• 0

Journaalpost BTW correctie

Beste forumleden,

 

Ik moet voor het afgelopen jaar een correctie maken voor de BTW. Een aantal kosten zijn gemaakt ten behoeve van zowel belaste als onbelaste prestaties. De BTW op deze kosten zijn in de diverse kwartaalaangiftes volledig als voorbelasting meegenomen. Dus moet ik nu aan de belastingdienst een gedeelte van deze BTW terugbetalen. Het is niet anders :)

 

Maar welke journaalpost moet ik nu maken voor deze correctie? Voor zowel de suppletie als de betaling hiervan? Ik kom er niet uit.

 

Alvast vriendelijk dank weer voor de reacties

Rens,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter, dank voor je reactie. Maar ik begrijp je niet helemaal.

 

De kosten behoeven geen correctie. Deze zijn terecht en akkoord. Alleen de BTW hierop moet voor een gedeelte gecorrigeerd worden. Hiervoor krijg ik de journalpost echter niet voor elkaar.

 

Ik had bedacht :

Te betalen BTW

aan crediteuren (belastingdienst)

 

Bij betaling:

Crediteuren

aan bank

 

Maar dan loopt de rekening Te betalen BTW niet leeg.

Link naar reactie
  • 0

Ik las dat je de btw die je in het 4e kw als correctie opgeeft voor het Prive gebruik van je auto als kosten kunt opgeven.

Hier heb ik niet mee te maken, wel wil ik 10% als correctie opgeven voor het Prive gebruik van mijn telefoon.

In totaal is dat 150 euro. Mag dit ook als kosten meegenomen worden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik las dat je de btw die je in het 4e kw als correctie opgeeft voor het Prive gebruik van je auto als kosten kunt opgeven.

Hier heb ik niet mee te maken, wel wil ik 10% als correctie opgeven voor het Prive gebruik van mijn telefoon.

In totaal is dat 150 euro. Mag dit ook als kosten meegenomen worden?

 

Voor de auto is er een speciale regel.

In het algemeen is er gemengd gebruik voor de btw. Geldt ook voor de verdeling van de kosten.

Ook kun je zoekresultaten van HL inzien. Voorbeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik niet mee te maken, wel wil ik 10% als correctie opgeven voor het Prive gebruik van mijn telefoon.

In totaal is dat 150 euro. Mag dit ook als kosten meegenomen worden?

 

Dus je wil het privé-deel van de btw op je mobiele telefoonkosten, wat dus niet zakelijk is, toch zakelijk aftrekken als kosten?

 

Ik zou het niet doen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zoals Brood al zei, voor de auto zijn er speciale regels.

 

M.b.t. je mobiele telefoonkosten begrjip ik dat je 90% als zakelijk beschouwt en 10% als privé. Dan trek je dus 90% van de kosten van je winst af en vraag je 90% van de btw terug. De overige kosten en btw zijn, als je die van je zakelijke bankrekening betaald hebt, een privé opname.

 

De juiste journaalpost luidt m.i.

 

privé opname : 10% van de telefoonkosten INCL btw

Aan aftrekbare voorbelasting

 

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'voor de aangifte ib moet het pas in de aangifte ingevuld worden'.

Je kunt er voor kiezen om in je boekhouding 100,- telefoonkosten te noteren en in je aangifte inkomstenbelasting slechts 90,-, maar de connectie tussen administratie en aangifte komt daardoor wel op losse schroeven te staan.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Niet aftrekbare kosten moet je toch bij priveontrekkingen in de aangifte aangeven?

Ik heb nu alles volledig afgetrokken en wil dit in de aangifte herstellen. Zo is dat mij geleerd.

Dit hoef ik niet in de boekhouding aan te geven. In de aangifte moet ik het bedrag (10%) van de kosten aftrekken.

Voor de btw had ik kosten aan af te dragen btw gedaan.

Dit is niet goed en heb dit hersteld naar Prive aan btw. In vraag 1d betaal ik deze btw terug.

 

Is dit zo oké?

Link naar reactie
  • 0

Niet aftrekbare kosten (10%) moet je toch bij priveontrekkingen BOX 1 bij Niet Aftrekbare Kosten in de aangifte aangeven?

Ik heb nu alles volledig afgetrokken en wil dit in de aangifte herstellen. Zo is dat mij geleerd.

Dit hoef ik niet in de boekhouding aan te geven. In de aangifte moet ik het bedrag (10%) van de kosten aftrekken.

Voor de btw had ik kosten aan af te dragen btw gedaan.

Dit is niet goed en heb dit hersteld naar Prive aan btw. In vraag 1d betaal ik deze btw terug.

 

Is dit zo oké?

 

Klopt volgens mij zo ja.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 303 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.