• 0

Overname webshop met slechte reputatie

Hallo,

 

Wij hebben voornemens om een webshop uit een faillissement over te nemen mede door de hoge positie in google en omdat het goed aansluit bij onze toekomst plannen.

 

De webshop is natuurlijk failliet gegaan en heeft dus heel wat consumenten grof gezegd belazerd in het kader van wel laten bestellen, maar niet meer leveren. Wat hier natuurlijk uit voort vloeit zijn zeer veel negatieve reacties en reviews op diverse fora en reviewsites.

 

Op de fora's kunnen wij uiteraard zelf participeren en uitleg verschaffen, maar op de reviews sites gaat dit lastig.

Er is reeds contact geweest met meerdere reviewsites over het laten verwijderen van de reviews, echter zonder het gewenste resultaat. Deze zijn niet bereidt om mee te werken.

 

Aangezien er wellicht straks een nieuwe eigenaar en er dus wel een betrouwbare organisatie achter de webshop zit, vroegen wij ons af of het juridisch mogelijk is om de slechte oude reviews te laten verwijderen?

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

 

Online retailer van LEDverlichting en toebehoren - www.ledworld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ervaringen verwijderen wordt in de regel niet gedaan en daar is volgens mij ook niet zoveel aan te doen. Het zijn tenslotte meningen van klanten. Als het nou onterecht geplaatste ervaringen waren dan zag ik wel mogelijkheden.

 

Er is reeds contact geweest met meerdere reviewsites over het laten verwijderen van de reviews, echter zonder het gewenste resultaat. Deze zijn niet bereidt om mee te werken.
Vaak zijn webmasters wel bereid om een opmerking te plaatsen dat het bedrijf is overgenomen.. heb je dat al geopperd?

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Een webshop uit een faillissementsboedel met een slechte reputatie vanwege het niet leveren aan consumenten en mede daardoor een hoge positie heeft bij Google is ten dode opgeschreven. Zo'n domein is op de lange duur niets waard of je moet daadwerkelijk niets met de vorige eigenaren te maken hebben en dat uitdrukkelijk op de site plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je geen recht om de feedback te verwijderen. Het is namelijk echt gebeurd dus waarom mag iemand dat niet posten?

Wat je moet doen is (als je hiermee doorgaat) laten zien dat die ervaringen niks met jou te maken hebben. Je kunt vragen of de reviewsites dat willen vermelden.

Daarnaast kun je op de website een andere bedrijfsnaam zetten + een andere lay-out. Als je domeinnaam generiek is kun je er best een andere header op zetten. Hierdoor laat je ook zien dat de site niet meer hetzelfde is.

 

Of het aan te raden is, dat weet ik niet. Als je het doet, zorg dan dat je duidelijk verschil maakt tussen jou en de vorige eigenaar.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Je wil de slechte reputatie bestrijden door juridisch de criticasters aan te pakken…?

Dat kan toch nooit de goede methode zijn.

 

Geen idee om hoeveel gedupeerden het gaat maar een oplossing kan zijn de gedupeerden alsnog te compenseren.

In principe hebben zijn een vordering lopen bij de curator (tenminste als ze dat aangegeven hebben).

Misschien dat je in overleg met de curator op die manier de domeinnaam voor niet al teveel kunt overnemen.

 

Of het compenseren opweegt tegen de prijs die de curator wil hebben voor de domeinnaam zul je even door moeten rekenen.

De slechte reviews zullen op deze manier opgevolgd worden door positieve reviews van diezelfde mensen die door de nieuwe eigenaar gecompenseerd zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
De webshop is natuurlijk failliet gegaan en heeft dus heel wat consumenten grof gezegd belazerd in het kader van wel laten bestellen, maar niet meer leveren. Wat hier natuurlijk uit voort vloeit zijn zeer veel negatieve reacties en reviews op diverse fora en reviewsites.

 

Dan moet je misschien niet meer de hoge positie in Google willen overnemen, maar het klantenbestand en deze proberen toe te voegen aan jullie andere webshop(s). In hoeverre is bovenstaande gekwantificeerd feit en geen gevoel? Ik ben in deze wel benieuwd naar de adviezen en meningen van onze overnamespecialisten.

 

Kunnen negatieve reviews ook niet door de afgevers ingetrokken worden, als deze gecompenseerd worden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een aantal stappen ondernemen:

 

Om te beginnen nagaan waarom de webshop zo goed scoort. Is de optimalisatie zo goed? Zijn er erg veel backlinks vanuit hoog geclassificeerde review websites? Het is goed hier overzicht in te krijgen en te beoordelen of het wel zinvol is deze webshop over te nemen.

 

Mocht je ermee doorgaan dan kan je het volgende overwegen:

Zorg dat je een overzicht krijgt van de bestellingen, inclusief contactgegevens. Meeste klanten zullen waarschijnlijk een account hebben. Benader deze klanten, leg de situatie uit, eventueel kan je ze een eenmalige (vernieuwde kennismakings-) korting aanbieden. Na levering weer contact opnemen met de klant en verzoeken een positieve review achter te laten.

 

Enige wat je kan doen in deze situatie, mocht je de webshop daadwerkelijk over gaan nemen, is ervoor zorgen dat er positieve reviews komen. Daarom zou ik beginnen met ontevreden oude klanten weer tevreden te maken.

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Het idee is absoluut niet om criticasters de mond te snoeren, in tegendeel. Echter is het meer een nieuwe ronde en dus nieuwe kansen idee.

 

Uiteraard is er gedacht om vanaf 0 te beginnen, maar de investering van adwords en SEO zullen dan vele malen hoger zijn, dan wat wij nu zouden moeten betalen voor deze webshop.

 

Om de gedupeerden allemaal te moeten compenseren lijkt me niet echt handig gezien het aantal slechte reviews ik voorbij heb zien komen... Gemiddelde order waarde zit rond de € 300,-

 

De webshop wordt uiteraard hier en daar aangepast, maar het probleem zit hem meer in het feit dat nieuwe klanten de slechte ervaring met de vorige eigenaar kunnen terug lezen. Op zich misschien weer geen probleem als de slechte met goede reviews worden opgevolgd.

 

Het idee om de webmasters een stukje te laten plaatsen spreekt mij meer aan en ik denk dat dit ook wel haalbaar moet zijn. Misschien wil het ook wel helpen om bij deze sites een dienst of iets dergelijks af te nemen.

 

 

Online retailer van LEDverlichting en toebehoren - www.ledworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Je zult toch echt moeten investeren in het imago van de webshop. Een simpel bericht van een webmaster zal niet genoeg zijn. Er zijn tegenwoordig teveel voorbeelden van oplichting, waar oude eigenaren gewoon een nieuw bedrijf starten.

 

Een slecht imago kan je alleen verbeteren door het te bewijzen. Die eerste bestellen en reviews zijn daarom goud waard.

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Om de gedupeerden allemaal te moeten compenseren lijkt me niet echt handig gezien het aantal slechte reviews ik voorbij heb zien komen... Gemiddelde order waarde zit rond de € 300,-

 

Klinkt als een grote oplichtingszaak die verbonden is aan de webshop die jij wilt overnemen en exploiteren. Ik zou mijn vingers daar niet aan willen branden. Kun je op de site plaatsen dat de webshop in handen is van hele andere mensen?

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich niet zo zeer oplichting aangezien de webshop al een tijdje bestond en ook goede reviews heeft verzameld. Ik denk dat de vorige eigenaar het het ene gat met het andere gat vulde en hier niet meer uit is gekomen.

 

Het had enkel wel zo netjes geweest om de betaalsystemen uit te zetten als er toch niet meer geleverd kon worden.

Online retailer van LEDverlichting en toebehoren - www.ledworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Bestellingen aannemen terwijl je weet dat je ze niet meer uit kunt leveren neigt toch wel een beetje naar oplichting..

 

Je geeft aan dat de klanten voor ongeveer 300 euro p/st zijn benadeeld. Dit is geen flauw bedrag. Over hoeveel benadeelde klanten gaat het ongeveer? Mochten dit er heel veel zijn dan zou ik persoonlijk niet voor kiezen om de webshop onder dezelfde naam te voeren.

300 euro is namelijk geen bedrag dat een klant snel vergeet, mocht mij het overkomen en ik zou daarna zien dat de webshop weer verder gaat, hetzij met een andere eigenaar zou ik daar niet vrolijk van worden.

 

Mocht je de webshop niet van naam veranderen, dan zou ik serieus kijken naar het compenseren van de benadeelde klanten. Wellicht is er een mogelijkheid om dit compensatiebedrag in mindering te brengen op de aankoopprijs.

Link naar reactie
  • 0

Om de gedupeerden allemaal te moeten compenseren lijkt me niet echt handig gezien het aantal slechte reviews ik voorbij heb zien komen... Gemiddelde order waarde zit rond de € 300,-

Zou je zelf bij een webshop, waar je voor gemiddeld € 300,- bent belazerd, opnieuw een bestelling plaatsen omdat er een nieuwe eigenaar op zit?

 

Ik niet.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

De geopperde 301 redirect optie is op zich niet zo heel slecht. Dan maak je een pagina die duidelijk uitlegt dat jullie de webshop overgenomen hebben en laat alle zoekopdrachten die te maken hebben met de oude naam daarop uitkomen.

 

Echter, er zijn ook weer kosten hieraan verbonden, plus alles moet qua broncode identiek zijn, anders heb je ondanks de 301's positie verlies, en je moet de links updaten uiteindelijk.

 

Bekijk de totale waarde eens van de zoekwoord posities in Analytics van de afgelopen 90 dagen, dan weet je de echte waarde, misschien leveren de posities wel nagenoeg niets op.

 

Waarom denk je dat de AdWords veel investeren is? Zo goed zullen de campagnes ook weer niet zijn? Zonder te weten wat de organische omzetwaarde is, vindt ik het wel veel risico.

Link naar reactie
  • 0

Eerlijkgezegd zou ik er niet aan beginnen. Er zijn nu gedupeerden, die hebben geklaagd op fora, social media, en weet ik waar nog meer.

 

Ook al neem je alleen het domein over, mensen die een 'background check' doen voordat ze iets bestellen zullen altijd iets negatiefs terugvinden, en eerder bij een andere winkel gaan kopen dat de moeite doen om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit.

 

Het vervelende is vooral dat dit geen probleem van tijdelijke aard is. Negatieve verhalen over een leverancier blijven eeuwig online staan, en ik kan me voorstellen dat je niet de komende 10 jaar een disclaimer op je website wilt hebben staan die zegt dat je niets te maken hebt met de vorige eigenaar van die domeinnaam.

 

Opkopen en redirecten is ook geen langdurige oplossing, je google ranking zal zeker niet 1:1 meekomen tenzij je de bedrijfsnaam en website ook 1:1 overneemt. Als je dat doet heeft de redirect-actie natuurlijk geen nut meer.

 

 

Mocht je het domein voor een prikkie van de curator kunnen overnemen zou ik dat overigens wel doen. Je kunt er een landingpage opzetten met de mededeling dat de toko failliet is, en daarbij een link naar je eigen webshop voor de klanten die interesse hebben in het assortiment van de teloorgegane winkel.

Link naar reactie
  • 0

 

Is eigenlijk wel een interessante puzzel.

 

Als de hoge positie in Google ondanks alle slechte reviews nog steeds veel bezoek oplevert dat je in transacties kan vertalen, is het een simpel sommetje. Misschien doe je er dan verstandig aan om de reputatie van je huidige winkel niet al te snel te koppelen aan het opgekochte domein. Maar je kan daar waarschijnlijk wel extra info aan toevoegen om duidelijk te maken dat er een nieuwe eigenaar is en dat er extra zekerheden zijn ingebouwd.

 

Je bouwt ahw filters in om negatieve overspill te beperken en positive effecten te bevorderen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment genoeg voor en tegens.

 

De webshop zal waarschijnlijk direct omzet generen wat een voordeel is. Echter ben ik bang dat de focus voornamelijk op negatieve gericht zal zijn en het voor nieuwe klanten een grote drempel zal zijn. Het oude zeer zal inderdaad voorlopig niet verdwenen zijn en daarbij is het absoluut niet de bedoeling om onze organisatie te mengen met het failliete bedrijf.

 

Een prikkie zal het ook niet worden en dus is re-directen zonde van het geld.

 

Ik denk dat de enige en juiste beslissing is om het hele verhaal te laten varen. De webshop had mooi aangesloten bij onze huidige webshops, maar gelukkig hebben wij de mogelijkheid om het complete assortiment toe te voegen aan onze huidige webshop (heeft gelukkig wel een goede naam).

Online retailer van LEDverlichting en toebehoren - www.ledworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nu dat jullie meerdere websites hebben... en dan lijkt het me indedaad verstandig om het los te laten: voorkomen dat je organisatie gelinked wordt aan een naam met een besmette reputatie is een belangrijke overweging.

 

Het probleem is vooral dat voor consumenten vaak niet zo duidelijk is hoe de relaties werken, en ze ook niet altijd begrijpen dat bijvoorbeeld een domeinnaam kan worden overgenomen door een bonafide bedrijf vanuit de boedel van een ander bedrijf dat (al dan niet onder dubieuze omstandigheden) op de fles ging.

Link naar reactie
  • 0

Naast alle genoemde zaken hier zit je niet alleen met de slechte naam die je over neemt, maar ook met garanties e.d. die je wel of niet over neemt.

Als een klant bij webshop1.nl iets heeft gekocht en het gaat binnen de garantie kapot, dan kun je of kosten maken voor dit defecte product of een 'slap' verhaal ophangen over een nieuwe eigenaar e.d. wat je dan ook weer extra negatieve recenties gaat opleveren.

 

Als de domeinnaam niet te veel kost kan je hem overnemen voor een beetje extra linkjuice... meer valt er, denk ik, niet uit te halen...

Link naar reactie
  • 0

Als het je alleen om de domeinnaam te doen is kan je deze kopen en 6 tot 12 maanden op non-actief zetten om rustig alle zaken met betrekking tot de slechte reviews te regelen.

 

Persoonlijk zou ik nooit op korte termijn gebruik willen maken van een domeinnaam/handelsnaam met een slechte reputatie, een slechte reputatie is heel moeilijk om te zetten in een goede reputatie en kan jouw huidige bedrijf ook meeslepen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Hij wil toch opnieuw beginnen en iedereen verdiend naar mijn mening een eerlijke kans en een schone lei.

 

Nee, dezelfde eigenaren verdienen dat niet. Als een site een zeer slechte internetreputatie heeft vanwege oplichting (zeggen spullen te leveren, betaald krijgen en vervolgens niet leveren) dan mag zo'n persoon niet opnieuw beginnen in dezelfde business.

 

Je kunt domein prima tot leven brengen zolang je helemaal niets met de vorige eigenaren te maken hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.