• 0

Uitzend CAO

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag, ik ben bezig met het opstarten van een uitzendbureau. Website is zo goed als af. Ik zit alleen nog met 1 punt.

 

De uitzend CAO, waar haal ik die vandaan? er zijn twee grote branche-verenigingen de ABU en de NBBU, die hebben ieder een eigen CAO inhoud verschilt iets maar ik ben hier nog niet bij aangesloten omdat het best wel wat kosten met zich mee brengt. ik ga dit nog wel doen maar ik wil eerst draaien. Mag ik gebruik maken van één van deze cao's zonder dat ik daar bij ben aangesloten? en zo nee zijn er andere mogelijkheden?

 

Alvast bedankt

 

[Mod edit: uitroeptekens verwijderd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De ABU CAO is door de Minister algemeen verbindend verklaard en geldt voor ieder uitzendbureau, behalve voor NBBU-leden of partijen die dispensatie hebben.

 

Als je geen NBBU-lid bent, val je dus per definitie onder de ABU CAO. Je mag niet alleen gebruik maken van de CAO, je moet dat: het is een wettelijke verplichting.

 

 

Edit: corrected I stand :'( Zeer belangrijke opmerking van Dennis (zie onder): de algemeen verbindendverklaring is afgelopen per 31-03-2012, en er is (nog) geen nieuwe AVV. Op dit moment is er dus geen CAO-verplichting.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De ABU CAO is door de Minister algemeen verbindend verklaard en geldt voor ieder uitzendbureau, behalve voor NBBU-leden of partijen die dispensatie hebben..

 

De AVV is geèindigd op 31 maart 2012. Op dit moment is er een AVV-loze periode, de wettelijke verplichting die Norbert noemt is hiermee weggevallen. Toepassen van een CAO is mogelijk d.m.v. een incorporatiebeding in de arbeidsovereenkomst.

 

Ik heb nu niet zoveel tijd, ik zal het later uitvoeriger toelichten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Oh, Dennis, wat betekend dit dat voor mij als startende ondernemer? kan ik dan wel verwijzen naar de ABU cao of iets anders? ik ben hier niet zo goed in thuis. Als je later tijd hebt dan ontvang ik graag nog nadere uitleg?

 

Mijn dank is groot :)

Link naar reactie
  • 0

Norbert, en Dennis,

 

Ik heb het gevonden :) zie https://www.nbbu.nl/sites/default/files/voorlichtingsdocument_avv-loze_periode_uitzendkracht_def_.pdf

 

Hier staat het duidelijk uitgelegd. Nou super hoor weer wat geleerd!

 

Wat ik uit het document haal is dat het voor mij, als uitzendbureau, beter is alsnog te verwijzen naar de ABU CAO. Ik moet dan in de arbeidsovereenkomsten het Incorporatiebeding opnemen. Is dit dan voldoende?

 

(Incorporatiebeding, is simpelweg een letterlijke

vermelding dat op de arbeidsovereenkomst de ABU CAO van toepassing is)

Link naar reactie
  • 0

Norbert, en Dennis,

 

Ik heb het gevonden :) zie https://www.nbbu.nl/sites/default/files/voorlichtingsdocument_avv-loze_periode_uitzendkracht_def_.pdf

 

Hier staat het duidelijk uitgelegd. Nou super hoor weer wat geleerd!

 

Dan ben je al een heel eind op weg ;)

 

Wat ik uit het document haal is dat het voor mij, als uitzendbureau, beter is alsnog te verwijzen naar de ABU CAO. Ik moet dan in de arbeidsovereenkomsten het Incorporatiebeding opnemen. Is dit dan voldoende?

 

Ja, het is beter voor een ongebonden uitzendorgansatie om de ABU-CAO te incorporeren. De kans is namelijk groot dat de minister van sociale zaken deze CAO weer algemeen verbindend gaat verklaren. En het laatste wat je wilt is jojo-en met cao's...

Minstens zo belangrijk is het feit dat het uitzendbeding 52 weken langer van toepassing is dan als je terugvalt op de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek. Daarnaast is het fasessysteem véél prettiger en flexibeler dan het perioden-ketensysteem. Al met al goede motieven om te incorporeren.

 

Als ik jou was zou ik ook ens goed kjken naar het lidmaatschap van de NBBU. Dit heeft een aantal voordelen t.o.v. de ABU, onder meer nog eens 52 weken langer gebruik maken van het uitzendbeding (= veel flexibiliteit). Dus uitzendbedingen: BW = 26 weken / ABU = 78 weken / NBBU = 130 weken. Je betaalt dan natuurlijk wel voor het lidmatschap van de NBBU.

 

(Incorporatiebeding, is simpelweg een letterlijke vermelding dat op de arbeidsovereenkomst de ABU CAO van toepassing is)

 

Ja, en nee. Ja omdat je door het opnemen van dit beding nadat beide partijen daarmee hebben ingestemd (= getekend hebben) op die individuele arbeidsovereenkomst die CAO van toepassing is.

Nee, omdat het veel meer is dan een zinnetje opnemen in de arbeidsovereenkomst. Het is een fundamentele bepaling en je verklaart iets van toepassing waaraan je feitelijk niet gebonden hoeft te zijn. Je haalt dus de lusten in huis, maar ook de lasten. Dit moet je je terdege realiseren.

 

Ondrschat vooral niet waar je aan begint. Adequate ondersteuning is essentieel als je hiermee verder gaat. Het is complexe materie en die moet je (direct of indirect) beheersen. Wij helpen je hier heel graag, maar veel casus zullen zo specifiek zijn dat je het of zelf moet kunnen oplossen of die kennis in zult moeten kopen.

 

Heb je de boel op de rit dan is het een mooie branche waar je veel plezier uit kunt halen en een mooie rol kunt splen op de arbeidsmarkt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Dank je wel voor je uitgebreide info. Ik heb wel research gedaan voor wat betreft de branche vereniging en ik heb ook al besloten dat ik wil aansluiten bij de NBBU, maar het kost vanaf aanmelding al best een hoop geld vandaar dat ik het even wilde uitstellen. Het is in iedergeval heel fijn dat ik hier af en toe iets kan posten waar ik tegen aan loop ;)

 

Ik kom zelf niet uit de uitzendbranche maar het is wel een branche wat me altijd heeft getrokken vandaar mijn motivatie.

 

Maar ik weet je hier in ieder geval te vinden ;D

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.