• 0

Investeren

Beste allemaal,

 

Om het startkapitaal te verkrijgen voor mijn onderneming heb ik mensen benaderd voor een investering in een eenmanszaak. Ik heb er 2 gevonden en beide hebben een investering van 10% gedaan. Het gaat hier om 'kleinere bedragen'

De gedachte hierachter is dat deze personen nergens aansprakelijk voor zijn in de toekomst, ook geen zeggenschap krijgen in het bedrijf maar wel een winstdeling van 10% (na aftrek van...) krijgen, zo lang het bedrijf bestaat.

Mocht het bedrijf niet lopen, zijn ze het geld kwijt dus het is geen lening.

 

Nu heb ik dus naar verschillende overeenkomsten gekeken maar geen enkele lijkt hierop van toepassing te zijn. Of ze zijn mede-verantwoordelijk of het wordt een lening.

 

Mijn vraag is dus of iemand tips voor me heeft welke soort overeenkomst ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Groetjes,

Ida

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ida,

 

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van de financieel experts.Ik vraag me met mijn beperkte kennis af of dit überhaupt kan in een eenmanszaak. Genoemde geldschieters zijn geen vennoten en geen aandeelhouders, dus volgens mij kan het alleen via een (onderhandse) lening zijn.

 

Je draagt in jouw voorstel 100% van het risico (ook privé!) maar krijgt maar 80% van de winst en dan ook nog zolang het bedrijf bestaat, wil je dat echt? Stel dat het niet loopt of dat je een been breekt en je in de schulden raakt, hoe betaal je het dan terug? Gaan die personen jouw persoonlijk faillissement aanvragen? Of andersom, als het bedrijf meer waard wordt, betaal je dan meer terug?

 

Ik krijg het idee dat de "investeerders" uit je privéomgeving komen. Dat ze geen invloed hebben kun je misschien juridisch regelen (door er een lening van te maken), maar wat is het sociale effect? Als jij morgen opeens wilt stoppen, zal dat je relatie met die personen geen goed doen.

 

Als je toch een aandeel wil geven aan mensen die verder geen invloed hebben kom je volgens mij uit bij een CV met jou en twee stille vennoten. De stille vennoten zijn alleen aansprakelijk voor maximaal het door hun ingelegde bedrag.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Thnx voor de snelle reaktie!

Daar zit hem dus de moeilijkheid. Een Commanditair Vennootschap komt niet in aanmerking. Dit is al onderzocht. Ik zal proberen er iets dieper op in te gaan...want ik begrijp je 'kritiek' punten heel erg goed.

 

Ik heb 2 partijen (inderdaad in directe omgeving) die mij geld 'geschonken' hebben om te kunnen starten.

Ik heb het hier nu over een 'schenking' omdat in het geval dat dit bedrijf echt niet gaat lopen, of om welke reden dan ook stopt onder mijn beheer, de partijen dit geld dus ook echt kwijt zijn en hier geen aanspraak op kunnen maken.

 

Ik wil hier een bepaalde winstdeling tegenover zetten bij goed verloop van dit bedrijf. Doordat het hier een eenmanszaak betreft weet ik ook dat ik dus schriftelijk moet vastleggen wat deze winstdeling exact inhoudt. Maw zorgen dat hierin goed beschreven staat over welke 'winst' dit percentage zou moeten gelden dus na aftrek van investeringen, kosten, BTW, eigen onderhoud en ga zo nog maar even door...

 

Alleen is de vraag dus als wij dit uitgebreid schriftelijk vastleggen of dit dan ook rechtsgeldig is?

Link naar reactie
  • 0

In het geval van een eenmanszaak is het inderdaad vrij lastig omdat je een investeerder geen aandeel in het bedrijf kunt geven zoals dat met een BV kan middels aandelenuitgifte.

Sinds kort is er wel een flex bv optie waarbij geen aandelen kapitaal hoeft te worden gestort. Omdat het hier om kleine bedragen gaat lijkt mij dat overkill.

 

Mensen met eenmanszaken regelen dit soort zaken meestal door het geld formeel te lenen waarbij een rente percentage en aflossingsperiode wordt afgesproken.

 

Voor InnoSquad hebben we ook een tijdje zitten puzzelen op deze constructie en kwamen uit op een participatie overeenkomst die pas in werking treed als er voldoende inkomsten zijn. Zolang er niets wordt verdient heb je de rompslomp niet.

Link naar reactie
  • 0

Dag Ida

 

Dan gaat het dus om een geldlening van hen aan jouw EMZ met een winstafhankelijke vergoeding. Niets mis mee overigens. Tip: top die winstafhankelijke vergoeding wel af. Als jij 50.000 winst maakt en zij strijken 5.000 op (10%) dan is dat waarschijnlijk wel een heel royale vergoeding als je dat afzet tegen hun investering.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost

Inderdaad denk ik aan een dergelijke opzet.

En ook aan het aftoppen e.d. is gedacht.

 

De vraag is nu hoe ik dit schriftelijk dicht kan zetten. Geldt een zgn. participatieovereenkomst, zoals eerder vermeld door Nico, ook voor eenmanszaken? Of moet ik naar een ander soort overeenkomst zoeken? Ik zou graag willen weten of er voorbeelden zijn die ik kan aanhouden?

 

In ieder geval alvast bedankt voor jullie tips.

Groetjes,

Ida

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.