• 0

Van BV naar IB ondernemer

Beste Higherlevels,

 

Graag advies:

 

Huidige situatie:

Holding BV -> Ik sta hier op de loonlijst

Werkmij BV (100%) -> omzet 2010/2011/2012: 100k, verwachting voor 2013: 20-30k

Deelneming NV (50%) -> nieuwe entiteit

 

Huidige werkzaamheden vanuit de werkmij zien er niet goed uit voor volgende jaar (zeker zonder acquisitie)

EN

Ik wil komende periode (1-2 jaar) werken aan nieuwe onderneming, hier zal de komende jaren geen tot weinig omzet / winst gemaakt worden. Dit in combinatie met gem 1 dag per week "huidige" werkzaamheden - schoorsteen moet roken...

 

Fiscaal lijkt het mij verstandig om 2013/2014 vanuit IB ondernemen.

VRAAG: Correct?

 

Ik wil graag de rechtspersonen laten bestaan maar vrees voor de gebruikelijk loon regel.

Ik was van plan de inspecteur een brief te sturen om dit verhaal te beschrijven en te vragen of het gebruikelijk loon voor de holding voorlopig op nihil gezet kan worden.

VRAAG: Goed idee / voorbeelden / valkuilen?

VRAAG: Kan de fiscus BV dwingen verlies te laten maken / reserves aan te spreken door gebruikelijk loon uit te laten keren?

 

In het kader van aansprakelijkheid zou het nog mooier zijn om de werkzaamheden (in elke geval de risicovolle) wel te factureren vanuit de werkmij BV en uiteraard de werkmaatschappij 100% door te belasten vanuit mijn IB onderneming.

VRAAG: Kan dit / mag dit?

VRAAG: Kom ik hier in de problemen met VAR etc etc?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Higherlevels,

 

Graag advies:

 

Huidige situatie:

Holding BV -> Ik sta hier op de loonlijst

Werkmij BV (100%) -> omzet 2010/2011/2012: 100k, verwachting voor 2013: 20-30k

Deelneming NV (50%) -> nieuwe entiteit

 

Huidige werkzaamheden vanuit de werkmij zien er niet goed uit voor volgende jaar (zeker zonder acquisitie)

EN

Ik wil komende periode (1-2 jaar) werken aan nieuwe onderneming, hier zal de komende jaren geen tot weinig omzet / winst gemaakt worden. Dit in combinatie met gem 1 dag per week "huidige" werkzaamheden - schoorsteen moet roken...

 

Fiscaal lijkt het mij verstandig om 2013/2014 vanuit IB ondernemen.

VRAAG: Correct?

 

Tja, om daar een goed antwoord op te geven zijn er echt wat meer gegevens nidig dan die je nu geeft. Zo is voor de fiscale optimalisatie niet de omzet relevant maar de winst. Voor zover er iets zinnigs over te zeggen valt op basis van deze gegevens vermoed ik dat het ook in voorgaande jaren fiscaal gezien niet wijs is geweest om vanuit een BV te opereren,

 

Ik wil graag de rechtspersonen laten bestaan maar vrees voor de gebruikelijk loon regel.

Ik was van plan de inspecteur een brief te sturen om dit verhaal te beschrijven en te vragen of het gebruikelijk loon voor de holding voorlopig op nihil gezet kan worden.

VRAAG: Goed idee / voorbeelden / valkuilen?

 

Gezien het feit dat jij niet meer voltijd voor de BV aan het werk gaat lijkt mij het gebruikelijk loon niet zo'n groot probleem. Maar e.e.a. is onder meer afhankelijk van het eigen vermogen van de holding (opgebouwde winstreserve).

 

VRAAG: Kan de fiscus BV dwingen verlies te laten maken / reserves aan te spreken door gebruikelijk loon uit te laten keren?

 

Als je het niet handig speelt kan de fiscus inderdaad stellen dat je jezelf te weinig loon hebt toegekend,

 

In het kader van aansprakelijkheid zou het nog mooier zijn om de werkzaamheden (in elke geval de risicovolle) wel te factureren vanuit de werkmij BV en uiteraard de werkmaatschappij 100% door te belasten vanuit mijn IB onderneming.

VRAAG: Kan dit / mag dit?

 

Zolang de BV een met jou verbonden lichaam is kan dit niet.

 

VRAAG: Kom ik hier in de problemen met VAR etc etc?

 

Nee. Wat wel kan is dat je niet kwalificeert als zelfstandig ondernemer omdat je teveel vanuit de BV doet.

 

Geloof mij: voer voor je adviseur en niet voor een forum als HL!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Gezien het feit dat jij niet meer voltijd voor de BV aan het werk gaat lijkt mij het gebruikelijk loon niet zo'n groot probleem. Maar e.e.a. is onder meer afhankelijk van het eigen vermogen van de holding (opgebouwde winstreserve).

 

@Dennis: kun je dat laatste toelichten? Voor zover mij bekend is het gebruikelijk loon toch gewoon afhankelijk van de werkzaamheden die je verricht in de bv. Heeft toch verder niets van doen met het ev of reserves. Of heb ik iets gemist?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Gezien het feit dat jij niet meer voltijd voor de BV aan het werk gaat lijkt mij het gebruikelijk loon niet zo'n groot probleem. Maar e.e.a. is onder meer afhankelijk van het eigen vermogen van de holding (opgebouwde winstreserve).

 

@Dennis: kun je dat laatste toelichten? Voor zover mij bekend is het gebruikelijk loon toch gewoon afhankelijk van de werkzaamheden die je verricht in de bv. Heeft toch verder niets van doen met het ev of reserves. Of heb ik iets gemist?

 

Gr

Devlinx

 

Nee hoor, je hebt niets gemist ;) Ik schreef ook:

Als je het niet handig speelt kan de fiscus inderdaad stellen dat je jezelf te weinig loon hebt toegekend,

 

De standaard regeling is simpel: het gebruikelijk loon is van toepassing naar rato van de geleverde arbeid. Vandaar ook mijn opmerking dat als TS terug gaat van vijf dagen naar één dag dit vermoedelijk niet zo'n issue zal zijn. Maar ja, echt scheutig is TS niet met zijn info geweest dus het blijft een vermoeden.

 

Nu terug naar mijn opmerking. Ik ga even op de exhorbitante toer. Stel TS trekt nu een inkomen van € 250.000,00 bruto uit zijn BV. Als hij terug gaat van vijf dagen naar één dag mag hij dit probleemloos terugbrengen tot € 50k (mits plausibel). Nu verzoekt TS om af te zien van het gebruikelijk loon, omdat de verwachtingen niet rooskleurig zijn en het inkomen niet betaald kan worden. Dan wordt er dus afgeweken van de standaardregeling en gaat de inspecteur zijn bevoegdheid laten gelden.

Als het inkomen niet uit de gegenereerde omzet te bekostigen is zal het niet zo'n probleem zijn. Er moet immers wel liquiditeit zijn om het loon te bekostigen. Maar wat nu als de holding een EV heeft van € 900k en een rc van € 700k. Dan kan het loon makkelijk betaald worden. Zou een gewone werknemer akkoord gaan met het niet betalen van het loon? Ik dacht het niet, er is immers geld. Dit kan een argument zijn van de inspecteur om het verzoek af te wijzen.

Nu komt het argument dat het belachelijk is dat de overheid bepaalt hoeveel inkomen een ondernemer moet genieten. Gaan we even door. Over een inkomen van € 50k wordt ongeveer € 20k aan loonheffing ingehouden. Nu stemt de inspecteur in en het gebruikelijk loon wordt even niet toegepast. Dan zal de loonheffing € 0k zijn, maar niemand houdt de DGA tegen om € 50k te onttrekken als dividend. Dit wordt belast tegen 25% in box 2 zodat de belastingheffing daalt met € 7,5k. Tja, dat lijkt mij nou net niet de bedoeling van het afwijken van de gebruikelijkloonregeling.

 

Vandaar mijn opmerking dat dit voer is voor een adviseur en dat de feiten en omstandigheden (opgebouwde winstreserve en omvang daarvan) bepalend zijn voor het antwoord op deze vraag.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.