• 0

kortdurend huurcontract winkelpand

Goedendag, ik ben een ondernemer en heb per 1 februari 2010 een winkelpand gehuurd voor 2 jaar middels een kortdurend contract van ROZ.(Durende van 1 februari t/m 31 januari 2012). Aangezien ik niet de fout wou maken dat het contract stilzwijgend verlengd werd met 5 jaar heb ik op 26 januari 2011 een aangetekende brief gestuurd met het bericht het contract te ontbinden op 31 januari 2012. Omdat er toen geen ander winkelpand beschikbaar was (ik zocht iets groters),ben ik blijven zitten tot er een ander pand beschikbaar zou zijn,want - zo dacht ik - ik kan gaan wanneer ik wil, want ik heb het contract opgezegd. Ook is er nooit meer een ander contract gekomen. Nu heb ik een ander pand gevonden maar bij de vraag of ik per 1 januari 2013 eruit kan, deelt mijn huurbaas mee, per mail, dat ik tot 31 januari 2017 moet blijven! Is dit terecht????? Ik heb enorm veel gezocht op internet, heb de wetswinkel aangeschreven en heb iemand die zijn best doet om het uit te zoeken.Maar we komen niet tot een oplossing. Weet iemand het antwoord op deze zaak of heeft u zelf zoiets meegemaakt?....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien jij het pand op 31 januari 2012 niet schoon en ontruimd hebt opgeleverd, en je geen andere huurovereenkomst bent aangegaan met betrekking tot dit pand, mag de verhuurder ervan uitgaan dat je de huurovereenkomst niet ontbonden maar gecontinueerd hebt.

 

De verhuurder had van jou mogen eisen dat je het pand zou hebben ontruimd, maar is daar niet verplicht toe. Zolang er geen andere huurder was zie ik ook niet in waarom hij dat zou doen. Nu jij het pand bent blijven gebruiken na 31 januari 2012, en vermoedelijk gewoon huurpenningen hebt betaald over de maanden februai en verder, is er nu dus een huurder voor de komende vijf jaar.

 

Wat zou je gedaan hebben als de verhuurder per 1 februari 2012 een nieuwe huurder had gehad? De winkel sluiten n stoppen met ondernemer zijjn?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Ondernemer,

 

Of de huurovereenkomst is doorgelopen na opzegging en met welke periode, is sterk afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden in dit geval. Je hebt de huurovereenkomst aangetekend opgezegd tegen 31 januari 2012. Na die datum heb je het pand niet ontruimd, ben je (naar ik aanneem) doorgegaan met huurbetalingen, en heeft de verhuurder je niet verzocht om de bedrijfsruimte te onruimen. Indien je niet zou hebben opgezegd, zou gezegd kunnen worden dat er sprake is van stilzwijgende verlenging van de huurovereenkomst met de periode die in de huurovereenkomst staat (als het de ROZ model huurovereenkomst is, moet dat staan in artikel 3.2: staat daar wel 5 jaar?). Nu je hebt opgezegd kan niet zomaar worden uitgegaan van de automatische verlenging van artikel 3.2. Wat nu de situatie is hangt af van wat er feitelijk na de opzegging is gebeurd, en waarop verhuurder en huurder in redelijkheid hadden kunnen vertrouwen. Bijvoorbeeld: heb je na 31 januari 2012 schriftelijk (bijvoorbeeld per email) contact gehad met de verhuurder waarin je aangeeft dat je nog even wilt blijven zitten totdat je wat anders hebt gevonden, en dat verhuurder aangeeft dat dat geen probleem is? Is er verder contact geweest? Wat waren de precieze bewoordingen? Zijn er feitelijke gedragingen geweest waaruit iets zou kunnen worden opgemaakt?

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

De feiten en omstandigheden zijn inderdaad belangrijk. Niet zelf oppakken, best hulp inroepen.

Parleys is belangenbehartiger voor huurders van kantoren en winkels. Parleys strijdt voor de collectieve en individuele belangen van zakelijke huurders. Ons motto: Er is niet alleen een overschot aan meters kantoor en winkel, er is ook een tekort aan ondernemers..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.