• 0

Vraagje over BTW

Beste mensen,

 

Ik heb een vraagje mbt BTW. Ik koop bij een organisatie in het buitenland deelnamebewijzen in voor fietsprestatietochten in datzelfde land. Deze startbewijzen verkoop ik aan particulieren. (Nederlanders, Belgen, Duitsers etc).

De particulieren kunnen deze startbewijzen overigens ook zelf via het internet kopen bij de organiserende partij in het buitenland.

 

Ik verkoop de startbewijzen door aan de particulieren + 8 euro inschrijvingskosten. (deze 8 euro is de winst op 1 startbewijs, verder worden deze 1 op 1 doorverkocht) Deze mensen gaan vervolgens op eigen houtje naar het buitenland om daar deel te nemen aan de tocht.

 

Mijn vraag is of ik BTW dien te verwerken op de te versturen facturen.

Vorig jaar heb ik via een andere organisatie een dergelijk startbewijs aangeschaft (zij hanteren tevens inschrijvingskosten), maar daar staat in het geheel niets op de factuur vermeld over BTW.

 

Ik heb zelf zitten googlen en op de site van de belastingdienst gekeken. Als ik uitga van deze link en van de info die staat op

deze link lijkt het mij dat ik geen btw hoef te berekenen op mijn facturen. Aangezien ik geen expert ben in dit soort zaken wil ik jullie vragen of mijn beredenering klopt.

 

Groet,

Rob

 

 

[Mod edit: extreem lange webadressen verborgen achter links, verstoorde de forum layout]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Dank voor je reactie.

Ik dacht aan diensten die te maken hebben met sport...maar de dienst zelf die ik verleen is een stukje bemiddeling en die vindt eigenlijk wel in NL plaats bedenk ik me nu.

 

Dus waarschijnlijk toch 21 % BTW ? Maar dan waarschijnlijk vanwege de verleggingsregeling alleen over de 8 euro ?

 

Robert

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Maar is dit geen andere situatie omdat de inschrijvingen vanuit het buitenland aan mij in rekening worden gebracht en ik hun geen BTW betaal ? Volgens mij is het ook geen intra-communitaire levering, omdat er geen goederen daadwerkelijk over de grens gaan.

Als de klant ze rechtstreeks via de website van de buitenlandse organisator koopt wordt dezelfde prijs in rekening gebracht dan aan mij. Volgens jouw stelling zou ik de inschrijving aan de klant in rekening moeten brengen met BTW over het volledige bedrag ? Dan zou het voor een Ned of Belgische klant wel erg duur worden (puur vanwege de BTW) om via mij te kopen ipv via de website van de organisator, iIs dat niet een beetje krom ?

 

Als ik de tool op van de belastingdienst doorloop krijg ik trouwens deze uitkomst als ik kies voor de dienst bemiddeling.

De bemiddeling is belast in hetzelfde land waar de dienst waarvoor u bemiddelt belast is. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

 

Robert

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

De dienst is belast in het land waar de dienst daadwerkelijk plaatsvindt. Het gaat om de zogenaamde onderliggende dienst, in dit geval een fietsevenement in het buitenland. Jij verkoopt hier kaarten voor vanuit Nederland.

 

Omdat jouw dienst belast is in het buitenland, geldt de wetgeving van dat land. Vraag bij de Belastingdienst van dat land of en hoe je aangifte moet doen.

 

Pim

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.