• 0

Retourzending komt niet aan. Wat zijn de regels vervolgens?

Ik zat me zo eens af te vragen. Hoe zit dat nu als een ontevreden klant binnen de termijn het product retour zend en je ontvangt deze retourzending nooit?

Maakt het dan nog verschil of het om een retourzending gaat waarbij af is gesproken dat het geld wordt terug gegeven, of dat er geruild mag worden, of dat het gaat om een zelfde product maar dan beter, of dat het gaat om een op maat gemaakt product, etc?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik zat me zo eens af te vragen. Hoe zit dat nu als een ontevreden klant binnen de termijn het product retour zend en je ontvangt deze retourzending nooit?

Waar het om gaat is: voor wiens risico verloopt de retourzending. Dat is een kwestie van duidelijke afspraken in de algemene voorwaarden.

 

Spreek je niets af dan geldt gewoon de wet:

Bij een retour is de verzender in principe verantwoordelijk. Als de zending kwijtraakt, dan heeft de verzender dus een probleem. Bij retourzenden kun je dus maar beter aangetekend versturen. (Bij het gewone verzenden zegt de wet – art 7:11 BW – expliciet dat het risico bij de verkoper ligt, maar dat artikel geldt niet voor de retourzending.)

 

 

Maakt het dan nog verschil of het om een retourzending gaat waarbij af is gesproken dat het geld wordt terug gegeven, of dat er geruild mag worden, of dat het gaat om een zelfde product maar dan beter, of dat het gaat om een op maat gemaakt product, etc?

Wat mij betreft niet.Transport is transport, en ik raad het af om voor iedere soort situatie andere afspraken te maken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Bij een retour is de verzender in principe verantwoordelijk. Als de zending kwijtraakt, dan heeft de verzender dus een probleem. Bij retourzenden kun je dus maar beter aangetekend versturen. (Bij het gewone verzenden zegt de wet – art 7:11 BW – expliciet dat het risico bij de verkoper ligt, maar dat artikel geldt niet voor de retourzending.)

 

Ben wel benieuwd hoe dat dan is als je iets gratis terug stuurt en je krijgt een track & trace bonnetje van het postkantoor. Lijkt mij dat dit een bewijs is dat het pakket door jou verzonden is. Er staat wel op dat post.nl het pakket verzend maar verder niet wat de voorwaarden zijn. er wordt alleen verwezen naar de producten van post.nl

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd hoe dat dan is als je iets gratis terug stuurt en je krijgt een track & trace bonnetje van het postkantoor. Lijkt mij dat dit een bewijs is dat het pakket door jou verzonden is. Er staat wel op dat post.nl het pakket verzend maar verder niet wat de voorwaarden zijn. er wordt alleen verwezen naar de producten van post.nl

Ook naar een antwoordnummer kan je aangetekend verzenden. Is dan alleen niet meer gratis voor de afzender.

 

Bij ons komt het ook wel voor dat een retourzending niet aan komt. Als de klant een track & trace code kan overleggen dan beschouwen wij de retour altijd als ontvangen bij ons, en regelen het dan verder met PostNL

Link naar reactie
  • 0
Ben wel benieuwd hoe dat dan is als je iets gratis terug stuurt en je krijgt een track & trace bonnetje van het postkantoor. Lijkt mij dat dit een bewijs is dat het pakket door jou verzonden is. Er staat wel op dat post.nl het pakket verzend maar verder niet wat de voorwaarden zijn. er wordt alleen verwezen naar de producten van post.nl

@Henk: een klassieker! Wel duidelijkheid over de kosten, niet over het risico. Een rechter zal uiteindelijk beoordelen dat de koper er in dit geval op mocht vertrouwen dat het transport niet alleen voor rekening maar ook voor risico van verkoper plaatvond, maar dat geldt alleen voor B2C leveringen!

 

Voor B2B leveringen is het gebruikelijker dat kosten en risico niet bij dezelde partij liggen. Zoals bijvoorbeeld bij iedere CIF of CIP leverantie: de kosten tot aan haven bestemming liggen bij verkoper, die betaalt zelfs de verzekeringspremie (voor een meest minimale dekking), maar het risico is in de haven van vertrek al overgegaan op de koper.

 

Dat is ook exact waarom ik bij webwinkels hamer op duidelijkheid over de retourprocedures!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Misschien een mooi thema voor The Next Event 2013. :) Gezien de vele topics over verzenden en de problemen waar velen tegen aanlopen denk ik dat we er wel een hele dag mee kunnen vullen ;D

 

Zal het eens in de groep gooien. ;) alleen nog even een pakkende titel bedenken :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.