• 0

Overgaan naar BV

Ik zit er aan te denken om langzamerhand mijn eenmanszaak over te zetten naar een BV.

 

Nu lees je bijna dagelijks over allerlei constructies van een BV of eenmanszaak in een andere BV.

Ook hoor ik bij de cocnurenten dat het personeel in een andere BV zit dan het pand en dat de materialen weer in een andere BV zitten.

Ook zijn er allerlei constructies zoals de grote jongens het doen met BV's in het buitenland en het doorsluizen van omzet om zo geen of nauwelijk belasting te hoeven betalen.

 

Waar zou ik informatie kunnen krijgen over de juiste toepassing?

 

Het liefst zou ik mijn eenmanszaak in een BV zetten, omdat veel leveranciers liever zaken doen met een eenmanszaak. Klanten daarin tegen doen weer liever zaken met een BV.

 

De belangrijkste reden dat ik dit wil is om eventuele schadeclaims bij grote evenementen te kunnen overleven.

 

Sommige van jullie kennen de verhalen uit Belgie wel, maar dit is niet een los staand verhaal, met enige regelmaat gooit het weer roet in het eten, waar je helaas niets aan kunt veranderen. Binnenkort gaan wij een aantal overdekte podia aanschaffen en ik wil dus kijken hoe ik dit het beste kan regelen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Jasper,

 

Als ik jou was zou ik:

 

[*]eerst langs gaan bij een fiscalist om te bepalen of het fiscaal wel interessant is om (alles) in BV-vorm te exploiteren;

[*]als dat zinvol is vervolgens bij een bedrijfsjurist langsgaan om de kerstboom goed op te tuigen;

[*]die twee in samenspraak een mooi pakket laten samenstellen en;

[*]als aatste de notaris alles te laten formliseren.

 

Door deze route te volgen beperk je de kosten en kun je een optimaal resultaat realiseren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

fiscalist, bedrijfsjurist en notaris? Dan ben ik al falliet voordat ik mijn BV heb.

 

Is er niet een website waar ik dit soort informatie kan vinden?

 

Anders kan ik misschien beter mijn eenmanszaak houden. Krijg bij dot soort partijen altijd het idee dat ze alles vanuit hun glazen toren bekijken en eigenlijk niets van mijn vak weten.

 

Kan me trouwens ook niet helemaal voorstellen, dat mijn concurrenten dit allemaal doorlopen hebben, maarja aan de andere kant zijn er al een hoop falliet ;-)

Link naar reactie
  • 2

Ik citeer even jouw vraag:

 

Waar zou ik informatie kunnen krijgen over de juiste toepassing?

 

Volgens mij heb ik je dat antwoord gegeven ;D

 

De notaris heb je in ieder geval nodig anders kun je niet eens een BV oprichten. Die kosten kun je dus al wegstrepen uit mijn route.

 

Dan noem ik als eerste de fiscalist. Die heb je nodig om te bepalen of het wel rendabel is om te stoppen als IB-ondernemer en verder te gaan vanuit een BV. Hierbij dient jouw complete zakelijke en privé situatie meegenomen te worden. Dit is een buitengewoon relevante vraag omdat een verkeerde keuze maken je duizenden euro's aan extra fiscale lasten kan opleveren. Mocht de conclusie zijn dat het fiscaal gezien niet wijs is om de stap naar de vennootschap te maken hoef je dus geen stuiver uit te geven aan de bedrijfsjurist en de notaris.

 

Als tweede noem ik de bedrijfsjurist. Het mooie van de BV-structuur is dat je inderdaad de verschillende onderdelen van je bedrijf in afzonderlijke rechtspersonen kunt onderbrengen. Zo zou je je personeel in de werk-BV kunnen plaatsen, je materieel in de materiaal-BV, de onroerende zaken in de onroerendezaken-BV en de aandelen van al die BV's in de holding - waar jij aandeelhouder van bent. De werk-BV neemt de opdracht aan, huurt dan het materiaal van de materiaal-BV, de materiaal-BV huurt opslagruimte van de onroerendzaak-BV en ga zo maar door. Dat wordt een mooie kerstboom ;)

Het voordeel van een dergelijke constructie is dat, als je de werk-BV zo leeg als mogelijk laat, als het fout gaat je alleen de werk-BV verliest maar dat al je materiaal gewoon nog onder jouw beheer kan zijn. Je verliest dan dus feitelijk niets. Maar om dat allemaal goed mogelijk te maken heb je toch echt goed advies nodig. Ten eerste over de vraag of zo'n compleet circus wel nodig is, en als je dat dan wilt realiseren hoe je dat dan moet inrichten en wat de onderlinge samenhang is.

 

Ik weet dat jij en ik wat dat betreft op twee complete verschillende koersen zitten. Dat komt natuurlijk ook omdat ik in de adviessector werkzaam ben en jij juist aan de andere kant van het spectrum staat. Maar ik ben ervan overtuigd dat een goed adviestraject boven de streep het nodige kost, maar jou onder de streep juist het nodige kan opleveren. Goede adviseurs kunnen heel veel geld voor jou uitsparen. En ik weet bijna zeker dat als je zelf gaat dokteren, en dan denk ik dat jij wat dat betreft in staat bent om het nodige te realiseren, je in de details het nodige laat liggen.

Maar je kunt de kosten van het adviestraject natuurlijk flink drukken. Je bent een slimme jongen, je hebt inzicht in jouw zakelijke en privé situatie en kan de zaken aan elkaar linken. Zoek het uit, verzamel de gegevens en analyseer ze en plaats die gegevens in een voor jou passend kader. Als je dit al uitgewerkt hebt spaar je de fiscalist heel veel tijd uit en bespaar je dus op die kosten. De adviezen zullen er echt niet minder om zijn, sterker nog, ik vermoed dat er juist harder gelopen zal worden voor zulke cliënten die duidelijk kennis van zaken hebben.

Op basis van het advies van de fiscalist en jouw eigen bevindingen kun je goed onderbouwd naar de bedrijfsjurist stappen. Dat scheelt ook weer heel veel tijd en evenzoveel geld. Het kan best zijn dat op basis van een goed gesprek van anderhalf uur je voldoende informatie hebt om verder te gaan. Maar het kan ook zijn dat hier een briljante inval uit voort komt die heel veel voordeel gaat bieden.

 

Mijn advies is: sta daar open voor! Mensen willen graag geld verdienen, natuurlijk, maar ze willen ook graag hun klanten verder helpen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal eerst gaan uitzoeken wat zulke fiscalisten en bedrijfsjuristen kosten.

Wat ik nog niet helemaal snap is dat deze twee activiteiten niet door dezelfde man gedaan kunnen worden, maar daar kom ik nog wel achter denk ik.

 

Is de notaris echt nog verplicht? Zijn er niet al voorbeeld contracten te vinden? Ik ga toch ook geen aandelen verkopen.

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal eerst gaan uitzoeken wat zulke fiscalisten en bedrijfsjuristen kosten.

Wat ik nog niet helemaal snap is dat deze twee activiteiten niet door dezelfde man gedaan kunnen worden, maar daar kom ik nog wel achter denk ik.

 

Misschien heb ik toevallig een hele goede maar dit soort dingen wordt bij mij inderdaad door 1 man gedaan, mijn boekhouder.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal eerst gaan uitzoeken wat zulke fiscalisten en bedrijfsjuristen kosten.

Wat ik nog niet helemaal snap is dat deze twee activiteiten niet door dezelfde man gedaan kunnen worden, maar daar kom ik nog wel achter denk ik.

 

Misschien heb ik toevallig een hele goede maar dit soort dingen wordt bij mij inderdaad door 1 man gedaan, mijn boekhouder.

 

Soms kun je dat geluk hebben. Ik weet zeker dat er hier op HL ook een paar mensen rondlopen die dit proces ook in zijn geheel kunnen begeleiden ;)

 

Dat neemt niet weg dat het binnenhalen van meerdere personen het voordeel geeft dat er meerdere interpretaties zijn. Dat houdt elkaar scherp, voorkomt tunnelvisie en en leidt vaak tot een beter resultaat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
fiscalist, bedrijfsjurist en notaris? Dan ben ik al falliet voordat ik mijn BV heb.

 

Als dit echt het geval zou zijn en je failliet zou gaan van wat advieskosten, vraag ik mij af of een BV fiscaal voordelig zal zijn. Maar ff serieus, aangezien het een eenmanszaak is, denk ik dat het voor een fiscalist wel redelijk snel is in te schatten of een fiscaal BV voordeliger is dan verdergaan als een eenmanszaak. Een goede accountant/boekhouder had je trouwens al uit zichzelf aangegeven dat het misschien voordelig is om de BV in te gaan als hij het vermoeden had.

 

De kosten die je moet maken is heel erg afhankelijk van je situatie. Houdt er wel rekening mee dat er meer zaken geregeld/vastgelegd moeten worden dan waar je in eerste instantie aan denkt (niet alleen fiscaal).

 

Als het niet fiscaal voordelig is moet je afwegen of de extra kosten van het oprichten (en je jaarlijkse kosten) van een BV structuur opwegen tegen de risico's die je af wilt dekken. Een goede verzekering is soms een goedkoper alternatief.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er aan te denken om langzamerhand mijn eenmanszaak over te zetten naar een BV.

(...)

De belangrijkste reden dat ik dit wil is om eventuele schadeclaims bij grote evenementen te kunnen overleven.

 

Is een andere rechtsvorm dan de oplossing? Het weer kun je niet veranderen, maar je aansprakelijkheid heeft ook te maken met je voorwaarden, verzekeringen, etc. Risicomanagement is een samenspel van meerdere factoren. Adviseurs zijn weliswaar niet goedkoop, maar om nu zelf zo goedkoop mogelijk een BV op te gaan richten zou wel eens duurkoop kunnen worden als je inderdaad een schadeclaim krijgt. Voor je het weet wordt je alsnog hoofdelijk aansprakelijk gesteld omdat je het niet goed hebt geregeld. Een goede adviseur verdient zichzelf terug, en ondernemen is investeren...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De keuze om al dan niet voor een B.V. te kiezen, zou mijns inziens vooral moeten afhangen van fiscale overwegingen, zoals hierboven ook al genoemd.

 

Het beperken van aansprakelijkheid kan doorgaans namelijk worden ondervangen door gebruik te maken van goede contracten en algemene voorwaarden.

Link naar reactie
  • 0

fiscalist, bedrijfsjurist en notaris? Dan ben ik al falliet voordat ik mijn BV heb.

 

Volgens mij gaan er veel meer ondernemingen failliet, doordat ze juist nagelaten hebben een adviseur in te schakelen.

 

Overigens hoe denk je een BV op te richten zonder tussenkomst van een notaris?

 

Maar als je denkt van een paar duizend € advieskosten failliet te gaan, kun je beter niet aan een BV beginnen.

 

Je hoeft niet meteen naar de meest dure adviseurs te gaan en om zowel een fiscalist als bedrijfsjurist in te schakelen, lijkt me overkill. Er zijn ook genoeg goedkopere adviseurs met verstand van zaken. Ga om te beginnen eens sparren met je boekhouder. En op HL is ook voldoende informatie te vinden ;)

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

De keuze om al dan niet voor een B.V. te kiezen, zou mijns inziens vooral moeten afhangen van fiscale overwegingen, zoals hierboven ook al genoemd.

Het beperken van aansprakelijkheid kan doorgaans namelijk worden ondervangen door gebruik te maken van goede contracten en algemene voorwaarden.

 

Dat ik dat antwoord uitgerekend van een advocaat moet lezen :'(. Het moge - gelet op de startpost - duidelijk zijn dat in dit geval de keuze voor BV van Jasper vooral risicotechnisch van aard is en juist niet fiscaal!.

 

De belangrijkste reden dat ik dit wil is om eventuele schadeclaims bij grote evenementen te kunnen overleven.

 

Jasper wil zich indekken tegen de gevolgen van calamiteitenrisico's zoals instortende podia. Afgelopen jaar zijn er een paar van dit soort calamiteiten in de publiciteit geweest met grote materiële schade, doden en gewonden. Niet vreemd dus dat Jasper zich dit afvraagt juist nu hij zich ook met dat soort activiteiten (overdekte podia) gaat bezighouden.

 

Daar helpen goede contracten en algemene voorwaarden niet geheel of geheel niet tegen: het betreft aansprakelijkheid voor zaak- en letselschade als gevolg van een (vermeend) ondeugdelijke constructie, een risico wat je niet kan en mag exhonereren in je voorwaarden.

 

Wat Jasper wel kan en moet overwegen of onderzoeken is of deze risico's ook op andere wijze - en tegen lagere kosten - tot acceptabel (rest)risico terug te brengen zijn, bijvoorbeeld door procedures/controle, het uitsluiten (niet doen) van bepaalde hoog risico werkzaamheden en/of overdracht zoals verzekeren.

 

Als het niet fiscaal voordelig is moet je afwegen of de extra kosten van het oprichten (en je jaarlijkse kosten) van een BV structuur opwegen tegen de risico's die je af wilt dekken. Een goede verzekering is soms een goedkoper alternatief.

Een goede verzekering kan goedkoper zijn dan één of meer BV's, maar voor dit soort risico's betaal je uiteraard wel een hogere premie dan een paar tientjes per maand. Het blijft een kwestie van onderzoeken wat de voorwaarden, voordelen, nadelen en kosten van alle opties zijn - inclusief verzekeren - en dan een verstandige keuze maken.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geen verzekeringen die dit willen verzekeren, mijn concurrenten hebben dit al uitvoerig onderzocht.

 

Er zijn niet heel veell bedrijven die dit soort podia aanleveren en nog minder die werkelijk nadenken over de risico's die je niet kunt voorkomen of kunt indekken. Een aantal nemen het risico voor lief, andere vangen het op met voorwaarden die wettelijk geen stand houden en de derde vangt het op door dit soort podia alleen te verhuren via een soort lege BV.

 

Ik heb nog niet kunnen spreken met de echte grote leveranciers, deze willen hun werkwijze nog niet delen.

Link naar reactie
  • 0
Er zijn geen verzekeringen die dit willen verzekeren, mijn concurrenten hebben dit al uitvoerig onderzocht.

Ik durf dat te betwijfelen. Die verzekeringen zijn er wel, alleen moet je daarvoor niet bij de grote algemene verzekeraars zijn maar bij gespecialiseerde technische verzekeraars, assurantiebeurs of technische volmachten. Ik heb daar wel lastigere risico's ondergebracht, o.a. voor beveiligingsbedrijven gespecialiseerd in grote evenementen.

Maar uiteraard moet je niet verwachten dat de premie op 150 Euro per jaar uitkomt. De minimumpremies beginnen zo rond de € 1.500,-

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

OK misschien had ik het beter moeten omschrijven, er zijn geen verzekeraars die dit tegen betaalbare premies willen verzekeren.

We zIjn nu ook aan het spreken met een tentenbouwer, die zegt dat ze in hun voorwaarden hebben staan, dat de afnemer zich moet indekken met een evenementenverzekering. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit wettelijk enigzins standhoud.

 

Link naar reactie
  • 0
tentenbouwer, die zegt dat ze in hun voorwaarden hebben staan, dat de afnemer zich moet indekken met een evenementenverzekering. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit wettelijk enigzins standhoud.

Nee, want de evenementenverzekeraar zal regres (verhaal) op de veroorzakende partij(en) willen kunnen uitoefenen. En diezelfde verzekeraar zal niet toestaan dat die verhaalsmogelijkheden contractueel worden beperkt tussen tentenbouwer en afnemer.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

, er zijn geen verzekeraars die dit tegen betaalbare premies willen verzekeren.

 

Heb je je ook al gerealiseerd wat de jaarlijkse meerkosten van een BV-structuur zijn? Administratie, aangifte vennootschapsbelasting, publicatiebalans, DGA-salaris, advies- en notariskosten, wellicht hogere belastingdruk.

 

Dan zit je ook zo aan die € 1.500 per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk zal dit hoger zijn dan die 1500 euro, maar er zijn meer voordelen. Zoals meer grotere opdrachtgevers, dus hogere omzet, wellicht een lagere belastingdruk, gezien de winstcijfers.

 

Bovendien wordt door de markt een overstap naar BV gezien als groei, iets dat ik ook positiever ervaar dan geld wegdragen naar een verzekeraar.

 

Ben het niet helemaal eens met Norbert, in de evenementen vergunning zitten wel meer dingen die niet te verhalen zijn op derde, denk hierbij aan tegenvallende kaartverkoop door slecht weer, uivallen van optredens door te lage tempraturen en het niet door kunnen gaan van een evenement door teveel regenval waardoor het veld niet te betreden is/ het podium niet op te bouwen is door een onstevige ondergrond.

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet meteen naar de meest dure adviseurs te gaan en om zowel een fiscalist als bedrijfsjurist in te schakelen, lijkt me overkill.

 

Ben ik met je eens. Maar als je een BTW-structuur op gaat zetten om risicoaanprakelijkheid af te dekken lijkt mij gedegen juridisch advies een vereiste.

 

 

Er zijn geen verzekeringen die dit willen verzekeren, mijn concurrenten hebben dit al uitvoerig onderzocht.

 

Er zijn niet heel veell bedrijven die dit soort podia aanleveren en nog minder die werkelijk nadenken over de risico's die je niet kunt voorkomen of kunt indekken. Een aantal nemen het risico voor lief, andere vangen het op met voorwaarden die wettelijk geen stand houden en de derde vangt het op door dit soort podia alleen te verhuren via een soort lege BV.

 

En juist voor dergelijke constructies is gedegen juridisch advies in mijn ogen essentieel. Vanzelfsprekend is puur en alleen het opereren vanuit een lege BV alleen niet voldoende om de aansprakelijkheid van de bestuurder te vrijwaren.

 

 

OK misschien had ik het beter moeten omschrijven, er zijn geen verzekeraars die dit tegen betaalbare premies willen verzekeren.

We zIjn nu ook aan het spreken met een tentenbouwer, die zegt dat ze in hun voorwaarden hebben staan, dat de afnemer zich moet indekken met een evenementenverzekering. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit wettelijk enigzins standhoud.

 

Een verzekering is altijd een kostenpost, tot dat je moet claimen. Als je geluk hebt gebeurt dat nooit, maar als het er ooit van komt ben je als een kind zo blij dat je premie hebt betaald. Nu hik je aan tegen een forse premie, maar als je nadat een podium in elkaar gestort is met de gebakken peren zit ben je (letterlijk) veel verder van huis.

 

 

, er zijn geen verzekeraars die dit tegen betaalbare premies willen verzekeren.

 

Heb je je ook al gerealiseerd wat de jaarlijkse meerkosten van een BV-structuur zijn? Administratie, aangifte vennootschapsbelasting, publicatiebalans, DGA-salaris, advies- en notariskosten, wellicht hogere belastingdruk.

 

Dan zit je ook zo aan die € 1.500 per jaar.

 

Ik denk eerder veelvouden daar van. Zeker als je meeneemt dat bij een juridisch juist opgetuigde BV-kerstboom in ieder geval de BV die de boel verhuurd heeft op de fles zal gaan en de boom dus opnieuw opgetuigd zal dienen te worden. Dit risico niet verzekeren leidt onheroepelijk tot financiële schade bij ongevallen. En dan hebben we het nog maar niet over de morele aansprakelijkheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

wederom bedankt voor alle reacties en het meedenken. Toch moet er een goedkopere oplossing te bedenken zijn, de bedrijven om mij heen hebben dit nooit uitgegeven, mijn omzet is vele malen hoger en mijn kosten lager. Dus ga ik me heel erg afvragen hoe ze dit dan gedaan hebben.

 

Hoewel ze de laatste tijd met bosjes tegelijk falliet gaan denk ik niet dat dit komt door de bv structuur.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk zal dit hoger zijn dan die 1500 euro, maar er zijn meer voordelen. Zoals meer grotere opdrachtgevers, dus hogere omzet, wellicht een lagere belastingdruk, gezien de winstcijfers.

 

Over dat laatste kan een fiscalist je dus uitsluitsel over geven. Maar een hogere omzet hoeft zeker niet te leiden tot een hogere winst. En een hogere winst kan bij een verkeerde fiscale keus voor een vennootschappelijke rechtsvorm er zelfs tot leiden dat onder aan de streep netto minder te besteden hebt.

 

Bovendien wordt door de markt een overstap naar BV gezien als groei, iets dat ik ook positiever ervaar dan geld wegdragen naar een verzekeraar.

 

Maar dan moet je dus wel zeker weten dat je het risico dat je loopt afdoende hebt afgedekt met je BV-structuur. Maar ik ben eigenlijk van mening dat ook als je de persoonlijke aansprakelijkheid hebt afgedekt er wel degelijk aansprakelijkheid kan liggen bij de verhuurder (de BV). Als je dit niet afdekt met een verzekering kunnen de slachtoffers dus nergens aankloppen voor een eventuele claim. voor het goede beeld, als we het hebben over een premie van € 1.500,00 hebben we het over een prijs per kalenderdag van ca. € 4,10. Tja, dat zet het toch in een ander perspectief. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet op een of andere manier (voor een deel) in jouw prijsstelling is te verdisconteren.

 

Ben het niet helemaal eens met Norbert, in de evenementen vergunning zitten wel meer dingen die niet te verhalen zijn op derde, denk hierbij aan tegenvallende kaartverkoop door slecht weer, uivallen van optredens door te lage tempraturen en het niet door kunnen gaan van een evenement door teveel regenval waardoor het veld niet te betreden is/ het podium niet op te bouwen is door een onstevige ondergrond.

 

??? Je noemt hier nu allemaal omstandigheden die weergerelateerd zijn en dus kwalificeren over overmacht. Ik kan mij goed voorstellen dat dit niet standaard wordt gedekt door de evenementenverzekering, maar volgens mij zijn deze risico's wel te verzekeren. Belangrijker lijkt mij dat die punten die jij noemt nooit te verwijten zijn aan een persoon of lichaam, terwijl een instortende tent wel degelijk te herleiden is tot zo'n partij. En daar hebben we het hier over.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

wederom bedankt voor alle reacties en het meedenken. Toch moet er een goedkopere oplossing te bedenken zijn, de bedrijven om mij heen hebben dit nooit uitgegeven, mijn omzet is vele malen hoger en mijn kosten lager. Dus ga ik me heel erg afvragen hoe ze dit dan gedaan hebben.

 

Ehm, heb je je wel eens afgevraagd hoe gedegen deze partijen deze risico's hebben afgedekt? Je kunt van alles verzinnen, maar als je zelf doktert en je denkt het ei van Columbus gevonden te hebben is het toch echt afwachten tot het onheil geschiedt voordat je weet of het afdoende afgedekt is. Hebben deze bedrijven wel eens meegemaakt dat de lege BV aansprakelijk werd gesteld voor dergelijk leed?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het hele probleem is dat er in Nederland eigenlijk nooit iets echt mis is gegaan. En er dus geen regels zijn.

 

Een instortende tent kun je niet altijd voorzien. Een standaard overkapping mist goed gebouwd kan blijven staan tot windkracht 8, excl marge.

Als de weersvoorspelling windkracht 4 is en het wordt windkracht 10 terwijl er geen tekenen zijn van het omslaan van het weer, zoals in Belgie dan kun je hier als leverancier niets aan doen, schade die hierdoor ontstaat wil je echter wel kunnen indekken.

 

Maar meestal komt de meeste schade door het falende werk van de organisator, lees, te weinig nooduitgangen, teveel mensen, te weinig informatie, wel BHVers (verplicht) maar geen mensen die echt weten wat ze moeten doen etc etc etc.

Met het gevolg verdrukkingen, mensen die onder onveilig gewoorden constructies gaan lopen of mensen die denken dat het allemaal wel mee zal vallen.

 

Dus misschien zie ik wel beren op de weg en moet ik het gewoon zo verder laten en inderdaad alleen naar het financiele plaatje kijken.

 

In mijn branche worden geen ervaringen gedeeld, alleen als er een enkele keer een blok tegen een overheid gevormd moet worden. Helaas is dit vaak ook een lachtertje en krijgt men weinig tot niets voor elkaar.

Dus ervaringen delen zit er niet bij, alles wat er t evinden is zijn uitspraken van rechters en dingen uit het roddelcircuit/kranten.

 

Misschien is het feit dat er nog nooit wat gebeurt is ook wel gewoon de reden dat je je er niet druk over hoeft te maken. En dat het hoort bij het risico van het vak.

 

Een goede evenementen vergunning dekt trouwens wel het omslaan van het weer. Het gaat immers om enorme bedragen. Een beetje groot festival heeft een enorme cashflow. Niet voor niets zijn de kaartjes zo duur en moeten grote sponsors, het evenement overeind houden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jasper,

 

Een evenementenverzekering - met of zonder zogeheten Pluvius dekking (regen/slecht weer) - stelt de organisator van het evenement en/of eventuele slachtoffers schadeloos. Vervolgens gaat de verzekeraar de schade verhalen op aansprakelijke derden, bijvoorbeeld de podiumbouwer die een (vermeend) ondeugdelijk podium heeft gebouwd of slechte componenten heeft geleverd. Die podiumbouwer heeft dus zelf geen bescherming van de verzekering van de organisator, integendeel. Vandaar dat ik de opmerkingen over de (voordelen van een) evenementenverzekering van de organisator in relatie tot jouw werkzaamheden / aansprakelijkheidsrisico niet helemaal begrijp.

 

Zelfs dekking voor stormschade aan jouw podium op de evenementenverzekering van de organisator lijkt mij twijfelachtig: als sprake is van een onvoorziene omstandigheid/overmacht is de organisator niet aansprakelijk te houden voor die schade. Een rechter zal kunnen oordelen dat dat jouw eigen (verzekerbare) risico is, zelfs als je uitdrukkelijk anders overeen bent gekomen in een huurovereenkomst... Ik raad dan ook meestal aan eventuele verzekering van dit soort risico's in eigen hand te houden, zelf te verzekeren en de kosten en eventueel eigen risico door te belasten aan de klant, zoals bij verhuur van apparatuur gebruikelijk is.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

schade aan mijn podium interesseerd me niet tot weinig. Het gaat puur om de verzekering van mensen die dood gaan of gewond raken en eventueel schade aan de apparatuur van derde.

 

En een verzekeraar kan roepen en proberen wat hij wil. Een podium is bestand tot windkracht 8, de klant weet dat. Dus een podium wordt niet opgebouwd of afgebroken bij een sterkere windkracht. Het ggaat nu om het feit wat er in Belgie is gebeurt.

Een windkracht 4 die omslaat naar windkracht 10,4 zonder dat dit verwacht werd door wie dan ook.

 

De kans dat dit gebeurd is heel klein en het bedrag van zo'n overkapping is ook maar 25000 euro, dus daar ga ik me niet voor laten verzekeren, zonde van het geld.

 

Maar ik ben er wel uit. Ik ga me er sowieso niet voor verzekeren, de vaste lezers van het forum weten wel hoe ik denk over verzekeraars en banken. En de BV wordt me nu veel te duur. Bovendien ben ik dan afhankelijk van een fiscalist en bedrijfsadviseur en als die fouten maken kan ik op de blaren zitten.

Dat is ook de reden dat ik dit vraagstuk niet bij mijn boekhouder had neergelegd. Hij controleerd alleen mijn boekhouding en laat de jaaraangifte ter goedkeuring aan mij zien. Verder ben ik blij met de paar adviezen die hij per jaar geeft, maar meestal ken ik ze al en waren ze niet haalbaar.

 

Als ik 1 ding heb geleerd in de laatste 12 jaar dat ik mijn onderneming heb is dat je niemand moet vertrouwen en alles zelf moet controleren. Voor je het weet heb je problemen met een belastingdienst., betaal je voor verzekering die niet dekken wat je wilt, maar war je wel de komende 5 jaar aan vast zit, of ligt de bank je op met verzekeringen wat later koppelverkoop blijkt te zijn.

Kortom als je niet oplet en heel scherp blijft wordt je gewoon keihard opgelicht.

Dus als materie te moeilijk wordt om te begrijpen en je de informatie niet in normaal nederlands kan vinden, blijf ik er liever ver vandaan. Ik dacht dat het oprichten van een BV niet zo moeilijk zou zijn, gezien het feit dat er zoveel opgericht worden. Maar dit blijkt dus niet waar te zijn.

 

Desondanks wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor de adviezen. We blijven nu gewoon verder gaan zoals we bezig waren en zien over een paar jaar wel of een BV inmiddels makkelijker is en ook financieel interessanter is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.