• 0

Staking VOF en nu ?

Beste forum leden,

 

Per 1 december 2012 willen wij, in naam van een VOF bestaande uit totaal 2 vennoten, onze onderneming staken.

Deze was het zelfde jaar in April opgericht (dus we hebben het 8 maanden volgehouden)

 

Heb me al een beetje georienteerd op het gebied van staking van een vof. Helaas geven de meeste posten niet de informatie die ik graag wil. De meeste gaan of over voortzetting van de vof in andere vorm of door andere vennoten, of er komt bij de staking iets anders kijken dan bij mij het geval is.

 

Het volgende wil ik duidelijk maken:

 

Onze activiteiten waren het importeren van goederen en deze te verkopen aan consumenten. (Belangrijk is om te weten dat we geen site hebben, en ook geen winkel. We hebben contracten gesloten met webwinkeliers die onze goederen tegen een bepaalde vergoeding worden aangeboden op hun site.

 

Bij de staking moet je het volgende doen (heb ik begrepen, klopt dat?)

- uitschrijven handelsregister

- per brief afmelden bij de belasting dienst

- berekenen van de Winst/verlies over de bedrijfsactiviteiten tot aan je staking?

- berekenen van de stakingswinst

- Uiteindelijk afrekenen met de fiscus

- En later de eventuele winst uit onderneming en de stakingswinst aangeven in de inkomsten belasting 2012

 

NU is mijn vraag hoe berekenen wij ons stakingswinst?

 

Onze Debet zijde balans bestaat uit: Voorraad 580 euro en liquide middelen van 13.000 euro.

Credit zijde is alleen eigenvermogen dan van 13.580

 

Verder was onze investering in het begin van de onderneming 4000 per persoon.

 

Winst verdeling is 50/50. We maken geen gebruik van goodwill, de stille reserves, de fiscale reserves en de desinvesteringsbijtelling.

 

Als er onduidelijkheden zijn of vragen ik hoor ze graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

We maken geen gebruik van goodwill, de stille reserves, de fiscale reserves en de desinvesteringsbijtelling.

 

Dag Jabacham,

 

Zie hierboven de definitie van stakingswinst. Die zal dus in jullie geval nul zijn.

 

In de IB 2012 het reguliere resultaat opnemen als winst uit onderneming. Voor het overige heb je het goed op een rijtje.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Erg bedankt voor je reactie/antwoord.

Dus als ik het goed begrijp indien je geen bedrijfsmiddelen en geen Stakingsregelingen heb je per saldo geen stakingswinst of verlies.

 

Volgens mij was ik nog een stap vergeten in dat lijstje van mij:

- de eind afrekening van de OB?

als het goed is moet ik van mijn voorraad die ik per ultimo balansdatum heb de reeele waarde vaststellen en daarover btw afstaan aan de fiscus? indien me voorraad dus daad werkelijk een waarde heeft van 580 en het zijn gewoon luxegoederen. moet ik in verband daarmee 121.80 betalen, uitgaande van 21% tarief. (omdat deze voorraad naar mijn prive gaat) ++++ Uiteraard de verschuldigde OB vanaf me laatste kwartaal aangifte?

 

Indien er andere leden van HL opmerkingen hebben lees ik die graag !!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je ook dat prima in de gaten. Op het moment dat de reële waarde van je voorraad lager of hoger ligt dan die 580 ex btw, ontstaat daar een klein verlies of winst, wat je meeneemt in je jaarcijfers die je gebruikt voor de aangifte inkomstenbelasting.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.