordelijkheid en aanprakelijkheid. Het is niet zomaar een aanhangwagentje meegeven, deze moeten gekeurd zijn en goed verzekerd worden. Als er iets mis gaat met de aanhangwagen (raakt los van de trekhaak en schept een auto met een jong gezin) en je hebt de boel niet op orde (reminstallatie voldeed niet) heb je een levensgroot probleem. En zelfs als alles in orde is zul je verdomd goed verzekerd moeten zijn. Je kunt je voorstellen dat minstens hetzelfde opgaat voor de verhuur van springkussens waar jonge kinderen zich op uitleven.

 

Zorg dat je de boel goed op orde hebt en laat je goed voorlichten bij de KvK.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zozeer de hoogte van je omzet die de hoogte van de factuur van de boekhouder bepaald. Meer het aantal vragen dat je hebt, het aantal facturen dat je uitschrijft en ontvangt.

Hoe meer je zelf weet en doet, hoe minder je betaald.

 

Als jij niet meer dan 50 facturen per jaar maakt en je inkoopfacturen ook onder de 100 blijft, geen personeelsadministratie hebt denk ik dat je makkelijk voor 300 a 350 euro een boekhouder moet kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

dat zeggen dus meer mensen leuk moet je doen.

ik ben alleen bang van al die boekhouding daar weet ik dus veel te weinig van.

 

Nooit geschoten, altijd mis ;))

En wanneer je geschoten hebt kun je de pijlen er altijd weer op tijd uittrekken vanuit de roos of van ernaast.

 

Toen je voor het eerst ging zwemmen was je ook bang :-\

 

Link naar reactie
  • 0
ik las ergens op dit forum iemand met 4000 euro omzet en een rekening van een 800 euro van de boekhouder.

dan vraag ik mij af wie er meer verdiendt aan dat bedrijfje.

Tja, voordat je zelfstandig ondernemer wordt moet je natuurlijk wel goed je cijfers op een rijtje hebben. Een jaaromzet van 4000 euro is misschien het eerste jaar nog te verantwoorden, maar op de lange termijn kun je daar never nooit van rondkomen. Wat is zijn winst bij die luttele 4000 euro omzet? Als het dan dus bij een bijverdienste blijft, dan valt het al snel onder overige inkomsten en dan kun je meestal met een eenvoudige administratie volstaan, dus waarom dan nog een boekhouder?

 

Jij schrijft dat je nu 20 uur p/w werkt en normaliter heb je dus 20 uur over. Dat is zo'n 1000 uur per jaar. Hoeveel wil je met die uren gaan verdienen? Als je omzetdoel slechts 4000 euro zou zijn dan heb je het over 4 euro omzet per uur. Wat voor winst hoort daar bij?

 

Stel je dus eerst de vragen "Hoeveel kan ik ermee verdienen?" en "Welk deel van mijn inkomen moet dit worden?"

Link naar reactie
  • 0

Even uit nieuwsgierigheid? waarom werken je vrouw en jij elk maar 20 uur? is dat een bewuste keuze, wij hebben niet meer nodig om van te leven..

 

Je haalt daarna een voorbeeld aan van iemand die een bedrijf heeft met 4000 euro omzet.. dat noem ik niet echt een bedrijf, dat is meer een hobby met wat inkomsten.

Als jij dit soort bedragen als jaaromzet ziet dan zou ik zeggen ga een dag meer in de week werken en dan heb je datzelfde bedrag zonder risico's er op jaarbasis erbij want zoals Dennis al zegt, aanhangwagen verhuur en zeker springkussen verhuur, zijn geen risicoloze activiteiten zowel qua eventuele aansprakelijkheid die je moet afdekken maar ook door syndroom van "wat zijn oogjes zien, slopen zijn handjes" van sommige huurders kun je ook tegen aardige kosten voor reparaties aanlopen.

 

Maar goed kern van mijn vraag is waarom werken jullie maar 20 uur elk en waarom wil je er nu iets naast gaan doen, moet dat in de toekomst meer inkomen opleveren of loondienstinkomen te vervangen om nog onafhankelijker te zijn. en de branche ben je daar toevallig tegenaan gelopen of vind je dit echt leuk om te doen? ik denk dat het met dit soort extra informatie ook makkelijker is om mee te denken hoe je het moet aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Toen ik begon wist ik niks van boekhouden (en nu weet ik niet eens zo veel meer)

Ik ben begonnen met een Excel sheet met een rijtje kosten en uitgaven en de BTW. Ik deed alles via de bank dus elke maand "boekte" ik de inkomsten en uitgaven in. Later deed ik het per onderdeel (springkussens/aanhangwagens in jou geval) zodat ik kon zien wat iets opleverde en wat niet. Ook de kosten deed ik toen per post. Koste me een uurtje per maand.

 

Aan het einde van het jaar bracht ik het naar een accountant die voor 200 euro de IB en BTW aangifte. Het leverde me direct meer geld op dmv regelingen/kortingen die ik niet kende.

 

Daarnaast: ondernemen is leren. Je hoeft het niet te kunnen om te beginnen, als je het maar snel genoeg leert. Ik denk dat iedereen op dit forum elke maand weer nieuw dingen leert.

En als je succesvol bent koop je de dingen af die je niet kan of wil, zoals boekhouden.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

ik ga proberen wat vragen te beantwoorden en hoop dat het dan wat duidelijker word.

 

mijn ouders hadden een caravanhandel,reparatie,accesoires winkel,stalling.

maar door overlijden moesten we die verkopen ik heb daar wel 15 jaar in loondienst gewerkt alleen heb ik mij daar niet met de boekhouding bezig gehouden.

jaar op 10 monteur en er na verkoop in de winkel.

door de verkoop van het bedrijf heb ik ons huis afbetaald en hoeven we geen 40 uur te werken om de rekeningen te betalen.

 

toch mis ik het stukje zelfstandig zijn en het kontact met de klanten.

 

wat de aansprakelijkheid betreft moet je natuurlijk een aansprakelijkheidsverzekering hebben.

maar er worden toch ook auto's en fietsen verkocht die mensen slapen toch ook het risico lijkt mij daar heel wat groter.

 

de fabrikant van die springkussens geven 5 jaar reparatie garantie en het komt niet veel voor volgens die mensen

en zelf repareren is ook mogelijk.

 

het is niet de bedoeling om hier een voledig inkomen uit te halen maar je weet nooit in de toekomst.

 

wat houd een eenvoudige administratie in kan iemand dat uitleggen.

 

groetjes erik

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.