• 0

MIA en VAMIL

Ik heb een vraag over de definitie van een "verplichting aangaan" voor de MIA en VAMIL regeling.

 

Als ik in 2012 een contract teken voor de koop van een bedrijfsmiddel die zowel in 2012 als 2013 in aanmerking komt voor de MIA en VAMIL regeling, maar in 2012 is uitverkocht, in 2013 opnieuw wordt uitgebracht, maar waarvoor de exacte prijs nog niet bekend is (alleen de 2012 prijs). Feitlijk teken ik nu voor een aankoopverplichting in 2013.

Mag ik, omdat ik nu al de verplichting aangaat, over de verwachte prijs gebruik maken van de MIA en VAMIL in 2012 en later eventueel een correctie aanvragen?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Willem,

 

waarom neem je niet even contact op met de helpdesk MIA\Vamil: (088) 602 34 80? De helpdesk is geopend op werkdagen van 9:00 uur tot 12:30 uur. Je kunt ze ook via de e-mail bereiken: miavamil@agentschapnl.nl.

 

Vriendelijke groet,

 

Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ja, is een enorm lastig onderwerp met veel verschillende antwoorden. Ik zoek ook nog.

Voor zover ik het begrijp moet je auto binnen 1 jaar na toekenning ook daadwerkelijk geleverd zijn.

 

PS. Ik durf er redelijk zeker op te gokken dat je een certificaat hebt liggen van een Volvo V60 Plug In Hybrid gezien de blijvende 0% bijtelling......

Link naar reactie
  • 0

Een investeringsverplichting is mijns inziens een stuk papier met een handtekening eronder. een rechtszaak uit 2007 die hier zijdelings aan raakt geeft in elk geval aan dat de rechtbank vindt dat je een verplichting aangaat in het jaar waarin je je handtekening zet, niet in het jaar van levering en ook niet in het jaar van betalen.

 

Maar daar had de wet al wat op gevonden, je kunt namelijk ten hoogste het bedrag wat je betaald hebt, als investeringsaftrek claimen, als je het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik hebt genomen. (3.44 Wet IB) Als er in 2012 niet geleverd wordt, is je investeringsaftrek dus hooguit je vooruitbetaling, en schuift de rest door naar 2013.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Een investeringsverplichting is mijns inziens een stuk papier met een handtekening eronder. een rechtszaak uit 2007 die hier zijdelings aan raakt geeft in elk geval aan dat de rechtbank vindt dat je een verplichting aangaat in het jaar waarin je je handtekening zet, niet in het jaar van levering en ook niet in het jaar van betalen.

 

Maar daar had de wet al wat op gevonden, je kunt namelijk ten hoogste het bedrag wat je betaald hebt, als investeringsaftrek claimen, als je het bedrijfsmiddel nog niet in gebruik hebt genomen. (3.44 Wet IB) Als er in 2012 niet geleverd wordt, is je investeringsaftrek dus hooguit je vooruitbetaling, en schuift de rest door naar 2013.

 

Dit geldt dacht ik voor de KIA en de normale afschijving? Ik dacht dat je de MIA en VAMIL kan toepassen in het jaar van aanvraag, ook zonder (aan) betaling?

Wie kan hier meer over zeggen?

Link naar reactie
  • 0

Kun je er vanaf en tegen (relatief geringe kosten) de aanbetaling weer terugkrijgen? Dan vind ik het geen investeringsverplichting. Zorgt de aanbetaling ervoor dat de Tesla-dealer je tot in de Kaukasus kan achtervolgen met incassoboeren omdat je de trotse bezitter gaat worden van een mooie bolide? Dan klinkt het wel als een investeringsverplichting.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met een 'aanbetaling'? Is dit ook een investeringsplichting?

 

Zie ook ttps://www.teslamotors.com/nl_NL/own#/model-s

 

De 4000 euro aanbetaling, geldt dit ook als investeringsplichting?

 

Betekent dat, dat je dit jaar van 4000 euro gebruik kan maken van MIA/KIA/Vamil?

 

Nope die geldt niet als investeringsverplichting. Hier hebben we in het verleden regelmatig mee te maken gehad en helaas, dit werkt niet.

 

Alef

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mensen die wellicht nog naar een antwoord zoeken onderstaand mailverkeer:

 

Geachte heer xxx,

 

Het antwoord op de onderstaande vraag is ja.

 

Mocht u nog meer informatie willen ontvangen, dan zou ik graag uw telefoonnummer willen ontvangen, zodat ik contact met

u kan opnemen. Uiteraard mag u ook contact met mij opnemen.

 

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben,

 

Met vriendelijke groeten,

 

xxx

 

 

xxx

Adviseur MIA\Vamil

...............................................................................

NL Milieu en Leefomgeving

Agentschap NL

Hanzelaan 310 | 8017 JK Zwolle (bezoekadres)

Postbus 10073 | 8000 GB Zwolle

...............................................................................

Algemeen: www.agentschapnl.nl

MIA/Vamil: www.agentschapnl.nl/miavamil

 

Let op! MIA\Vamil voor investeringen in 2012 kan niet meer schriftelijk aangevraagd worden, maar uitsluitend digitaal via het eLoket. U kunt inloggen op het eloket met een eHerkenningsmiddel. Meer informatie over de werking van het eLoket, het aanvragen van eHerkenning en het digitale meldingsformulier vindt u op www.agentschapnl.nl/eloket.

 

...............................................................................

Agentschap NL is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Agentschap NL voert beleid uit voor diverse ministeries als het gaat om duurzaamheid, innovatie en internationaal. Agentschap NL is hèt aanspreekpunt voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Voor informatie en advies, financiering, netwerken en wet- en regelgeving.

 

 

************************************************************************************************************************************************

 

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: xxx

Verzonden: vrijdag 25 januari 2013 22:12

Aan: Miavamil

CC:

Onderwerp: Aanvang 3 maanden termijn MIA/VAMIL

Goedendag,

 

Op zaterdag 5 januari 2013 heb ik middels een voorinschrijfformulier namens mijn BV een handtekening geplaatst voor de aankoop van een Volvo V60 Plug in Hybrid.

Deze auto komt in aanmerking voor MIA/VAMIL.

 

Op het voorinschrijfformulier is de volgende tekst opgenomen:

 

 

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw interesse in de V60 Plug in Hybrid. Door de ondertekening van dit

document verbindt u zich tot de aankoop van een V60 Plug In Hybrid bij voornoemde

Volvo dealer.

Om uw bestelling in behandeling te kunnen nemen dienen wij (verkoper), van u als koper

van het voertuig, daarnaast een bevestiging te krijgen aangaande het volgende.

Op grond van de huidige Nederlandse wet- en regelgeving en op basis van de Co-2

emissiewaarde van het voertuig, komt het voertuig in aanmerking voor belastingvoordelen

voor de koper en/of gebruiker. (0% bijtelling, géén BPM en géén verplichting tot betaling

van motorrijtuigenbelasting). De koper erkent dat hij/zij er door de verkoper op is

gewezen dat (voor zover de verkoper thans bekend is) de toepasselijke wet- en

regelgeving met ingang van 1 januari 2014 zal wijzigen en tot gevolg zal hebben dat

wanneer het voertuig pas na 1 januari 2014 zal worden geregistreerd, de koper en/of

gebruiker geen aanspraak meer kan maken op de eerder benoemde belastingvoordelen.

De koper erkent bovendien dat, gelet op het feit dat het voertuig pas vanaf juli 2013 in

productie kan worden genomen en er zich altijd (onvoorziene) omstandigheden kunnen

voordoen waarop de verkoper geen invloed heeft, de verkoper heden ten dage niet kan

garanderen dat het voertuig vóór 1 januari 2014 aan de koper en/of gebruiker kan

worden afgeleverd en kan worden geregistreerd. De verkoper is dan ook niet

aansprakelijk voor enige, door de koper en/of gebruiker, geleden en/of te lijden schade

als gevolg van het niet kunnen registreren van het voertuig vóór 1 januari 2014.

Voor zover de koper het voertuig, in het kader van en met het oog op zijn/haar

bedrijfsactiviteiten, aankoopt om het door een derde te laten gebruiken (o.a.

leasemaatschappijen), erkent de koper verder dat het zijn/haar eigen verplichting en

verantwoordelijkheid is het voorgaande tijdig en correct aan zijn/haar eigen klanten door

te geven. De verkoper is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele schade van

de koper en/of gebruiker als gevolg van het feit dat de koper zich niet houdt aan het

voorgaande.

De verkoper zal de koper uiterlijk 1 juli 2013 berichten of registratie van het voertuig vóór

1 januari 2014, onder normale omstandigheden mogelijk zal zijn. Indien dit niet het geval

is, dan heeft de koper gedurende 10 werkdagen vanaf die berichtgeving het recht de

overeenkomst kosteloos te ontbinden. De verkoper is de koper en/of gebruiker in dat

geval geen vergoeding of compensatie verschuldigd. Ook indien de koper géén of niet

tijdig gebruik maakt van zijn/haar recht de overeenkomst kosteloos te ontbinden en het

voertuig uiteindelijk niet vóór 1 januari 2014 geregistreerd kan worden, heeft de koper

en/of gebruiker pertinent géén recht op enige vergoeding of compensatie van de

verkoper.

In geval het bepaalde in voorgaande bepalingen in strijd mocht zijn met het bepaalde in

de op deze overeenkomst toepasselijke "Algemene Voorwaarden Zakelijke Markt van

BOVAG Autodealers en BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven", dan prevaleert het

bepaalde in voorgaande bepalingen.

Bovenstaande informatie heb ik doorgelezen en begrepen. Door middel van mijn

handtekening accepteer ik (koper en/of gebruiker) de gestelde voorwaarden en verbind

ik mij tot de aankoop van een V60 Plug In Hybrid.

 

 

 

Mijn vraag is de volgende:

 

Geldt het voorinschrijfformulier als “aangegane investeringsverplichting” waarmee de 3 maanden termijn voor de aanvraag MIA/VAMIL ingaat op 5 januari 2013?

 

Indien bovenstaande vraag met nee wordt beantwoord, wat is dan de aanvangsdatum voor aanvraag?

 

Alvast bedankt voor uw reactie.

 

Groet, xxx

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.