• 0

Berekening zaalhuur en BTW arrangementen

beste Forummensen,

 

Ik kan nergens het antwoord vinden op mijn vraag vandaar dat ik dit forum maar eens raadpleeg , hier moet toch iemand rondlopen die hier meer van weet.

Wij zijn sinds kort begonnen met onze zalen ook te verhuren aan externe groepen (voorheen alleen eigen gebruik)

Nu moet er natuurlijk ook gefactureerd worden waarbij verschillende BTW tarieven moeten worden gehanteerd.

Wij offreren onze arrangementen all-in , dus bijvoorbeeld €35,00 voor een dagarrangement inclusief lunch/koffie,zaalhuur, enz. maar exclusief BTW. Het makkelijkst is het om dat dus ook zo op de factuur te vermelden tegen 6% BTW. Maar mag dit? Ben ik verplicht om zaalhuur apart te rekenen? En moet ik die €35,00 dus eigenlijk splitsen op de factuur? Zaalhuur is 21% weet ik .

Ik heb hier enkele facturen van andere arrangementaanbieders die ook met een all-in prijs werken. Aan het eind van zo'n factuur staat dan een deel dat met 21% en een deel dat met 6% wordt belast, maar of dat dan alleen zaalhuur is is niet duidelijk.

iemand enig idee hoe dit zit? (ik werk overigens met Reeleezee, online factuurpakket, ben er nog niet uit of dit pakket zich hier nu wel voor leent.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Geen simpele vraag dit. Bij combinatie van prestaties (in dit geval leveringen en diensten) die als een pakket worden geleverd moet je beoordelen of het om één (ondeelbare) prestatie gaat of om meerdere prestaties.

 

Als het meerdere prestaties zijn, dan bereken je 21% voor de zaalhuur en 6% voor de koffie.

Als het één prestatie is, dan zal het waarschijnlijk zaalhuur zijn (dus 21%).

 

Een voorbeeld van een uitspraak hierover:

Het kweken/verzorgen van jonge bomen (6%) en het bemesten/bespuiten inclusief het leveren van mest en bestrijdingsmiddelen (19%) werd als één dienst (die belast was met 6%) aangemerkt.

Dit omdat de levering van mest/bestrijdingsmiddelen geen doel op zich is, maar meer een middel om de dienst (kweken/verzorgen van bomen) mogelijk te maken.

 

Als je deze logica zou volgen, dan zou je dus “Zaalhuur plus” als een dienst (21%) in rekening moeten/kunnen brengen.

 

Als jullie voor de rest ook horeca-achtige activiteiten hebben, dan zou je het misschien ook kunnen omdraaien (maar dat vind ik persoonlijk een tikkeltje dubieus). Of inderdaad vinden dat hier sprake is van meerdere diensten (zaalhuur en horecadiensten) of zelfs dus een dienst (zaalhuur) en een levering (koffie).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de gevonden vergelijking van Peter toch verduidelijkend.

 

Volgens mij is de samenhang bij tuinverzorging en noodzakelijke hulpmiddelen anders dan zaalhuur met consumptie. Bij dat laatste sluit het ene het andere niet samen.

 

Dit betekend dus dat er gescheiden BTW tarieven moeten gelden.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Bedankt voor jullie reactie en meedenken.

 

We hebben vandaag ook nog weer overleg gehad met onze boekhouder en besloten dat we het volledig tegen 6% btw gaan doen.

Het is een arrangement met gebruik van ruimte all-in en we berekenen geen aparte zaalhuur. dit om het makkelijk te houden.

 

Volgens hem kan het zo. Verder hebben we geen speciale andere horeca-activiteiten.

Uiteraard gaan overige consumpties (bier/wijn/fris e.d.) op nacalculatie tegen de bijbehorende BTW tarieven

 

(Edit) hoe zit het anders met personeel hiervoor, je kan niet zonder. dat zou je dan ook weer moeten uitsplitsen? eigenlijk toch? die uren zou je dan apart moeten vermelden tegen 21% btw... wordt het wel heel ingewikkeld van.

Link naar reactie
  • 0

Volgens hem kan het zo.

 

En volgens mij dus niet, omdat jullie (blijkbaar) verder geen horeca-activiteiten hebben waarbij de koffie e.d. van ondergeschikt belang in deze zal zijn.

Zo zie je maar hoe verschillend er over dingen gedacht kan worden.

 

(p.s. het lijkt mij zinloos om de BD hierover te raadplegen, want dit is op deze wijze veels te specifiek voor hen)

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens hem kan het zo.

 

En volgens mij dus niet, omdat jullie (blijkbaar) verder geen horeca-activiteiten hebben waarbij de koffie e.d. van ondergeschikt belang in deze zal zijn.

Zo zie je maar hoe verschillend er over dingen gedacht kan worden.

 

(p.s. het lijkt mij zinloos om de BD hierover te raadplegen, want dit is op deze wijze veels te specifiek voor hen)

 

 

In dat geval is er altijd nog Antwoord voor Bedrijven.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met Peter eens. AvB moet je hier echt niet mee lastigvallen. Grote kans dat:

1. ze het antwoord niet weten en doorverwijzen naar de belastingtelefoon

2. je een antwoord krijgt waar je (juridisch) niets mee kunt.

 

Verder ben ik het ook eens met Peter dat op zijn minst de diensten gesplitst moeten worden. Zomaar 6% toepassen omdat de zaal waarin koffie geschonken wordt ook verhuurd wordt, is echt onzin!!

 

Het zal me de dag wezen waarop iemand binnenkomt en zegt:

 

"ik wil graag koffie van u en nu ik er toch ben, huur ik de zaal er ook wel bij". ;D

 

Zonder dollen. De verhuur van de zaal is geen bijkomende dienst bij de levering van koffie/maaltijden. Dat is eerder andersom zodat splitsing van de diensten naar tarief gewoon aan de orde is. Sterker nog, ik zie eerder ruimte om de catering ook onder de 21% te scharen wegens bijkomstig karakter, dan de verhuur onder de 6%.

 

De reactie van WillemW:

Uiteraard gaan overige consumpties (bier/wijn/fris e.d.) op nacalculatie tegen de bijbehorende BTW tarieven

spreekt wat dat betreft boekdelen.

 

Wel netjes de 21% BTW dranken apart doen, maar het gebruik van de zaal onder de koffie/maaltijden scharen ???

Sinds wanneer geldt daarvoor een causaal verband?

 

Door deze handelswijze te volgen, maak je de zaak voor de fiscus wel erg eenvoudig. Dat je de verhuur van de zaal niet apart in rekening brengt, doet daar niets aan af. De fiscus kan bijv. ook kijken naar de verhouding inkopen (koffie en maaltijden) versus de omzet. Zonder zaalhuur apart op de nota zal dus een winstmarge op je verkopen van koffie en eten ontstaan van 1.000% (om maar wat te noemen). Immers, de zaalhuur gaat op in de winstmarge per maaltijd of kop koffie. Lijkt me lastig uit te leggen dat een kop koffie bij jullie op de kaart staat voor 2 euro terwijl uit de boeken blijkt dat elke kop koffie € 8,90 euro heeft opgebracht...

 

Enfin, je hoeft het niet met ons eens te zijn, maar steek dan wel deze waarschuwing op zak. Het idee van je boekhouder is niet fiscaal onderbouwd en zal ook zeker niet overeind blijven bij een controle.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Wel mooi om te zien dat hier ook daadwerkelijk wordt meegedacht, Bedankt hiervoor!

Ik ga dit meenemen naar de boekhouder. Die moet maar aangeven wat we met deze tips moeten.

 

Mochten we nog tot een ander besluit komen, of aanvullende vragen hebben) dan laat ik het hier horen !

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.