• 0

Bepalen bedrijfswaarde o.b.v. boekhouding

Beste,

 

ik wil graag voor mezelf jaarlijks mijn bedrijf waarderen. Eigenlijk de vraag stellen: wat is mijn bedrijf nu waard?

 

Ik snap dat het bedrijfsmerk, onderhanden nieuw producten en de toekomst van het bedrijf enorme impact hebben op de bedrijfsbepaling maar dat wil ik voor nu buiten beschouwing laten. Tevens is de echte bedrijfswaarde wat een gek ervoor wil geven.

Omdat bovenstaande ontzettend arbitraire is wil ik het voor nu basseren op aanwijsbare feiten en dat is wat ik nu kan zien de boekhoudcijfers van afgelopen jaren.

 

Welke rekenregel kan ik het beste gebruiken om dit (ongeveer) te bepalen?

 

Kan iemand mij hier mee helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien denk ik te simpel: maar als je alle subjectieve factoren buiten beschouwing wil laten, dan is de waarde van je bedrijf de bezittingen van het bedrijf (bankrekening, apparatuur, etc.) minus de schulden van het bedrijf. Dit wordt ook wel aangeduid met 'eigen vermogen', en zou op elk moment zo uit je boekhouding moeten komen rollen.

Is er een specifieke reden dat je dit jaarlijks wil weten?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij. De waarde is met verschillende maatstaven te beoordelen.

 

Ten eerste het Eigen Vermogen (activa minus passiva).

2)

Maar ook is er een ander vermogen (=kracht). Wat is de huidige kracht om inkomen (levensonderhoud, loon) te genereren.

3)

En dan is er nog een ander vermogen (=potentie). Wat is de potentie om nog meer inkomen, winst en groei te halen.

4)

Wat is het economische vooruitzicht in bestaansrecht, groei of vermenigvuldiging (meerdere vestigingen).

 

Het bezit van een paar computers is soms onbelangrijker dan wat deze kunnen presteren.

Wat is dit alles jou waard. En wat is het waarde voor een ander?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Marcel en Brood voor jullie antwoorden.

 

De rede dat ik dit jaarlijks, of regelmatig wil doen is om beter inzicht te krijgen in de waarde. Dit geeft mij een eerste start hoe je na deze materie kijkt en daarbij een trend in verloop van jaren. Daarnaast een bank doet dit ook, wat leidt tot het maximum bedrag wat een bedrijf zou kunnen lenen. Daarom lijkt het mij wel handig om daar wat in te verdiepen.

 

Ik kan me voorstellen dat een winst niet een winst is. M.a.w. als je een salaris geniet van 100k terwijl je iemand uit de markt zou kunnen halen dit het voor 80k kan doen betekend dat de nominale winst eigenlijk 20k hoger kon zijn. Tevens als er sprake is van een duur pand en het bedrijf zou verhuizen en de huisvestingkosten nemen af betekend dat ook meer winst. Dit geld trouwens ook andersom, als je bijv. in een gratis pand zit.

 

Daarom is het zinvol om de kosten te normaliseren?

 

En het eigen vermogen. Stel het bedrijf heeft 3 jaar geen winst/verlies gemaakt en het eigen vermogen 18k. Echter is er wel het een en ander opgebouwd aan klanten en er in geïnvesteerd in producten. Dat zou ook een waarde moeten hebben.

 

Als ik op internet kijk zie ik verschillende methodes om bedrijfswaarde te bepalen zoals: intrensieke waarde, vervangingswaarde, rentabiliteitswaarde, goodwill methode, Discounted cash flow, etc.

 

Welke methode is zinvol? Is er een pratische methode? Of is het een combinatie van meerdere methodes?

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet natuurlijk wel consequent blijven:

 

Omdat bovenstaande ontzettend arbitraire is wil ik het voor nu basseren op aanwijsbare feiten en dat is wat ik nu kan zien de boekhoudcijfers van afgelopen jaren.

 

Ik kan me voorstellen dat een winst niet een winst is. M.a.w. als je een salaris geniet van 100k terwijl je iemand uit de markt zou kunnen halen dit het voor 80k kan doen betekend dat de nominale winst eigenlijk 20k hoger kon zijn. Tevens als er sprake is van een duur pand en het bedrijf zou verhuizen en de huisvestingkosten nemen af betekend dat ook meer winst. Dit geld trouwens ook andersom, als je bijv. in een gratis pand zit.

 

En het eigen vermogen. Stel het bedrijf heeft 3 jaar geen winst/verlies gemaakt en het eigen vermogen 18k. Echter is er wel het een en ander opgebouwd aan klanten en er in geïnvesteerd in producten. Dat zou ook een waarde moeten hebben.

 

Laat je in je laatste bijdrage nu allerlei factoren noemen die cruciaal zijn voor de waarde van een onderneming, maar die niet uit de boekhoudcijfers van de afgelopen jaren zullen blijken. Het zijn allemaal arbitraire factoren die jij, als eigenaar, rooskleuriger zult waarderen dan de potentiële koper. De waarde van je bedrijf is vanzelfsprekend het punt waar vraag (ik wil een bedrijf kopen) en aanbod (ik wil een bedrijf verkopen) elkaar vinden.

 

Dan is er ook nog de factor in hoeverre een bedrijf overdraagbaar is. Als jij het bedrijf bent, en er verder geen werknemers zijn, zal de verkoopwaarde lager zijn dan wanneer je een zelfstandig functionerend bedrijf hebt dat ook doordraait wanneer jij weg zou vallen. Er zijn niet veel mensen die een zaak overnemen die geheel afhankelijk is van één persoon. Ik neem aan dat je het over jouw werkmaatschappij hebt - deze doet geen loonadministratie en heeft dus ook geen personeel in dienst en zal dus vermoedelijk moeilijk zonder jou door kunnen draaien. Dat kan desastreus zijn voor de waarde van je onderneming.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij inderdaad niet zo zinvol om te waarderen. Maar als je de BV niet alleen wilt gebruiken voor het genereren van inkomen maar ook voor het cumuleren van vermogen zou je ook kunnen overwegen om de organisatie te herzien zodat er op termijn een verkoopbare entiteit ontstaat, zorg er voor dat het functioneren van de organisatie niet van jou of jouw partner afhankelijk is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.