• 0

6 of 7 dagen winkel open: meer omzet of slechts meer bezoekersspreiding?

Een bedrijf is nu 6 dagen open, wil graag 7 dagen open gaan. De één zegt: "je krijgt hierdoor meer omzet"... De ander zegt: "zelfde omzet hou je, maar consument komt nu op zondag naar je winkel i.p.v. maandag". Hoe denken jullie hierover?

 

Zelf denk ik:

 

6 dagen open - gemiddeld 1.000 omzet per dag - 6.000 totaal

7 dagen open - gemiddeld 900 omzet per dag - 6.300 totaal

 

Maar met een koopzondag ben je meer kwijt aan kosten voor personeel.

 

Edit: titel verduidelijkt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

6 of 7 dagen open is afhankelijk van een paar factoren zoals o.a. de locatie van de winkel en het assortiment.

 

Met mijn dierenwinkels ben ik nooit, ook niet op koopzondagen, 7 dagen open geweest omdat a. ik op locaties zat tegen het centrum en dus niet in de loop en b. de klant wist dat ik dicht was en had dus altijd een ruime voorraad diervoeders in huis.

Tevens, en misschien wel belangrijkste reden, had en heb ik weinig behoefte 7 dagen te werken.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Bedrijf van mij en mijn partner gaat om elektronicazaak. Nu zitten we met gemengde gevoelens, naar mijn mening verbeter je de omzet door langer open te zijn (tussen de middag, koopavond, koopzondag) omdat je consument meer gelegenheid geeft om de winkel te bezoeken. Mijn partner denkt: iemand die het op een koopzondag had willen kopen, koopt het dan op zaterdag of maandag wel, dus winkel hoeft niet open op koopavond of koopzondag. Mijn mening: 'die klant loopt naar een concurrent als Media Markt in veel gevallen'.

Link naar reactie
  • 0

De regel 80% van de omzet wordt gemaakt door 20% van de klanten is in de meeste gevallen van toepassing voor de kleine detaillist het is daarom een pré om met deze 20% een goede band op te bouwen zodat zij jou de omzet gunnen en niet de concurrent.

 

In jouw geval gaat de koopjesjager zo-ie-zo wel naar de Mediamarkt en zal die consument niet tot jouw doelgroep behoren.

 

Bij mij zat een Ranzijn ( tuincentrum met grote dierenafdeling) op 10 minuten rijden en ondanks dat zat die winkel op 1.7 van de gemiddelde omzet dierenwinkels per 1 m2.

 

Wat let je om de winkel eens 3 maanden zondags open te gooien en te kijken hoe het loopt. Ook ik heb zo'n experiment gedaan met de vrijdag koopavond en de omzet, die ik zaterdags mis liep, was lager dan de kosten.

 

Elke adviseur zal je adviseren zoveel en zolang mogelijk open te gaan en te blijven om de klant goed van dienst te kunnen zijn maar meestal hebben zij geen kaas gegeten van het begrip rendement. ;)

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

ik heb het experiment gedaan, een jaar lang open geweest.

voor mij heeft het niet gewerkt, dat komt mede omdat wij net buiten de loop zitten en wij niet in FMCG of cadeausegment vallen.

 

als consument kijk ik andersom, ik winkel vaak juist wel op zondag omdat wij eigenlijk bijna niet anders kunnen

(ik werk maandag t/m zaterdag) en ik heb een broertje dood aan de Media-klungels, dus ik zou het wel waarderen als je open bent.

 

edit: Nu ik er over nadenk, laatste aankopen zijn op zondag gedaan... (tablet, laptop, camera)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Het verschilt natuurlijk nogal per winkel, maar ik kan me voorstellen dat het vaak aantrekkelijk is om 6 dagen op te zijn, maar dan een andere dag dan zondag te sluiten - bijvoorbeeld maandag. Dat heeft uiteraard vooral zin als de winkels in je omgeving zondags open zijn, of als mensen speciaal naar je winkel komen om iets te kopen.

Link naar reactie
  • 0

Naast de dagen heb je ook nog de uren.

 

's Ochtends gaan veel kledingwinkels al later open, 's avonds eerder dicht. Veel koopavonden staan onder druk.

 

Misschien is het wel het rendabelst in bepaalde sectoren om 7 dagen open te zijn tussen 13.00 en 17.00 en alleen op de zaterdag de hele dag. (9.00 - 17.00) Dan ben je in totaal 32 uur open.

(The afternoon-shop)

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Bedrijf van mij en mijn partner gaat om elektronicazaak. Nu zitten we met gemengde gevoelens, naar mijn mening verbeter je de omzet door langer open te zijn (tussen de middag, koopavond, koopzondag) omdat je consument meer gelegenheid geeft om de winkel te bezoeken. Mijn partner denkt: iemand die het op een koopzondag had willen kopen, koopt het dan op zaterdag of maandag wel, dus winkel hoeft niet open op koopavond of koopzondag. Mijn mening: 'die klant loopt naar een concurrent als Media Markt in veel gevallen'.

Wat is jullie USP. Media markt is massa, er zijn genoeg klanten die aandacht en goeie voorlichting willen.

Die klanten komen wel op tijden dat je geopend bent en wachten dan wel tot maandag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.