• 0

krijg ik dit jaar geld terug van de Belastingdienst?

Goedendag,

 

Ik ben in januari 2012 in de WW gekomen en ben in februari met goedkeuring van het UWV voor mezelf begonnen.

Helaas ben ik in augustus gestopt omdat er geen inkomsten uit kwamen.

 

Nu zal een boekhouder volgend jaar mijn belastingaangifte doen maar wil ik nu (dure maand komt eraan) eigenlijk weten of ik iets terug kan krijgen van de Belastingdienst.

 

Ik heb dit jaar de 1225 uren gehaald. Iedere maand een bruto uitkering van 1.700 van het UWV, geen omzet en de volgende onkosten gemaakt:

 

Investering materiaal en website: 6.000 euro

onkosten zoals verzekeringen, tel.kosten, reclame etc.: 8.000 euro

 

Vanaf volgend jaar ga ik deelnemen in de onderneming van mijn vrouw. Ik weet niet of dit nog invloed kan hebben op de belastingaangifte 2012?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kans dat jij alle ondernemer faciliteiten krijgt als je geen omzet hebt, is normaal gesproken te verwaarlozen.

Of je moet met een ijzersterk verhaal komen, dat het wel rechtvaardigt.

 

Hoe moet ik deze opmerking zien?

Dat ik op geen enkele manier iets kan verrekenen met het geïnvesteerde geld?

 

Het is een innovatief product wat ik aanbood, toegespitst op de voedingsmiddelen industrie. Men gaf ook aan dat er wel degelijk interesse is maar dat men op dit moment geen investeringen durfde te doen. Ben ook door het hele land bij veel voedingsmiddelen producenten geweest en heb op diverse plaatsen ook een proef mogen doen.

Wat betreft de uren kan ik dit wel verantwoorden. Daar ben ik niet bang voor.

 

Maar ik zal ook omzet moeten hebben om hiervoor in aanmerking te komen? Nogmaals...kan ik dan niets verrekenen?

Link naar reactie
  • 0

Als ik 14.000 had gestoken in een mislukt ondernemersavontuur, dan zou ik geen ondernemersfaciliteiten claimen maar mij beperken tot het verwerken van deze kosten in de aangifte en wachten met ondernemersfaciliteiten tot 2013 (maar ik ken jouw/jullie situatie voor de rest natuurlijk niet).

Wat dan normaal gesproken staat te gebeuren heb ik al geschetst.

 

(p.s. ondernemersfaciliteiten = zelfstandigenaftrek enz.)

Link naar reactie
  • 0
Ik ben in februari met goedkeuring van het UWV voor mezelf begonnen.

Helaas ben ik in augustus gestopt omdat er geen inkomsten uit kwamen.

[...]

Ik heb dit jaar de 1225 uren gehaald.

Je hebt aardig doorgewerkt dan, februari t/m augustus is 7 maanden, dus dat waren stevige werkweken.

 

Zoals Peter al aangaf, veel kosten en geen omzet betekent dat een inspecteur kritische vragen kan stellen. Iets is namelijk pas een bron van inkomen, als het niet alleen jouw bedoeling was om er geld mee te verdienen (subjectief), maar ook een onafhankelijke derde van mening zal zijn dat er geld mee te verdienen valt (objectief).

 

Als dat echter zo is, en je hebt een urenadministratie en je kunt de kosten aantonen, zie ik niet in waarom je geen recht zou hebben op de ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, startersaftrek).

Je verlies (geen omzet, wel kosten) plus de ondernemersfaciliteiten zullen eerst verrekend worden met je WW-uitkering, zodat je de ingehouden loonbelasting terug zal krijgen. Als het verlies hoger is dan je uitkering, zal het verrekend worden met je inkomen van vorig jaar.

 

Je kunt maximaal drie keer de startersaftrek claimen, dus als je in 2013 deel gaat nemen in de onderneming van je vrouw, en je fungeert daar als volwaardige ondernemer (google op 'ongebruikelijk samenwerkingsverband'), en je haalt het urencriterium, kun je in 2013 en 2014 óók startersaftrek claimen. Of het misschien voordeliger is om die te claimen in 2013-14-15, dat is afhankelijk van je persoonlijke situatie en je winstverwachting voor de komende jaren.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Of het misschien voordeliger is om die te claimen in 2013-14-15, dat is afhankelijk van je persoonlijke situatie en je winstverwachting voor de komende jaren.

 

Ik heb een donkerbruin vermoeden (ondanks de zeer summiere informatie!) dat het in dit geval inderdaad zo zal zijn. En dan maak je de kans op kritische vragen ook meteen een stuk kleiner (hopen we dan maar, want je weet het maar nooit).

Link naar reactie
  • 0

Je hebt aardig doorgewerkt dan, februari t/m augustus is 7 maanden, dus dat waren stevige werkweken.

 

Ben al in december begonnen met de voorbereidingen en vanaf 1 januari vol aan het werk. Vanaf half februari ingeschreven bij KvK omdat ik toen pas toestemming had van het UWV.

 

Dan kom je uit op een gemiddelde van 40 uur per week. Lijkt mij niet zo'n vreemd aantal uren in de week. Zeker niet als je starter bent. Je bent dan 24/7 bezig met de onderneming. Ik durf de confrontatie wel aan met de Belastingdienst. Heb alles goed gedocumenteerd.

 

In het ergste geval accepteren zij het niet en moet ik een geld bedrag terugbetalen? Zie ik dat goed? Of loop ik ook nog het risico van een boete?

 

Volgens mij (maar dat moet de accountant maar goed uitzoeken) is het interessanter om 2012 ook mee te nemen omdat mijn vrouw ook dit jaar pas begonnen is en de verwachting is dat de winst de aankomende jaren nog niet spectaculair zullen zijn omdat we flink moeten investeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.