Met een leverancier van post frankeermachines hebben wij een discussie over het opzeggen van ons contract. De discussie gaat over 2 onderwerpen; de opzegtermijn en kosten voor buiten gebruikstelling.
De toepasbare algemene voorwaarden van het contract luiden als volgt:
Artikel 8 Duur en beindiging
8.1 Behoudens opzegging wordt deze overeenkomst na het verstrijken van de duur van de contractperiode stilzwijgend van jaar tot jaar verlengd, tegen gelijke condities. Onderdelen en reparaties worden dan op basis van nacalculatie tegen het dan geldende tarief in rekening gebracht.
8.2 Opzegging kan plaatsvinden per expiratiedatum, zulks met inachtneming van een voorafgaande opzegtermijn van drie maanden. De opzegging geschiedt schriftelijk.
8.3 Indien de vergunning voor het gebruik van de frankeermachine gedurende het onderhoudsjaar wordt beindigd, wordt het onderhoudsbedrag voor dat jaar noch geheel, noch gedeeltelijk gerestitueerd.
8.4 Wanneer gebruiker in gebreke blijft te voldoen aan zijn verplichtingen jegens ... of jegens ..., is ... gerechtigd de frankeermachine buiten gebruik te stellen door de prgrammatuur en/of de E-proms/chipkaart waarin geprogrammeerd het waardestempel, uit de frankeermachine is verwijderd en de frankeermachine te verwijderen. Datzelfde geldt na het verstrijken van de opzegtermijn indien wordt opgezegd.
8.5 De kosten voor het buitengebruikstellen van de frankeermachine zullen, ook wanneer dit op verzoek van ... geschiedt, aan de gebruiker in rekening worden gebracht tegen het op dat tijdstip geldende tarief.
Eind oktober nemen wij de beslissing om onze post anders in te richten en dus te stoppen met deze leverancier. Onze interpretatie is dat de 3 maanden opzegtermijn in acht moeten worden genomen en dus het contact tot eind januari doorloopt. De leverancier meent echter dat het contract tot eind december volgend jaar doorloopt omdat we uiterlijk eind september hadden mogen opzeggen. Weet iemand hoe dit juridisch met opzegtermijnen is geregeld?
Andere discussie zijn de opzegkosten a 120 euro die de leverancier in rekening wil brengen. Zijn opzegkosten bij een contract überhaupt wel rechtsgeldig?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
B13R
B13R
Beste mede ondernemers,
Met een leverancier van post frankeermachines hebben wij een discussie over het opzeggen van ons contract. De discussie gaat over 2 onderwerpen; de opzegtermijn en kosten voor buiten gebruikstelling.
De toepasbare algemene voorwaarden van het contract luiden als volgt:
Eind oktober nemen wij de beslissing om onze post anders in te richten en dus te stoppen met deze leverancier. Onze interpretatie is dat de 3 maanden opzegtermijn in acht moeten worden genomen en dus het contact tot eind januari doorloopt. De leverancier meent echter dat het contract tot eind december volgend jaar doorloopt omdat we uiterlijk eind september hadden mogen opzeggen. Weet iemand hoe dit juridisch met opzegtermijnen is geregeld?
Andere discussie zijn de opzegkosten a 120 euro die de leverancier in rekening wil brengen. Zijn opzegkosten bij een contract überhaupt wel rechtsgeldig?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag