• 0

Liquidatie BV: hoe zet je opname restbedrag in de jaarrekening?

Hallo,

 

Na lange tijd weer eens een post hier :-).

Ik wil mijn BV liquideren. Het is een BV waar al lange tijd niets meer gebeurde en die alleen maar geld kostte (te druk met andere dingen). Er zijn geen verplichtingen aan derden, ik moet alleen nog aangifte vennootschapsbelasting doen.

 

De jaarrekening van vorig jaar is op zich niet ingewikkeld. Eerdere jaren (die met hulp zijn opgesteld) zijn me duidelijk. Er rest één vraag: Als ik het resterende geld door de BV op mijn prive-rekening laat storten, hoe verwerk ik dat in de jaarrekening?

 

Info:

 

Activa:

* 14561 op de giro ('liquide middelen' en dat is meteen de hele activa-kant :-))

 

Passiva:

* 18000 Gestort en opgevraagd kapitaal is 18000. Minus 'overige reserves' -4588 = €13412.

* - 4588 overige reserves

* 1149 kortlopende schulden

*-----------

14561

 

Die € 14561 van de gir owil ik graag in handen hebben. HOE neem ik dat op in de afsluitende jaarrekening?

 

Mijn gedachte is (ook na uitgebreide pogingen dit te checken op internet) om de aandelen aan de BV terug te verkopen , maar de waarde van die aandelen was oorspronkelijk € 18k. Moet de BV deze aandelen dan afwaarderen en vervolgens inkopen van mij voor € 14561?

Hoe verwerk ik h.e.e.a. dan in de jaarrekening?

 

Nu ik erover denk: hoe sluit je dan fiscaal die BV verder? Die heeft nog aandelen met een zekere waarde?

 

Enorm bedankt voor jullie hulp.

 

Remco

 

Groet, Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij moet je het zo doen:

 

Je moet de BV ontbinden (bij een notaris, dacht ik).

Daarna maak je de 'stand van zaken' op, dus je neemt alle schulden en verplichtingen op in de cijfers. Dan heb je dus een (waarschijnlijk) negatief resultaat over dat jaar en een slotbalans.

Vervolgens blijft er dus X euro op de bankrekening over (nadat je alle schulden hebt betaald).

Dat wordt je liquidatie-uitkering (dat wordt dus door de BV aan jou betaald).

 

Je krijgt dus (voor de IB, box 2) een verlies uit aanmerkelijk belang (verkrijgingsprijs is 18.000,- en de overdrachtsprijs is circa 14.000,- nog wat). Daar kan je hier over lezen.

 

Daarnaast moet je natuurlijk ook aangifte voor de VPB doen, maar dat zal alleen tot een te verrekenen verlies leiden waar je verder niets mee kan. Of je ook een laatste keer bij de KvK jaarstukken moet deponeren weet ik eerlijk gezegd niet (persoonlijk zou ik dat wel doen, met duidelijke vermelding van de liquidatie in de toelichting).

 

Link naar reactie
  • 0

Aha! Enorm bedankt. Ik vermoedde al dat het die kant op ging en had idd ook al gelezen dat ik dat verlies kon aftrekken (zal ik nog even in meer detail bekijken natuurlijk).

 

Ik bel de belastingtelefoon nog even om te checken waar ze dat in de aangifte precies willen terugzien (en zal me terugmelden met de antwoorden, als dat relevant is).

Groet, Remco

Link naar reactie
  • 0

NOOT: het onderstaande is mijn terugkoppeling naar aanleiding van een telefoongesprek met de belastingtelefoon. Als je deze info gebruikt, ZELF checken of dit precies correct is en van toepassing op jouw situatie! Ik ben geen fiscaal expert (zelfs niet bijna :) )

 

Hmmm, even de belastingdienst gebeld. Ik kan gewoon het resterende bedrag (giro van de BV, zie oorspr vraag) overmaken naar prive. In de aangifte Vennootschapsbelasting moet ik het veld gebruiken dat genaamd is: "terugbetaling kapitaal".

 

Ander punt, dat die zeer vriendelijke (nu helemaal) mijnheer meldde (en waarover ik elders op het forum al gelezen had):

1 - je kunt het verlies uit aanmerkelijk belang verrekenen met winst uit aanmerkelijk belang elders (box 2)...

 

OF als dit niet kan wegens geen winst uit aanmerkelijk belang:

 

2 - TWEE jaar na vereffening van de BV kun je (prive) in box 1 dat nog niet verrekende verlies opvoeren; dit leidt dan tot een vermindering van je inkomen van 25% van dat aanmerkelijk belang. Eigenljik omgekeerde vennootschapsbelasting.

 

NOGMAALS: zelf checken als je hiermee aan de gang gaat.

 

Als iemand aanvullingen heeft: ik blijf meelezen en zal mijn tekst zonodig corrigeren.

Groet, Remco

Link naar reactie
  • 0

TWEE jaar na vereffening van de BV kun je (prive) in box 1 dat nog niet verrekende verlies opvoeren;

 

Niet helemaal, je kan een verzoek indienen bij de BD (zie de link bij mijn vorige post) om dit in een belastingkorting om te zetten en dat wordt vervolgens (op basis van de beschikking) door hen verrekend n.a.v. je aangifte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.