• 0

Opzegtermijn en opzegkosten bij opzegging contract

Beste mede ondernemers,

 

Met een leverancier van post frankeermachines hebben wij een discussie over het opzeggen van ons contract. De discussie gaat over 2 onderwerpen; de opzegtermijn en kosten voor buiten gebruikstelling.

 

De toepasbare algemene voorwaarden van het contract luiden als volgt:

Artikel 8 Duur en beindiging

8.1 Behoudens opzegging wordt deze overeenkomst na het verstrijken van de duur van de contractperiode stilzwijgend van jaar tot jaar verlengd, tegen gelijke condities. Onderdelen en reparaties worden dan op basis van nacalculatie tegen het dan geldende tarief in rekening gebracht.

8.2 Opzegging kan plaatsvinden per expiratiedatum, zulks met inachtneming van een voorafgaande opzegtermijn van drie maanden. De opzegging geschiedt schriftelijk.

8.3 Indien de vergunning voor het gebruik van de frankeermachine gedurende het onderhoudsjaar wordt beindigd, wordt het onderhoudsbedrag voor dat jaar noch geheel, noch gedeeltelijk gerestitueerd.

8.4 Wanneer gebruiker in gebreke blijft te voldoen aan zijn verplichtingen jegens ... of jegens ..., is ... gerechtigd de frankeermachine buiten gebruik te stellen door de prgrammatuur en/of de E-proms/chipkaart waarin geprogrammeerd het waardestempel, uit de frankeermachine is verwijderd en de frankeermachine te verwijderen. Datzelfde geldt na het verstrijken van de opzegtermijn indien wordt opgezegd.

8.5 De kosten voor het buitengebruikstellen van de frankeermachine zullen, ook wanneer dit op verzoek van ... geschiedt, aan de gebruiker in rekening worden gebracht tegen het op dat tijdstip geldende tarief.

 

Eind oktober nemen wij de beslissing om onze post anders in te richten en dus te stoppen met deze leverancier. Onze interpretatie is dat de 3 maanden opzegtermijn in acht moeten worden genomen en dus het contact tot eind januari doorloopt. De leverancier meent echter dat het contract tot eind december volgend jaar doorloopt omdat we uiterlijk eind september hadden mogen opzeggen. Weet iemand hoe dit juridisch met opzegtermijnen is geregeld?

 

Andere discussie zijn de opzegkosten a 120 euro die de leverancier in rekening wil brengen. Zijn opzegkosten bij een contract überhaupt wel rechtsgeldig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat er alleen per contractsperiode opgezegd kan worden, is duidelijk. Als jouw contract tot 31 december loopt, dan kan het alleen per 31 december van enig jaar beëindigd worden.

 

Wat bertreft de opzeggingskosten, daarover zie ik niets in de voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

Dat er alleen per contractsperiode opgezegd kan worden, is duidelijk. Als jouw contract tot 31 december loopt, dan kan het alleen per 31 december van enig jaar beëindigd worden.

 

Wat bertreft de opzeggingskosten, daarover zie ik niets in de voorwaarden.

 

en opzeggen 3 maanden voor 'die' 31 dec

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties dusver.

 

@StevenK: in paraaf 8.5 van de voorwaarde wordt gesproken over kosten voor buitengebruikstelling. Hierover wordt gezegd dat deze voor het dan geldende tarief wordt berekend. Ik vraag me dan wel af of dit een rechtsgeldige passage is, aangezien ze dus zouden mogen vragen wat ze willen bij opzegging. In dit geval wordt dus 120 euro berekend voor... wat eigenlijk? Het stopzetten van een dienst?

 

@Saskia van de Griek: Geaccordeerd middels handtekening hebben we het niet, al is het wel zo lang geleden dat niemand meer weet hoe dat destijds is gegaan. Wel heb ik ze in mijn bezit in het dossier, dus zullen ze destijds toch zijn aangeleverd.

 

Hoe zit het sowieso met opzegtermijnen icm automatische verlenging? Is het echt zo dat je bij opzegging na verval van de opzegtermijn voor einde contract, er automatisch een extra termijn aan vast zit???

Link naar reactie
  • 0

Indien niet tijdig wordt opgezegd wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd met steeds een jaar (artikel 8.1). De opzegtermijn is drie maanden (artikel 8.2). Als je niet tijdig opzegt, dus drie maanden voordat het jaar weer om is, dan gaat het inderdaad weer een jaar verder.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Is de wetgeving niet kortgeleden (met ingang van vorig jaar?) aangepast, zodat elk moment opgezegd kan worden?

Dan is dat contract niet meer geldig.

 

In ieder geval niet erg klantvriendelijk, dat bedrijf.

Een contract met niet van te voren overeengekomen bedrag voor opzegging?

In dit geval wordt dus 120 euro berekend voor... wat eigenlijk?

Het stopzetten van een dienst?

 

Ik ben sinds kort aan het uitzoeken, of het zinvol is een frankeermachine te gaan gebruiken. Ik heb een apparaat voor een symbolisch bedrag overgenomen en dacht het via Post.nl aan te melden om het te kunnen gaan gebruiken. Het apparaat werkt, meldt zich aan via de telefoonlijn en er zit zelfs nog frankeertegoed op. Het leek mij logisch, dat ik bij de post zelf zou melden dat ik voortaan de gebruiker van dat apparaat ben en het tegoed ga opwaardenen. Maar ze verwezen me voor activering naar Pitney Bowes, de vertegenwoordiging van de fabrikant van het ding.

Daarbij kwam ik ook al zoiets vreemds tegen:

 

Na overname van een gebruikte frankeermachine van de laatste gebruiker, zou ik als nieuwe eigenaar ruim 100 euro activeringskosten moeten betalen + ruim 100 euro administratiekosten. Alles bij elkaar zo'n 250 euro + BTW.

Activering? Administratie? Is dat de administratiekosten voor van de administratieve overschrijving naar een andere gebruiker? Door de fabrikant die het vorig jaar aan een ander verkocht, en dus zelf geen eigenaar meer is?

 

Ook bij aanvang van het gebruik rekenen ze dus ruim 250 euro, voor... wat eigenlijk?

Het mogen aanzetten van mijn eigen apparaat?

 

Nu ik dit lees, hoe ze je bij beëindiging behandelen, lijkt het beter een andere verzendservice te zoeken dan Post.nl

En dat bedrijf dat de frankeermachines verkoopt en verhuurt is waarschijnlijk desperaat: Niemand wil hun spullen meer gebruiken, nu ze zich zo klant onvriendelijk opstellen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waar moet je dan aan denken: Zzpers of ook mkb?

ZZP-ers en mkb, zolang het geen specifiek maatwerk betreft zoals beurspolissen.

 

En geldt dat voor alle type verzekeringen of bijvoorbeeld alleen schade verzekeringen

Alle verzekeringen behoudens de zorgverzekering. Dus zowel de 5-jarige brandverzekering als het 3 jarige ziekteverzuimcontract en de 5-jarige arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn dagelijks tussentijds opzegbaar geworden met een opzegtermijn van 1 maand als het contract na juni 2011 is verlengd en de verzekeraar in kwestie is aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars (in de praktijk: vrijwel alle Nederlandse verzekeraars)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Verhelderende, zeer nuttige informatie.

 

Nu begin ik te begrijpen, waarom de post er zo veel moeite mee heeft om mij een voorbeeld contract te sturen, vóórdat ik aan een frankeermachine abonnement begin.Dank zij jullie bijdragen weet ik waartoe ik me zou verplichten en van die belachelijke contracten zie ik af.

 

Ik heb besloten om de frankeermachine alleen maar te gebruiken als weegschaal met klokje. ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.