• 0

BTW 6 of 21%?

Beste,

 

Ik ben van plan bijvoorbeeld fruitschalen zelf samen te stellen en deze aan te bieden aan bedrijven. Naar mijn weten betaal je bij inkoopnvoor fruit 6% BTW en voor de schaal 21%. Als ik de schaal heb samengesteld (=fruit op schaal gedaan ;)) met welk percentage BTW factureer ik deze complete schaal dan? Valt dit in zijn totaal onder luxe goederen (21%), of moet ik dit wederom specificeren op de nota?

 

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een schaal met allerlei verschillende noten, met noten kraker...

Ik kan hier niets over vinden... Zou een van jullie mij hierover kunnen/willen informeren?

 

Groeten, Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frank,

 

Om te bepalen of in dit geval de prijs gesplitst moet worden in een 6% en een 21% gedeelte ligt er aan hoe de samenstelling van je fruitschaal er feitelijk uit ziet. Als de functie en waarde van de schalen zodanig ondergeschikt is aan het leveren van het fruit, hoeft er naar mijn mening niet te worden gesplitst. Dit betekent: zijn het simpele schalen die puur ter verpakking zijn van het fruit e.d. of komen de schalen zelf ook (redelijke) waarde toe?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je moet het zien als een alternatief van een kratje. Het is inderdaad meer verpakking dan een schaal die je nog langdurig gebruikt. Ik zat zelf ook te denken aan een rietenmand, alhoewel die een stuk prijziger zijn. Als ik de schaal beschouw als onderdeel van "verpakkingsmateriaal", krijg ik daar dan geen gedonder mee? Wie bepaalt wat verpakkingsmateriaal is?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er veilig vanuit gaan dat iets als dit kwalificeert als bijkomend en dus onder het 6%-tarief valt.

 

Iets duurzaams als dit of als dit heeft een grote (bewaar- of hergebruikwaarde) en kwalificeert dus als een prestatie in het 21%-tarief.

 

Het probleem voor jou is dat jij voor jezelf zult moeten bepalen of jouw schaal nu een bijkomende prestatie (dus 6%) of een aparte prestatie is. Ik denk dat je dat zelf heel goed, op basis van redelijkheid en billijkheid kunt inschatten ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Er hoeft geen sprake te zijn van slechts verpakkingsmateriaal. Het gaat er om hoe de gemiddelde consument de levering van de fruitmand beoordeeld. Heeft hij (redelijk gezien) het idee dat er fruit aan hem wordt geleverd of ziet hij de fruitmand als twee aparte goederen? Hierbij speelt het een rol of het fruit overheersend is aan de mand.

 

Het is dus moeilijk vast te stellen wat in jouw geval aan de orde is. Hoe mooier/duurder/duurzamer de mand wordt, des te eerder zal de levering moeten worden gesplitst in een 6% en 21% deel.

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Als je een schaal met fruit verkoopt maar je brengt enkel het fruit in rekening en de schaal geef je gratis weg.

dan hoef je toch geen BTW over de schaal in rekening te brengen en af te dragen?

De schaal is immers gratis, dus 0 euro en dat is dus 0 euro btw?

 

Ik geef zelf ook wel eens kleine producten weg bij bestellingen, maar die staan dus ook niet op de factuur vermeld.

Link naar reactie
  • 0

Daniel wat jij levert zit (denk ik) al in het 21% tarief dus zal het in btw niet uitmaken hoe je het verdeelt. Hierbij gaat het om 6% btw, waarbij iets van 21% wordt meegeleverd.

Zoek anders op happy meal btw, want het speeltje is hoog tarief. Volgens mij is hier uitgekomen dat het toch wel gesplitst moet worden, omdat het speeltje een belangrijk onderdeel van de maaltijd is.

 

Kortom fruit op een kartonnen bordje is 6% en op een gouden schaal 21%, maar waar de grens ligt...

Link naar reactie
  • 0

Ik geef zelf ook wel eens kleine producten weg bij bestellingen, maar die staan dus ook niet op de factuur vermeld.

 

Waarom vermeld je cadeautjes niet tegen een prijs van nul euro op de factuur? Zo laat je de klant expliciet zien dat ze iets krijgen dat je niet in rekening brengt.

 

Daarnaast kun je administratief aantonen waar die producten zijn gebleven, mocht je controle krijgen; anders lijkt het net alsof je die spullen buiten de boeken hebt verkocht.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De btw wordt berekend over de volledige vergoeding van een levering of een dienst. Als de vergoeding niet bestaat uit een geldsom (dus bij 'gratis' giften), dan wordt de totale tegenprestatie (in natura) nog steeds in aanmerking genomen.

 

Er is zeer veel rechtspraak die gaat over de vergoeding in natura. In essentie wordt bij al deze rechtspraak gekeken naar wat feitelijk is geleverd en wat de tegenprestatie hier voor is. Een paar (belangrijke) voorbeelden in de rechtspraak:

 

Naturally Yours Cosmetics:

In deze uitspraak heeft de rechter bepaald dat de tegenprestatie van een levering of een goed niet per sé uit een geldsom hoeft te bestaan. Als jij een goed levert of een dienst verricht (ook al breng jij hier geen bedrag voor in rekening) en dit een rechtstreeks verband houdt met een tegenprestatie, is deze levering of dienst toch belast.

 

Macdonalds Happy Meal:

Bij de levering van Happy Meals bij de Macdonalds wordt er feitelijk gezien eten geleverd (6%) en een speeltje (21%). Hoewel de Macdonalds de stelling innam dat zij eten leveren en hier een gratis speeltje bij doen, heeft het Hof geoordeeld dat de levering van een Happy Meal moet worden gezien als twee aparte leveringen. Dus de prijs van het Happy Meal bestaat uit een deel voor het eten en een deel voor het speeltje (ook al wordt het speeltje door de Macdonalds niet bij jou in rekening gebracht!)

 

Tolsma:

In deze uitspraak ging het om een orgeldraaier die zijn inkomen volledig ontving door de giften van mensen op straat. De mensen die hem geld gaven waren natuurlijk niet verplicht dit te doen. De rechter heeft hier gezegd dat alleen de vergoeding die bedongen is (dus niet de giften van mensen op straat), is belast met btw.

 

Naar mijn mening zal een levering met een gratis gift erbij veelal moeten worden gesplitst in twee leveringen indien hier rechtstreeks een tegenprestatie tegenover staat. Dus: geef jij als lokkertje een iPad (21%) weg als mensen boeken (6%) bij je afnemen (en deze mensen de boeken anders minder snel zouden afnemen), zal je levering of dienst moeten worden gesplitst in een 21% en een 6% deel.

 

Kortom: het maakt niet uit of je daadwerkelijk een bedrag in rekening brengt, zolang er maar een rechtstreekse tegenprestatie tegenover staat (en deze tegenprestatie kan ook zijn het sneller afnemen van je producten!)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.