• 0

Nederlandse (kleine) supermarkt in Turkije

Beste lezers,

 

Ik ben sinds 2 maanden geemigreerd naar Izmir, Turkije. Nu mis ik toch wel de producten die ik in de Nederlandse supermarkt kon kopen. Ik heb hier in de omgeving geen winkels kunnen vinden die die producten (pindakaas, hagelslag, kaas enz) aanbieden.

 

Nu lijkt het me wel een uitdaging om in Izmir een kleine supermarkt te beginnen met uitsluitend (een select deel) van de producten uit de Nederlandse supermarkten.

 

Op internet heb ik wel gelezen over de samenwerkingsverbanden en projecten/subsidies voor ondernemers tussen Nederland en Turkije, maar zou het beginnen van een Nederlandse supermarkt hier ook onder vallen?

 

Ik heb hier totaal geen ervaring mee en ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen. Ik zou graag jullie mening hierover willen horen..

 

(Aanvullende info, ik ben samen met iemand die zowel Turkse en Nederlandse nationaliteit beschikt, verder heb ik een bachelor Economie diploma en spreek ik Engels, Nederlands en Turks.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je subsidie moeten krijgen om in turkijke 'typisch nederlandse' producten te verkopen? Voor zover ik weet bestaan er diverse winkels die dat doen in landen als spanje, maar die draaien niet op subsidies.

 

Ik zie eerlijkgezegd ook niet in waarom dat nodig zou zijn - komt het er fetelijk niet gewoon op neer dat je iemand in nederland een paar dozen boodschappen laat doen, die naar turkije laat sturen, om ze vervolgens daar in het schap te zetten?

 

Dat kan prima handel zijn, maar ik denk niet dat er een subsidiepot voor zal zijn gezien het minimale voordeel voor de nederlandse economie. Dat kan wellicht anders liggen als je echt probeert een nederlands products te promoten in turkije, maar daarvan is bij een winkeltje voor expats geen sprake.

 

Overigens doet dat niets af aan de haalbaarheid van het idee. Er zal ongetwijfeld een markt zijn in Izmir voor typisch nederlandse producten, zowel voor expats, touristen als remigranten. Een eventuele hobbel zou wel kunnen zijn dat de producten niet voldoen aan de turkse eisen wat bijv labeling betreft. Het kan bijv zo zijn dat je de ingredienten op de verpakking moet vermelden, in het turks (vraag dat ter plekke na). Als dat het geval is kun je bijv de tekst vertalen en dat middels een sticker op de verpakking aanbrengen. Datzelfde zie je in nederland ook met producten die geimporteerd worden uit bijv indonesie.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat van die subsidie zou het wat makkelijker maken om hier mee te beginnen. Ik ben momenteel wel begonnen met een onderzoek om te kijken of het voor mij haalbaar is. Verder verdiep ik me nu in de wetten en regels in Turkije over dit onderwerp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.