• 0

van loondienst naar aandeelhouder / management contract

Hoi Allemaal,

 

Ik heb een hoop info gevonden op dit forum over het oprichten van BV's, holdings, etc. maar zit zelf met een wat complexe situatie waar ik niet helemaal het antwoord op vind.

 

De bedoeling is dat per 1 januari een nieuwe BV wordt opgericht (BV A) waarin vier aandeelhouders komen. Drie met ieder een aandeel van 30% en de vierde moet een nog op te richten holding van mij worden met 10% aandelen. Deze 10% zal in de komende vijf jaar toenemen naar 20% waarbij de overige aandelen (80%) evenredig verdeeld zullen worden over de andere drie aandeelhouders.

De prognose voor de nieuwe bv is dat deze na het tweede jaar break even gaat draaien en daarna met een gestage tred sterk winstgevend wordt (blijft prognose, maar is wel zeer conservatief opgesteld en dus wel hoopgevend)

De andere partijen zijn bereid om in de eerste twee jaar geld te stoppen in de BV A. Hun rol is enerzijds de financiering, anderzijds het netwerk, kennis en advisering. Ik zal zelf het werk moeten verrichten in de BV A om de projecten binnen te halen.

 

Ik moet dus nog een holding oprichten. Deze holding sluit een management overeenkomst met BV A.

Ik werk dus vanuit de holding voor de nieuwe BV maar heb ook uit hoofde van de holding aandelen in deze BV.

 

Op dit moment werk ik voor een van de andere toekomstig aandeelhouders in BV A in loondienstverband. De aard van mijn werkzaamheden verandert niet en de doelstelling is dat ik qua inkomsten vanuit de holding, netto, er niet op achteruit ga en dat het rendement uiteindelijk moet komen uit de winst in BV A.

 

Ik heb hierover een tweetal vragen:

1) is hier sprake van een verkapt loondienst situatie en doe ik er daarom juist verstandiger aan om aandelen van BV A in prive te nemen? of heeft dit geen invloed op de verkapte loondienst situatie?

2) hoe kan ik mijn huidige salaris (bruto ca 90k€) omrekenen naar een managementfee die de holding moet factureren aan BV A

 

Hopelijk kan iemand me helpen bij deze vragen.

 

Bedankt, Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Niels,

 

Als je mede-aandeelhouder bent in een BV via een eigen holding dan is er geen sprake van een verkapt dienstverband. De relatie tussen jouw holding BV en de werk BV is een bezitsrelatie. Het is logisch dat je daar management over voert via jouw holding BV.

 

De hoogte van de managementfee kun je bepalen door een optelsom te maken:

 

- bruto salaris incl. werkgeverslasten (die betaalt overigens de werk BV!)

- bankkosten eigen BV

- accountantskosten eigen BV

- pensioendotatie

- KvK kosten

- overige kosten die voortaan via jouw holding lopen (auto, telefoon, etc., afhankelijk van de gemaakte afspraken)

- winstmarge (je wilt er immes wel op vooruit gaan).

 

groet en succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

bedankt voor jouw snelle reactie. Met betrekking tot de werkgeverslasten stond er in het concept managementcontract dat de kosten voor sociale lasten (werkgeverslasten) dat deze voor rekening van de holding zijn en niet voor de werk bv. uiteraard is er een rekensom te maken dat dit voor mij kostenneutraal gebeurd, maar als ik het goed gelezen heb op het forum, is dit niet toegestaan.

Ik hoef overigens in het rekensommetje geen rekening te houden met de BTW? De managementfee is btw belast, maar die draag ik gewoon weer af als het goed is.

 

gr Niels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.