• 0

V.O.F. omzetten naar B.V.

Goedemiddag,

 

Ik hoop dat jullie kennis en ervaring ons verder kan helpen bij het volgende plan. Wij (totaal 4 gelijkwaardige partners) zijn in juli 2012 een onderneming gestart onder een V.O.F.. Mede door de komst van de flex B.V. zijn we nu voornemens om per 1 januari 2013 verder te gaan in een B.V.. Met name de hoofdelijke aansprakelijkheid, maar bijvoorbeeld ook de uitstraling zijn voor ons de redenen voor deze overweging.

 

Nu is mijn vraag. Hoe kunnen we dit zo efficiënt en goedkoop mogelijk regelen?

 

Subvragen:

- Wat voor partij kan ons hier het beste bij begeleiden (notariskantoor)?

- Welke structuur past hier het best (holdings, b.v., etc.)?

- Waar moeten we rekening mee houden?

 

De volgende punten zijn van toepassing op het hele verhaal:

 

- 4 gelijkwaardige partners

- bestaand V.O.F. contract dient omgezet te worden naar aandeelhouderscontract

- momenteel geen vreemd vermogen

- uitkering van loon/beloning (naast winst) moet variabel kunnen geschieden (loon naar hoeveelheid arbeid/inbreng)

- wat ons betreft 4 aandeelhouders = 4 bestuurders

- momenteel nog weinig kapitaal in de onderneming aanwezig (gaat in 2013 veranderen, gezien de aanvragen die inmiddels binnenkomen).

 

Zoals wel duidelijk wordt uit mijn vraagstelling zijn wij erg bedreven in ons vakgebied (talent- en leiderschapsontwikkeling), maar wat minder in het hele juridische/fiscale verhaal eromheen :). Vandaar dat we hier advies bij nodig hebben.

 

Bottom line: We willen zoveel mogelijk risico's uitsluiten door een B.V. te worden, waarbij we zo min mogelijk geld kwijt zijn aan het overgaan naar een B.V.

 

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

 

Alvast bedankt,

 

Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Bottom line: We willen zoveel mogelijk risico's uitsluiten door een B.V. te worden, waarbij we zo min mogelijk geld kwijt zijn aan het overgaan naar een B.V.

 

Hmmm. Je laat willens wetens in 2013 en 2014 zo'n EUR 10.000,- per persoon per jaar aan zelfstandigenaftrek en startersaftrek schieten, per saldo ruim € 80.000,-.En dan ga je je druk maken over plusminus tweeduizend euro voor het oprichten van een werkmaatschappij en 4 holdings?

 

Gelet op de genoemde activiteiten en het daarbij behorende risicoprofiel vraag ik mij sterk af of er noemenswaardige beroepssmatige / contractuele risico's zijn, en zo ja of deze niet tegen een fractie van de kosten van die € 80.000,- op andere wijze kunnen worden beperkt, vermeden of overgedragen (dat laatste bijvoorbeeld door een verzekering)

 

Kortom: ik zou me eerst eens goed laten voorlichten door een fiscalist/ jurist en/of risicotechnisch specialist, want € 80.000,- fiscaal voordeel laten schieten voor een beetje status (waarvan ik het positieve resultaat overigens sterk betwijfel) lijkt me erg kostbaar voor een startende onderneming.

 

..just my 2 cents...

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voordat we uitgebreid ingaan op het inbrengen van een VoF in een BV, wat een leuke exercitie is maar tegelijkertijd zo uitgebreid en specifiek dat het voer is vor een gespecialiseerde adviseur, even iets anders.

Je overweegt een BV te beginnen en wit dat zo goedkoop mogelijk doen. Het is zo dat je in dit prces een paar honderd euro kunt uitsparen, maar tegelijkertijd duizenden euro's verliest omdat je afscheid neemt van het IB-ondernemerschap, in hoeverre maak je de juiste keuze voor een rechtsvom? Zeker het wegvallen van de kapitaalseis in de BVis geen reden om nu zomaar BV's op te gaan richten.

 

Kun je wat opheldering geven over het volgende:

 

[*]Je geeft aan dat je met vier gelijkwaardige partners werk, hoeveel winst verwacht je te maken in dit jaar en volgend jaar;

[*]Wat bedoel je met fleibele beloning (je bent in de BV gebonden aan de gebruikelijkloonregeling.

[*]Waarom maak je je druk om uitstraling als de vooruitzichten nu al zo rooskleurig zijn (of anders gezegd: wat denk je meer te kunnen halen uit de uitstraling van een BV ten opzichte van VoF);

[*]Hebben andere rechtsvormen de revue gepasseerd? Als ik jouw relaas zo lees vermoed ik dat een LLP veel geschikter zou zijn om te realiseren wat jullie nastreven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reacties, dit helpt alweer een beetje

 

Ik zal proberen hieronder het e.e.a. te verduidelijken m.b.t onze situatie.

 

We verwachten dit jaar geen winst te maken, maar ongeveer break-even te draaien. We zitten midden in de opstart, dus je kunt hierbij uitgaan van een omzet van minder dan 5.000. Volgend jaar gaat dit echter veranderen aangezien we in ieder geval een klus binnen hebben gehaald voor zo'n 80.000 euro en dat is (zoals we nu voorzien) pas het begin.

 

We zijn gelijkwaardige partners in de zin dat we alle vier even veel aandeel in het bedrijf hebben (nu in de V.O.F.). Gezien het feit dat 3 van ons nog in loondienst zijn is dat anders met de verdeling van de arbeid die nu verricht wordt in dienst van de onderneming. Die zal ook volgend jaar ongelijk zijn en dus dient er ook ongelijk beloond te worden (na rato). Natuurlijk dient hierbij rekening gehouden te worden met de gebruikloonregeling en dus zullen we ons hierbij moeten laten adviseren.

 

De beperking van de hoofdelijke aansprakelijkheid zien we absoluut als de voornaamste reden om een B.V. te worden. Zaken als uitstraling zijn daarbij mooi meegenomen, maar zeker niet doorslaggevend.

 

Wij begrijpen overigens goed dat we ons hierin goed moeten laten adviseren, maar als we het hele traject onder de 4.000 Euro zouden kunnen houden, dan zou dat heel fijn zijn. We zijn niet op zoek naar een partij die dit voor 300 kan doen, maar we willen het wel een beetje onder controle houden.

 

Samengevat zijn we een bedrijf dat goed doet waar we goed in zijn. Bedrijfstrainingen, HR advies en Interimmanagement. Er komt redelijk wat werk op ons af en daarom zal daar ook het grootste deel van onze tijd en aandacht naar uitgaan.

 

Ondertussen willen we dus de aansprakelijkheid inperken, door enerzijds goed verzekerd te zijn (bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand) en daarnaast eventueel verder te gaan in een B.V.. Hierbij moeten we natuurlijk ook realistisch blijven en onszelf niet onnodig tekort doen (bijvoorbeeld met het mislopen van belastingvoordelen). Goed advies is dus op zijn plaats, maar dan wel het liefst voor een redelijk tarief.

Link naar reactie
  • 0
HR advies en Interimmanagement.

Nu praten we opeens toch over een heel ander risicoprofiel dan talent en leiderschapsontwikkeling! Breed HR Advies is een hoog risico qua contractuele aansprakelijkheid (zeker in combinatie met expertrol), en interimmanagement idem voor zover er sprake is van beslissings/tekenbevoegdheid.

 

(bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand

rechtsbijstand? Lijkt me voor jullie bedrijf niet echt een zinnige dekking...

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.