• 0

Cloud Storage. Welke goed en betrouwbaar?

Ben op zoek naar een goede Cloud Storage om al mijn foto's en videofilmpjes veilig te stellen. Ik heb al Dropbox, welke me prima bevalt, maar deze moet ik dan uitbreiden met meer ruimte. Er zijn ook nog andere oplossingen als HiDrive, Google Drive en anderen. Ik ga niet specifiek voor de goedkoopste, maar wil wel een goede en betrouwbare. Iemand suggesties, ideeen, tips?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat gaat maar tot 18 Gb. En overigens heb ik al 25 Gb, omdat ik dat gratis er bij kreeg bij mijn aankoop van een HTC One X. Maar 25 Gb is al niet genoeg voor mij. Ik fotografeer en film veel namelijk. Ik denk dat ik eerder minimaal 100 Gb nodig heb. Ik kan het wel op een portable hd zetten, maar die hebben ook niet het eeuwige leven en dat handmatig backuppen gaat waarschijnlijk de klad in zitten. Daarom dacht ik dat een cloud storage oplossing wel handig zou zijn.

 

Zoals ik al zei ben ik niet op zoek naar de goedkoopste. Ik ben op zoek naar een goede en betrouwbare. Ik denk dat Dropbox op zich wel goed en betrouwbaar genoeg is, alhoewel ze op hun site weinig vertellen over hun gebruikte techniek. Maar misschien zijn er mensen hier met betere suggesties.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is een afweging, die ik nog steeds moet maken. Ga ik met een usb-storage in de weer. Nadeel is dat dat handmatig moet. Schijven kunnen kapot gaan. Andere kant is Cloud Storage, maar die kan ook ineens een keer overlijden. Wel heb ik de foto's en video's dan altijd beschikbaar. Prijstechnisch zit er weinig verschil tussen.

 

Ik had tijdje terug een nas, die automatisch backups kreeg van mijn pc, maar die nas is binnen een jaar tijd 2 keer stuk gegaan. Daar was ik dan ook snel van genezen. En van een beetje goede nas kan ik wel 10 jaar een cloud storage betalen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de Cloud wel toegankelijker is en ik begrijp je voorkeur, maar er zijn ook 128 GB SSD’s (Ook op USB). Die moeten toch niet zo snel stuk gaan en het zou ook zo maar kunnen gebeuren dat de Cloud op een ongelukkig moment opklaart ::).

 

Dat is mij inderdaad een keer overkomen toen ik nog student was. Precies voor de inlever datum, kreeg ik een mailtje van Dropbox dat mijn mappen 'beschadigd waren'. Door de storing was ik precies mijn belangrijke bestanden kwijt. Maar ja, verder nooit problemen gehad in 5jr gebruik. Wel hardhandig geleerd om nog meer back-ups te maken ;D

Kees™ - Webdesign uit Amsterdam en Leiden.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat voor NAS je hiervoor had, maar naar mijn mening moet je prima uit de voeten kunnen met een Synology NAS. Kies voor de uitvoering met 2 schijven en je data wordt netjes gespiegeld. Heb hele goede ervaringen met Synology. Daarnaast kan je er nog veel meer mee dan enkel bestanden delen.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Dat is mij inderdaad een keer overkomen toen ik nog student was. Precies voor de inlever datum, kreeg ik een mailtje van Dropbox dat mijn mappen 'beschadigd waren'. Door de storing was ik precies mijn belangrijke bestanden kwijt. Maar ja, verder nooit problemen gehad in 5jr gebruik. Wel hardhandig geleerd om nog meer back-ups te maken ;D

 

Dit is een heel belangrijk punt: als de data belangrijk voor je is, zorg dan dat je altijd een backup hebt op een ander platform. Ik doe dat bijvoorbeeld door een externe disk met Apple Time Machine aan m'n Mac: die neemt ook de Dropbox-files mee met de backup. Mocht Dropbox dus morgen ineens al mijn data verwijderen, dan heb ik nog een kopie van alles. Zorg dat je nooit afhankelijk bent van 1 partij voor de data.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is een afweging, die ik nog steeds moet maken. Ga ik met een usb-storage in de weer. Nadeel is dat dat handmatig moet. Schijven kunnen kapot gaan. Andere kant is Cloud Storage, maar die kan ook ineens een keer overlijden. Wel heb ik de foto's en video's dan altijd beschikbaar. Prijstechnisch zit er weinig verschil tussen.

 

Ik had tijdje terug een nas, die automatisch backups kreeg van mijn pc, maar die nas is binnen een jaar tijd 2 keer stuk gegaan. Daar was ik dan ook snel van genezen. En van een beetje goede nas kan ik wel 10 jaar een cloud storage betalen.

 

Met een degelijke raid configuratie is de kans nihil dat al je schijven tegelijkertijd crashen, Mijn belangrijke data staat in een RAID-5 config. Zakelijk zal ook deze gebruikt gaan worden. Niet het goedkoopst maar wel het veiligst.

 

PS Ben begonnen met een RAID 1 config. En op een bepaald moment uitgebreid.

 

Hier zou je een FTP host van kunnen maken waar alleen jij bij kan en zo heb je altijd toegang tot je gegevens.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar dat is nou net het punt. Ik had een Iomega nas gekocht met 2 schijven van 1 Tb er in. De eerste schijf ging na 4 maanden al stuk. Ik heb deze zelf vervangen met exact hetzelfde type. Jaar later ging de andere schijf stuk. Toen was ik het helemaal zat. Heb ik nou gewoon ontzettend pech gehad met dit apparaat of....? Ik weet ook wel dat een goede nas lang mee moet gaan. Maar ja, voor het geld wat ik aan een goede nas kwijt ben kan ik wel 5 a 8 jaar een cloud storage huren. 1 Tb of meer opslag is leuk, maar heb ik helemaal niet nodig, joh. 50 tot 100 Gb is meer dan zat.

 

Ik ga er van het weekend nog maar eens even over nadenken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar dat is nou net het punt. Ik had een Iomega nas gekocht met 2 schijven van 1 Tb er in. De eerste schijf ging na 4 maanden al stuk. Ik heb deze zelf vervangen met exact hetzelfde type. Jaar later ging de andere schijf stuk. Toen was ik het helemaal zat. Heb ik nou gewoon ontzettend pech gehad met dit apparaat of....? Ik weet ook wel dat een goede nas lang mee moet gaan. Maar ja, voor het geld wat ik aan een goede nas kwijt ben kan ik wel 5 a 8 jaar een cloud storage huren. 1 Tb of meer opslag is leuk, maar heb ik helemaal niet nodig, joh. 50 tot 100 Gb is meer dan zat.

 

Ik ga er van het weekend nog maar eens even over nadenken.

 

Wellicht persoonlijk maar ik heb dat graag zelf in de hand en wil niet afhankelijk zijn van een derde partij die over mijn data beschikt. Ook het uitbreiden van schijfruimte neemt dan geen uitdagingen met zich mee.

 

(PS. Wat voor schijven zaten er in? Binnen het jaar stuk is ver binnen de economische levensduur van de schijven en zouden ze kostenloos vervangen moeten worden.)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Time machine is mooi maar lees aub alles eerst daarover op internet en apple zelf. Het is niet een betrouwbare oplossing!

 

(ook eigen ervaring.... en apple is niet gek maar heeft wel alle schade aan mij vergoed)

Gelukkig heb ik geen Apple en dus ook geen Timemachine. Ik heb wel eens een soortgelijk iets voor Windows gebruikt en dat werkt op zich prima.

 

Nou nou, ik heb weer genoeg stof tot nadenken dit weekend.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Time machine is mooi maar lees aub alles eerst daarover op internet en apple zelf. Het is niet een betrouwbare oplossing!

 

(ook eigen ervaring.... en apple is niet gek maar heeft wel alle schade aan mij vergoed)

Gelukkig heb ik geen Apple en dus ook geen Timemachine. Ik heb wel eens een soortgelijk iets voor Windows gebruikt en dat werkt op zich prima.

 

Nou nou, ik heb weer genoeg stof tot nadenken dit weekend.

 

uhmmm... een klein foutje lees ik hier "Gelukkig heb ik geen Apple..." ;D

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik zie enige begrippen verkeerd gebruikt worden.

 

Time Capsule is een Apple externe schijf die je b.v. aan een Airport Extreme kunt hangen, waarop je automatisch je backups laat veiligstellen.

Time Machine is de Apple software die daarvoor in OSX (vanaf OSX10.5) beschikbaar is.

 

Op een Time Capsule heb je natuurlijk garantie.

 

Voor het backuppen van video-bestanden is deze configuratie geen optie. Hoe groter de bestanden, des te eerder de TM-drive "vol komt te staan en de oudste bestanden dus kunnen worden gewist. TM is dus alleen een optie voor gewoon kantoorwerk e.d. Met die toepassing werkt het perfect.

 

Wij hebben hier ook te doen met video en audio en van die bestanden maken wij nog altijd handmatig backups.

 

Daarnaast heb ik 25GB in iCloud (nu 1 jaar gratis). Elke gebruiker met een iPad, Mac of iPhone, die een Apple-ID heeft aangemaakt om b.v. zijn apparaat te kopen of in iTunes apps te kopen, krijgt 5GB gratis ter beschikking. Je kunt de hoeveelheid GBs in iCloud aanpassen naar je eigen behoefte en b.v. via "BacktomyMac" (systeem-voorkeuren-iCloud) je hele machine backuppen.

 

In TM en in BtomyM, worden uiteraard ook alle programma's van derden e.d. meegenomen. Krijg je een probleem met je Mac of je koopt b.v. een nieuwe, dan moet je gewoon je "oude" account op die nieuwe zetten en dan wordt alles van dat account ook weer op die nieuwe Mac geplaatst.

 

Gemakkelijker kan niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Time machine is mooi maar lees aub alles eerst daarover op internet en apple zelf. Het is niet een betrouwbare oplossing!

 

(ook eigen ervaring.... en apple is niet gek maar heeft wel alle schade aan mij vergoed)

 

TimeMachine is inderdaad geen betrouwbare back up. Om de zoveel weken krijg ik een melding dat het bestand corrupt is en er een nieuwe back up gemaakt moet worden.

 

Gelukkig draai ik al een tijdje met Chronosync (Vice Versa is een Windows variant).

Ik laat mijn data elke dag naar 2 verschillende netwerkenschijven op verschillende locaties syncen. Verder trek ik eens in de zoveel weken een usb drive uit de kast en kopieer mijn belangrijkste mappen naar deze schijf.

 

Cloud is leuk maar heb ik al eens ruzie mee gehad en daardoor wat onbelangrijke data verloren.

Ik gebruik het nu alleen voor het delen van bestanden, de orginele bestanden staan in de back up mappen.

 

 

Vwb TimeMachine, ik overweeg om dat helemaal uit te schakelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie enige begrippen verkeerd gebruikt worden.

 

Time Capsule is een Apple externe schijf die je b.v. aan een Airport Extreme kunt hangen, waarop je automatisch je backups laat veiligstellen.

Time Machine is de Apple software die daarvoor in OSX (vanaf OSX10.5) beschikbaar is.

 

Op een Time Capsule heb je natuurlijk garantie.

 

Voor het backuppen van video-bestanden is deze configuratie geen optie. Hoe groter de bestanden, des te eerder de TM-drive "vol komt te staan en de oudste bestanden dus kunnen worden gewist. TM is dus alleen een optie voor gewoon kantoorwerk e.d. Met die toepassing werkt het perfect.

 

Wij hebben hier ook te doen met video en audio en van die bestanden maken wij nog altijd handmatig backups.

 

Daarnaast heb ik 25GB in iCloud (nu 1 jaar gratis). Elke gebruiker met een iPad, Mac of iPhone, die een Apple-ID heeft aangemaakt om b.v. zijn apparaat te kopen of in iTunes apps te kopen, krijgt 5GB gratis ter beschikking. Je kunt de hoeveelheid GBs in iCloud aanpassen naar je eigen behoefte en b.v. via "BacktomyMac" (systeem-voorkeuren-iCloud) je hele machine backuppen.

 

In TM en in BtomyM, worden uiteraard ook alle programma's van derden e.d. meegenomen. Krijg je een probleem met je Mac of je koopt b.v. een nieuwe, dan moet je gewoon je "oude" account op die nieuwe zetten en dan wordt alles van dat account ook weer op die nieuwe Mac geplaatst.

 

Gemakkelijker kan niet.

 

 

Ik heb het over Time machine en niet over Time capsule (die ook net altijd ff lekker is)

En ik was al bang voor zo'n antwoord.... ik heb het over dat ik door het niet stabiel zijn van de software door apple schadeloos ben gesteld. Door de fout in de sofware heb ik moeilijk te taxeren data verloren wat vergoed is door kort gezegd "gratis shoppen" in de toen nieuwe apple store.... doen ze niet voor niets!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Met een degelijke raid configuratie is de kans nihil dat al je schijven tegelijkertijd crashen, Mijn belangrijke data staat in een RAID-5 config. Zakelijk zal ook deze gebruikt gaan worden. Niet het goedkoopst maar wel het veiligst.

 

De relatie tussen RAID en backups is een veelvoorkomend misverstand. RAID is geen backup.

 

Wat je met RAID kan bereiken is (in sommige situaties) betere performance, maar vooral ook betere availability. Als een disk stuk gaat is niet gelijk het hele systeem onbruikbaar. Maar, er zijn talloze fouten waar RAID niet tegen beschermt: per ongeluk verwijderen, verschillende vormen van corruptie, etc. Kortom, RAID gaat vooral over availability, niet over veiligheid.

 

Ik gebruik naast Time Machine (wat bij mij altijd foutloos werkt, overigens) ook nog Crashplan voor off-site backups. Dat kost een paar dollar per maand en zorgt dat een groot deel van mijn data ook off-site staat.

 

Maar voor het geheel geldt: zorg dat een foutje op 1 plek niet gelijk effect heeft op alle backups, zorg dat er niet 1 externe partij is waar je van afhankelijk bent, zorg voor meerdere geografische locaties en test of de backups ook echt correct gemaakt worden. Maar misschien gaan we hier nu een beetje off-topic van cloud storage.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb wel een vermoeden waarom jullie problemen ondervinden met TM, maar discussie daarover hoort op een ander forum thuis. Laat ik dit zeggen. Ik gebruik TM op 4 Mac's met gebruik van hoofdzakelijk Apple software op die machines en ik heb in 2 jaar tijd nog geen enkel probleem gehad. Combinaties van software van verschillende leveranciers kunnen altijd nare neveneffecten met zich meebrengen.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik Google Drive. Voor 2,2 euro heb je 25Gb, moet toch voldoende zijn?

volgens mij geeft TS juist aan dat het onvoldoende is...

 

En overigens heb ik al 25 Gb, omdat ik dat gratis er bij kreeg bij mijn aankoop van een HTC One X. Maar 25 Gb is al niet genoeg voor mij. Ik fotografeer en film veel namelijk. Ik denk dat ik eerder minimaal 100 Gb nodig heb.

 

ik gebruik zelf gewoon een externe HD en de belangrijkste data zet ik af en toe op een usb, maar ik heb dan ook geen grote audio/video bestanden.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ben op zoek naar een goede Cloud Storage om al mijn foto's en videofilmpjes veilig te stellen. Ik heb al Dropbox, welke me prima bevalt, maar deze moet ik dan uitbreiden met meer ruimte. Er zijn ook nog andere oplossingen als HiDrive, Google Drive en anderen. Ik ga niet specifiek voor de goedkoopste, maar wil wel een goede en betrouwbare. Iemand suggesties, ideeen, tips?

 

Een optie die je ook zou kunnen overwegen is het maken van een backup

bij kennissen oid. Koop twee NASsen (bv synology). Een voor bij jezelf, en een

voor bij die ander. De thuis-nas laat je dan een backup maken naar de andere.

Zo heb je altijd een backup.

Uiteraard kan je vele variaties op dit idee doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.