• 0

Voor jezelf beginnen naast baan; is dat mogelijk? [financieringsbegroting]

Hallo,

Ik werk fulltime als autoschade hersteller en nu wil naast m'n baan een onderneming beginnen maar de vraag is natuurlijk is dat haalbaar?ik werk nu meer als 20 jaar in autoschade en daarvoor diploma in kantoor/administratie.dat is lang geleden en moet daar ook weer in komen om m'n administratie,maar zowieso neem ik dan een boekhouder maar wil ook zelf zien en weten wat binnen komt en uitgaat van administratie.

 

Wat ik wil gaan doen is auto's uitlezen,een diagnose stellen en als klant toestemt over op reparatie.verders wil ik daarbij ook auto ruit aanbieden waarbij vervangen,ster reparatie word gedaan.

Maar ook voor extra winst,een auto opkopen,de onderdelen eraf halen en die verkopen aan schade bedrijven of particulier.

 

Wat ik graag zou willen is dus naast m'n werk,dit te gaan doen in avond en weekend.

Ik ben nog beginnende en lees en informeer me helemaal gek.zelf heb ik al hoop op papier staan,hoe ik bedrijf inricht,hoe te werk gaan in werkplaats,berekeningen wat m'n investering is voor gereedschap,en administratie.wat kosten zijn voor bedrijfshal te huren,gemeentelijke belasting enz....

Welke verzekeringen,,,nodig heb zoals aansprakelijkheidsverzekering verzekering,beroepsverzekering,rechtsbijstand,arbeidsongeschikt verzekering en inboedel.

De leveranciers heb ik goede contacten mee en die zien mij graag zitten vanwege dat hoop weten dat goed werk lever,en aardige klantenkring om me heen heb.

 

M'n ondernemers plan ben ik mee bezig,,,op papier nog,,want wil het gewoon goed doen voor financiering.ik zal ongeveer 25000euro nodig hebben,voor investering heb ik rond 10000 nodig,en andere 15000,als reserve.zodat als er maande weinig werk is toch een vangnet is.ik wil absoluut niet in schuld staan bij leveranciers.de totale kosten voor bedrijfshal zal ongeveer 1000 euro zijn inclusief verzekeringen en elektrischetijd,water,gas en gemeentelijke belasting per maand zijn.

 

Ik moet dus boven de 1000 euro per maand uitkomen voor winst.

Ik hoef niet veel te investeren in inkoop. Enkel op kit/primer voor ramen,en natuurlijk onderdelen voor reparatie maar dat zal de klant betalen als de klus klaar is.

 

Mijn vraag is natuurlijk is dit haalbaar in avond uren en weekend?

Is dit verstandig,om te doen? De leveranciers vinden m'n plan een goed idee,en er zeker een gat in markt is ook vanwegen dat grote merken,of grotere autobedrijven grof geld vragen voor uitlezen en niet erg klant gAutoericht zijn,en mense niet meer naar grote bedrijven gaan maar naar kleinere die toch goede service en kwaliteit kunne leveren.dat geld ook voor ramen,daar gaat heel erg aan toe en worden hoop dingen beschadigt zonder klant van weet.(ervaring met eigen ogen gezien).

 

Het is een heel verhaal en probeer duidelijk over te komen,ik ben ook maar nieuw en wil gewoon alles weten van het ondernemerschap.

 

Wat ik me ook afvraag is over financiele plaatje in ondernemersplan,hoe kan ik nu een financieel plaatje doen over toekomst?

Van verschillende begrotingen?hoe zet je zoiets in elkaar?

 

Ps,,,heb hier egt heel veel gelezen en hoop geleerd al waar naar moet kijken,en zie ook steeds mensen die zomaar lenen zonder plan,,,en dan hier info halen en als fout gaat beroep doen,,vind dat egt slecht.zet altijd een plan op met of zonder financiele aanvraag,,,het is voor je zelf altijd goed want je weet dan ook wat er te wachten staat en haalbaar is.

 

Kritiek,advies,of ideeën wil ik graag weten en horen van jullie en zou dat ook erg waarderen,want hoe meer weet hoe sterker ik over komen als ik de stap neem en naar de bank ga.

 

[Mod edit: titel gecorrigeerd]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn werkgever heeft 2Opel en Nissan dealer bedrijven,en 2 autoschade bedrijven.

Wat in m'n contract staat heb ik me nog niet in verdiept,dat is idd een heel goed punt van u.

Maar m'n werkgever heeft geen ruit-herstel wat hij uit besteed,maar wel diagnose doet maar dat word verplicht door schade branch en verzekeringsmaatschappijen die wereld word steeds moeilijker en strenger.

 

Ik zat ook te denken om met m'n baas aan tavel te zitten,om te praten over m'n plan,zodat we elkaar diensten kunne uitwisselen.

Als klanten komen voor schade,ik aan neem maar uit besteed naar baas zodat hij ook werk weer heeft en ik verdien en hij ook.

Voor herstel van schade heb ik nog geen materiaal nog en dat is ook prijzig in aanschaf en dan nog de wettelijke regels bij en vergunnningen is voor mij even iets teveel.

 

Als baas zegt dat concurrent ben of dat ik bedreiging ben kan het hele verhaal niet doorgaan,dan dat eerst ontslag neem en dan pas wel droom kan uit werken?

 

Als hij intresse heeft om als investeerder aan te bieden,hoe is het dan alles geregeld? Gaat dan het zelfde als zelfstandige ondernemer de regels en alles of veranderd er dan weer, en komen er andere toepassingen op tavel?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zat ook te denken om met m'n baas aan tavel te zitten,om te praten over m'n plan,zodat we elkaar diensten kunne uitwisselen.

Als klanten komen voor schade,ik aan neem maar uit besteed naar baas zodat hij ook werk weer heeft en ik verdien en hij ook.

Klinkt goed, maar ik je eerst even verplaatsen in de positie van je werkgever voor je dat gesprek in gaat. Vanuit jouw positie is dit wellicht ideaal, maar misschien is dit voor hem nadeliger dan jou 'gewoon' in dienst houden. Kortom, weet wat je van hem gaat vragen.

 

 

Als baas zegt dat concurrent ben of dat ik bedreiging ben kan het hele verhaal niet doorgaan,dan dat eerst ontslag neem en dan pas wel droom kan uit werken?

Dat hangt enorm af van wat er precies in je contract staat. Er zou zo maar in kunnen staan dat je ook de eerste twee jaar ná je ontslag niet in dezelfde branche actief kan zijn. Dat lijkt me heel sterk in jouw geval, maar zoek het toch maar op.

Uiteraard kan niemand je verbieden om in de avonduren plannen uit te werken. Daarmee concurreer je niet. Daadwerkelijk aan de slag gaan en klanten bedienen, kan als concurrentie gezien worden.

 

 

Als hij intresse heeft om als investeerder aan te bieden,hoe is het dan alles geregeld?

Dat hangt van zoveel verschillende factoren af, ik zou terugkomen met die vraag als het daadwerkelijk een mogelijkheid is. Over het algemeen zal dat de vorm krijgen van een lening. Vraag je zelf wel af, wíl je wel dat hij in jouw zaak investeert? Stel dat het niet zo goed gaat als je hoopt, en je gaat op de fles, dan heb je een dikke schuld naar je oude baas, bij wie je wellicht weer aanklopt voor een baan... Is misschien een beetje doemdenken, maar dat kan geen kwaad.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

M'n ondernemers plan ben ik mee bezig,,,op papier nog,,want wil het gewoon goed doen voor financiering.ik zal ongeveer 25000euro nodig hebben,voor investering heb ik rond 10000 nodig,en andere 15000,als reserve.zodat als er maande weinig werk is toch een vangnet is.ik wil absoluut niet in schuld staan bij leveranciers.de totale kosten voor bedrijfshal zal ongeveer 1000 euro zijn inclusief verzekeringen en elektrischetijd,water,gas en gemeentelijke belasting per maand zijn.

 

Ik moet dus boven de 1000 euro per maand uitkomen voor winst.

Ik hoef niet veel te investeren in inkoop. Enkel op kit/primer voor ramen,en natuurlijk onderdelen voor reparatie maar dat zal de klant betalen als de klus klaar is.

 

[Mod edit: titel gecorrigeerd]

 

 

Hallo Robberto,

 

Ik haal bovenstaande stukje uit je verhaal.

De bedragen die je noemt zijn redelijk fors als je in het achterhoofd hebt dat je alleen de avond en weekend wil werken. Of gaat dit voor als je fulltime draait?

Ik vraag me af of je zo moet beginnen.

 

Zelf zou ik kleiner beginnen. Hal huren per dagdeel en per klus de benodigde gereedschap en dergelijke kopen. Reserve e.d. is niet echt nodig als in nog in loondienst bent en weinig vaste lasten hebt. Als je een fulltime baan hebt heb je ook minder tijd voor je klussen. Minder tijd is minder omzet/winst dus zorg ook dat je kosten laag zijn.

 

Daarnaast de vraag: Hoe reel is het voor jou om naast een volledige baan avonden en weekenden te werken? ga je dat volhouden?

 

Mijn advies begin klein zodat er weinig risico is. Als het bevalt kun je verder uitbouwen (als concurentiebeding geen probleem is natuurlijk)

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maarten,

 

Het werken na m'n eigen werk is geen probleem,heb ook jare naast eigen baan,gewerkt in avond bij maat in garage en weekend ook nog eens daar aan werk geweest dus in dat opzicht maakt het niet uit.

 

Over dagdeel huren van hal heb ook geïnformeerd,maar daar vragen ze hoop voor,en bij sommige is de ruimte te klein zodat deuren niet open kunnennen beschadigen tegen muur en dat wil ik ook niet.

En de zijn hallen hier te huur van 250 tot 400 euro per maand met genoeg vierkante meters om te werken.

 

De kosten van gereedschap ben ik ook nog mee aan stoeien,ben even grof uit gegaan ervan zodat altijd weer wat mee valt.

Voor ramen ben ik ongeveer 2000 euro kwijt en voor diagnose uitleessysteem 1770,een gereedschapskist compleet met alles op en aan,gevuld met alles wat nodig heb kreeg het voor 1000 euro inclusief btw,(ken de leverancier en wilde me er mee helpen)

Dan komen nog klein spul enzo,,kit en primer maar dat kost paar tientjes.

Verders had ook bij computer en kantoor spul,heb het erbij gedaan in begroting maar krijg van ouders ook hulp dus dat gaat ook weer van mijn begroting af...

 

Heb dus zelf de begroting gedaan kwam bedrag uit,10000 maar gaat nog dingen wat ouders betalen,en ben zelf ook aan sparen en met zomer zelf ook een inleg te hebben van 2500 euro.

 

M'n bedoeling is eerst naast werk te beginnen en dan kijken hoe het loopt,als niet loopt dan geeft niks en kan de lening gewoon aflossen aan bank,loopt het wel dan wil ik inplaats voor 5 dagen eigen baan naar 4 brengen dat meer tijd krijg voor eigen zaak(deze optie is mogelijk bij m'n baas)en dan langzaam afbouwen naar volledig eigen onderneming.

 

In deze tijd en crisis,durf ik niet volledig te storten erop dat is een grote stap,en vind ook knap dat mensen het wel zomaar doen en voor gaan,maar voor me zelf doe ik het eerst met zekerheid,want wat ik lees en leer is dat er heel veel bij komt kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al berekend hoveel omzet je moet draaien om dit terug te verdienen?

10.000 euro investeren+400 p/m huur is 14.800 aan kosten in 1 jaar. Je moet dan dus heel wat omzetten om uit de kosten te komen en dan hebben we het nog niet eens over geld over houden. Ik zou dat even goed door rekenen.

 

Zelf ben ik van de voorzichtige start. (met 100 euro aan kapitaal begonnen)

Kun je niet een bedrijfshal huren inclief gereedschappen oid? Eventueel van je baas? Ik zou eens kritisch kijke naar je kosten. Misschien kun je eerst met 1 ding beginnen, bijvoorbeeld de ramen. Scheelt toch weer in je aanloopkosten/risico

 

Voor alle duidelijkheid: Ik wil je niet afschrikken. Ga voor je droom maar niet blindelings 8)

Neem bewust risico en houd die waar mogelijk klein.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Net wat je zegt ,niet blindelings ;)

Ben nog druk aan rekenen, ::)soms wel uren lang,en denk ik nu ben eruit vergeet weer wat >;(

vind erg interessant en leerzaam en het staat niet vast nog alles,in gedachte is alles wel compleet,alleen wil het op papier zetten en dat wel met beide benen sterk in schoenen sta en als compleet is dat stap neem.

Wil het ook eerst laten controleren bij boekhouder dan.

 

10.000 lenen

Vaste lasten per maand

350 hal+50 gas/licht+20water(gebruik amper)+150 gemeense belast(gokje)+200 verzekeringen+200aflossing lening is 970 ,rond eve af 1000 per maand(globaal)

 

Uurloon 27,50

Diagnose,30 euro incl btw per auto.

Reparatie,onderdeel inkoop(korting) +btw,,verkoop onderdeel,plaatsing (uurloon) +btw

 

Ruitschade,

Inkoop raam leverancier(brengt kosteloos naar mij vanwege hun ken en overlegt)

Verkoop raam en plaatsing(kit 10,00 euro,primer 5euro de potje kan 5ramen mee doen,) uurloon.

 

Voorbeeld,,,bedrijf met naam in ramen vroeg voor zelfde raam (bij zelfde leverancier ) 450 euro ik heb gedaan voor 250 euro.

Raam koste 125,met lijsten inclusief btw,verdiende 175 euro.

 

Maar kan ook,klein en groot onderhoud doen en schade.

Goed contact met leveranciers en krijg korting,en onderdelen worden kosteloos bij me afgeleverd.

Er is keuze in originele onderdelen,imitatie en sloop(als het te krijgen is)

 

Optie bij baas gaat niet door,dan ben ik concurrent en bedrijf in bedrijf krijg ik geheid problemen mee,en wil ik hem ook niet aandoen.

 

Maar zoals zei,,,het is nu eerst papier werk en uit werken en wil weten wat mogelijk heden zijn en alles uitwerken als het wel haalbaar is....waar een wil is,,,is een weg,,maar moet wel real blijven.

Die 1000 euro lijk me wel haalbaar,,en alles wat boven komt is winst of reken ik verkeerd en vergeet ik dingen??

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Robberto,

 

Leuk om te zien dat je hoe je aan de slag gaat en herkenbaar met welke vragen je worstelt.

 

Heb een sheet bijgevoegd die mij enorm heeft geholpen om mijn financiele plan op te stellen. In feite hoef je alleen maar vragen te beantwoorden en de sheet "doet de rest".

 

De sheet is afkomstig van Qredits en dient als onderbouwing voor een financieringsaanvraag maar dat neemt niet weg dat hij ook voor dit soort doeleinden gebruikt kan worden ;)

 

financieel_plan_qredits_2_03_blanco.xls

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dankje van sheet-link ;Dzal hem uitgebreid door lezen.

Kamer van koophandel en belasting dienst worde gek van mij,stel hoop vragen aan hun.

KvK heeft me ook uitgenodigd om aan tavel te praten..

Ben ook bij open dag geweest voor starters maar kreeg zoveel info te verwerken,dat toch vragen vergeet of antwoorden.

Wil gewoon de basis weten,zodat als niet weet of uit kom altijd weet waar de hulp kan vragen of weet waar ik moet zijn.

 

Liever 1000x vragen dan 1 x eigenwijs zijn en zelf doen,risico en de gevolgen zijn groter..

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dankje van sheet-link ;Dzal hem uitgebreid door lezen.

Kamer van koophandel en belasting dienst worde gek van mij,stel hoop vragen aan hun.

KvK heeft me ook uitgenodigd om aan tavel te praten..

Ben ook bij open dag geweest voor starters maar kreeg zoveel info te verwerken,dat toch vragen vergeet of antwoorden.

Wil gewoon de basis weten,zodat als niet weet of uit kom altijd weet waar de hulp kan vragen of weet waar ik moet zijn.

 

Liever 1000x vragen dan 1 x eigenwijs zijn en zelf doen,risico en de gevolgen zijn groter..

 

Als je de basis wilt weten dan zou ik beginnen met die sheet invullen en van daaruit verder.

 

Wat mij vroeger altijd hielp is de vragen die ik had opschrijven en tijdens het gesprek weg vinken als ik een antwoord had. Op die manier kun je nooit iets belangrijks vergeten. Je wordt daar vanzelf beter in en zul je merken dat je steeds minder checklists nodig hebt. :)

 

Daarnaast zou ik je het advies willen geven om bij het begin te beginnen en probeer voor jezelf een structuur aan te houden!

 

Succes,

 

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op internet naar voorbeeld van ondernemersplan gezocht,,daar de hoofdpunten uit gehaald en paar toegevoegd en zo ben ik begonnen invullen gewoon op papier nog.

Deel voor deel vul ik in,en dat gaat goed nu.

 

Nu ben ik aangekomen bij financiel,en dat is voor mij wel moeilijk en daar ben ik aan stoeien,

Maar nu jouw sheet heb en veel lees over berekenen hier op higer level dat wat wijzer word ervan.

Soms zie berekeningen dat voor mij echt Chinees is.maar heb de tijd en geen haast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb een sheet bijgevoegd die mij enorm heeft geholpen om mijn financiele plan op te stellen. In feite hoef je alleen maar vragen te beantwoorden en de sheet "doet de rest".

 

Dank! Ik ben dol op Excel rekenmodelletjes ;)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Geachte ondernemers ik heb naast mijn baan als betonrepatateur met veel studie over zelf ondernemen mijn eigen betonreparatiebedrijf (mod edit niet ter zake doende URL verwijderd) opgezet.heb het door vallen en opstaan zelfstandig opgebouwd

 

beste dendiboi

 

Welkom op HL. Neem even de tijd om de huisregels te lezen voordat je verder post. Links naar je eigen site stellen we niet erg op prijs en probeer ook inhoudelijk te reageren. Waarom is het jou wel gelukt te starten naast je baan en hoe heb je dat gedaan? Dan hebben lezers er ook iets aan!

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb een sheet bijgevoegd die mij enorm heeft geholpen om mijn financiele plan op te stellen. In feite hoef je alleen maar vragen te beantwoorden en de sheet "doet de rest".

 

Mwah: crap in is crap out. De sheet doet ook echt alles verkeerd als de invoer onjuist is en daar zit het nu precies in als je het financiële plan gaat opstellen.

 

Desalniettemin bruikbaar maar weet wel waar je mee bezig bent als je aan het invullen slaat.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

10.000 lenen

Vaste lasten per maand

350 hal+50 gas/licht+20water(gebruik amper)+150 gemeense belast(gokje)+200 verzekeringen+200aflossing lening is 970 ,rond eve af 1000 per maand(globaal)

 

Voorbeeld,,,bedrijf met naam in ramen vroeg voor zelfde raam (bij zelfde leverancier ) 450 euro ik heb gedaan voor 250 euro.

Raam koste 125,met lijsten inclusief btw,verdiende 175 euro.

 

Als ik bovenstaande aanhaal: 1000 euro kosten per maand, 175 euro verdienen per klus (ga ik maar van uit al is 250-125=125 ipv 175...)

Als je 175 verdient per klus moet je 5,7 ramen per maand zetten om quite te spelen... Is dat reeel?

 

Als ik het negatiever uitreken, namelijk de 125 per raam - de 10 euro euro kit (als ik het goed las) = 115 euro opbrengst per raam. 1000/115=8,7 ramen die je per maand moet zetten om uit de kosten te raken.

Let wel, dan heb je nog niks verdient maar enkel je rekeningen betaald. Is het haalbaar minimaal 9 ramen per maand te plaatsen?

 

Daarnaast, heb je contacten/contracten met verzekeringsmaatschappijen? Als ik iets met de autoruit hebt krijg ik van de verzekeraar door naar welke garage ik moet. Als ik naar een ander ga moet ik zelf betalen. Stuurt een verzekeraar ook mensen naar jou?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik was bezig met berekenen,wist niet precies hoe het moest,ben ook nog maar beginnend erin en aan leren.

Sorry de voor.

 

Maar je berekening klop wel,en lijk me logisch.

Verders richt ik eerst naar particulier,vanwegen dat verzekerings maatschappijen weer hun regels hebben aan gesteld en een certificaat moet hebben om te mogen doen +aanschaf van boekings programma zodat je direct de boeking kan doen met de maatschappijen.ramen zetten kan ik wel heb alleen certificaat nog niet,maar daar heb ik over geïnformeerd en de komt dan een man keurt m'n werkzaam heden en ik heb de certificaat.dus dat is geen probleem.

 

Als ik met ramen enkel de rekeningen mee kan betalen,als ik 9 ramen zet dan is dat goed,want naast ramen bied ik ook diagnose(uitlezen storingen)en klein/groot onderhoud en eventueel ook nog schade herstel zodat toch extra winst binnen haal.

 

Het leren berekenen,met btw en winst enzo wil ik graag beter leren,en kwam ook een basis curses tegen om thuis te doen,dat ik dan ook weet hoe boekhouding kan doen voor zelf ookal neem een boekhouder in arm, maar dat voor me zelf ook weet wat er speeld wat binnen komt en uitgaat.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.