• 0

liquidatieverliezen en een holding BV

Hoi,

 

Een van de voordelen van het hebben van een Holding / werkmaatschappij is dat

--> Liquidatieverliezen mogen fiscaal door de holding verrekend worden

 

Dit snap ik even niet.. kan iemand mij vertellen wat "Liquidatieverliezen" zijn met een voorbeeld en hoe dit dan verekend kan worden door de holding BV?

 

Dank je wel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verlies dat de Holding leidt, als de werkmaatschappij wordt geliquideerd (bv tgv faillissement).

 

Als de Holding bv € 18k kapitaal in de de werkmaatschappij heeft gestort en na liquidatie resteert nog een bedrag van € 5k, heeft de Holding een liquidatieverlies van € 13k. Het liquidatieverlies mag dan verrekend worden met de (eventuele) winst van de Holding.

 

Zo duidelijk?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

Dit snap ik:

 

Het liquidatieverlies mag dan verrekend worden met de (eventuele) winst van de Holding.

 

Alleen dit niet meer:

Het liquidatieverlies mag dan verrekend worden met de (eventuele) winst van de Holding.

 

Hoe maakt de holding winst dan? De werkmaatschappij maakt toch alleen winst of verlies?

En dat het "verrekend" mag worden snap ik niet ... als je die 13k verlies hebt gemaakt op de werkmaatschappij dan is dat er toch gewoon niet meer voor wie zou je dat dan moeten verrekenen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een holding doet vaak nog meer dan alleen aandelen in de werkmij houden. Bijvoorbeeld een lening verstrekken (rente-inkomsten), directie voeren (managementfee), vastgoed houden (huurinkomsten), overtollige liquiditeiten beleggen (spaarrente/dividenden die niet onder de deelnemingsvrijstelling vallen), etc. Genoeg mogelijkheden dus om winst te maken en de verliezen daarmee te verrekenen.

 

Maar niet in alle gevallen is een liquidatieverlies daadwerkelijk te verrekenen. Er moeten wel (al dan niet oudere of toekomstige) belaste winsten zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.