• 0

Aandelenoverdracht: wel/geen notaris verplicht?

Ik heb een BV en ben daar de enig aandeelhouder van.

Mijn echtgenoot is in loondienst van die BV. Hij werkt echter 90% in de BV en ik slechts 10%. Op dit moment is hij ook de enige die omzet genereert.

Wij willen graag naar een aandelenverhouding die meer recht doet aan de werkelijkheid, maar die uiteraard zo min mogelijk kosten en niet 2x het gebruikelijk loon met zich mee brengt. De omzet in de BV is op dit moment eenvoudigweg niet in staat om dit laatste te doen.

Ik vraag mij af of ik al mijn aandelen kan overdragen aan mijn echtgenoot (of 10-90) en of ik daar een notaris voor in moet schakelen.

Wellicht van belang:

- mijn echtgenoot en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd;

- hoewel de omzet nu volledig door hem wordt gegenereerd, zou dat volgend jaar zo maar andersom kunnen zijn

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marieke,

 

Waarom zou je? :)

 

Jullie zijn beide al aandeelhouder. Alles wat opkomt uit de BV valt in de gemeenschap van goederen en je kunt eenvoudig zijn salaris verhogen en dat van jou verlagen op basis van ieders arbeid in de BV.

 

Jouw salaris verlagen behelst wel een schrijven aan de fiscus waarin je dit gemotiveerd verzoekt.

 

De aandelen anders verdelen en daarvoor naar de notaris gaan zie ik het nut niet van in.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Dank voor je snelle reactie.

Het liefst zou ik de aandelen 50/50 verdelen uit een gevoel van gelijkheid. Maar dan is direct de vraag moeten we dan ook beiden het gebruikelijk loon verdienen, terwijl dat, gezien de omzet, op dit moment niet kan?

Die toestemming van de belastingdienst voor mijn huidige minimale salaris kreeg ik tot op heden zonder problemen, maar ik vind het toch altijd wel weer een gedoe.

Ik begrijp uit jouw antwoord dat áls we de aandelen anders verdelen, we verplicht zijn om naar een notaris te gaan (met bijbehorende kosten).

 

Groet, Marieke

 

Link naar reactie
  • 0

Het liefst zou ik de aandelen 50/50 verdelen uit een gevoel van gelijkheid. Maar dan is direct de vraag moeten we dan ook beiden het gebruikelijk loon verdienen, terwijl dat, gezien de omzet, op dit moment niet kan?

 

Neen, het gebruikelijk loon wordt toegepast nar rato van de geleverde arbeid en niet naar rato van de aandelenverdeling.

 

De gebruikelijkloonregeling is van toepassing voor aandeelhouders met een aanmerkelijk belang (=> 5% van de aandelen). Een herschikking zal dus niet leiden tot minder rompslomp, tenzij je minder dan 5% van de aandlen overhoudt. Maar gezien het feit dat jouw aandelen naar jouw partner overgaan, en jij in het kader van dit partnerschap ook onder de gebruikelijkloonregling valt, zal het op dit punt dus ook niets uithalen en kost de actie alleen maar geld.

 

Ik begrijp uit jouw antwoord dat áls we de aandelen anders verdelen, we verplicht zijn om naar een notaris te gaan (met bijbehorende kosten).

 

Ja, dat klopt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

(...)Wij willen graag naar een aandelenverhouding die meer recht doet aan de werkelijkheid(..)

 

Er zijn meer zaken dan alleen de relatieve hoeveelheid inspanning om de aandelenverhouding te bepalen.

 

 

(...)hoewel de omzet nu volledig door hem wordt gegenereerd, zou dat volgend jaar zo maar andersom kunnen zijn(..)

 

Ga je dan de aandelenverhouding weer aanpassen? Gaat wel in de papieren lopen met de notaris.

 

En zoals al gezegd: gemeenschap van goederen. Als je denkt dat er iets moet veranderen kun je misschien eerst omzetten naar huwelijkse voorwaarden overwegen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

dat is dan een idee dat enkel in je beleving heerst, want door de huwelijkse gemeenschap is alles per definitie 50/50. bespaar je de kosten zou ik zeggen.

 

gr. joost

 

@Joost, indien beiden aandeelhouder zijn kan voor beiden een pensioenvoorziening worden opgebouwd, in die zin heeft overdracht x % aandelen aan echtgenoot wel zin volgens mij. Of zie ik dat verkeerd.

Link naar reactie
  • 0
Wij willen graag naar een aandelenverhouding die meer recht doet aan de werkelijkheid, maar die uiteraard zo min mogelijk kosten en niet 2x het gebruikelijk loon met zich mee brengt.

 

Ben er al een tijdje uit en gebruikelijk loon was nooit echt mijn ding, maar is het niet zo dat in bepaalde gevallen de partner (zonder aandelen) van de dga ook onder de regeling valt indien deze werk verricht ?

Link naar reactie
  • 0

Beste Marieke,

 

Alhoewel je natuurlijk zelf moet beslissen of je wel of geen aandelenoverdracht wilt, lees ik alleen het gevoel van gelijkheid als argument om de aandelenverhouding te wijzigen. Zoals Joost al heeft opgemerkt wordt de gelijkheid tussen jou en je echtgenoot al geregeld door jullie gemeenschap van goederen. Dus of beiden nou de helft krijgen via de aandelen of via de gemeenschap van goederen maakt juridisch echt niets uit. En aandelenoverdracht moet in Nederland inderdaad via de notaris, zoals Dennis al heeft bevestigd. Dus het zal jullie niet meer gelijkheid geven, alleen maar kosten.

Als jullie er ook iets anders mee willen bereiken, zou het wellicht zin kunnen hebben, maar dan zou dat eerst bekeken moeten worden, zodat ook vast staat dat het inderdaad tot het beoogde doel leidt.

 

Groetjes Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.