• 0

Het zakelijk aanmerken

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag;

Als ik voor mijn onderneming een tweedehans auto (marge) prive aanschaf,

waar moet ik hem dan zakelijk aanmerken ?

Ivm terug vragen vd btw enz..

En hoe moet je bv. Tankbonnen aanleveren om het terug te vorderen omdat ze moeilijk doen met aannemen van bonnen .

hoe moet je dit alles dan aantonen.

Staat overal zo krom ,hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. ???

 

Gr. Suzanne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zakelijk aanmerken van de auto bij een eenmanszaak is niets anders als de auto op de balans zetten en er over gaan afschrijven. het is dus een administratieve handeling.

 

Op een marge auto kun je echter geen btw terugvragen omdat er geen btw op de factuur staat vermeld. Je zult om een btw factuur moeten vragen bij de garage, maar dat zal ook tot gevolg hebben dat je wat meer voor de auto betaald, al betaal je uiteindelijk natuurlijk wel minder voor de auto omdat je dan wel de btw terugkrijgt.

 

Benzinebonnen is nou net één van de weinige bonnen waar de belastingdienst niet al te moeilijk over doet. Deze hoeven niet op naam van de zaak te zijn, alles wat je moet doen is zorgen dat ze herleidbaar zijn tot jou als ondernemer dat houd in dat je het beste met een pinpas, creditcard of ander betaalmiddel betaald dat op jou naam staat.

 

dat is op hoofdlijnen de antwoord op je vragen, hoop dat het nu minder krom overkomt..

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Meneer Roel,

Bedankt voor uw antwoord,

Ik kan dus als ik de auto prive op naam zet wel de btw zakelijk opboeken.

Ik weet dat ik op een marge auto geen btw terug kan vragen, maar alle kosten die ik maak zakelijk en betaal met pas waar

mijn naam op staat van de zaak of prive neem ik aan mag geen probleem geven dus.

 

Bedankt zover.

Gr. Suzanne :)

Link naar reactie
  • 0

Je weet wel dat je (normaal gesproken) ‘bijtelling’ (voor het privégebruik – zowel voor de BTW als de IB) krijgt voor de auto?

 

Vaak is het dan niet zo voordelig wanneer je een marge-auto hebt. Veel rompslomp en weinig resultaat dus. Soms is het toch voordeliger (en makkelijker) om het gewoon privé te laten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.