• 0

Overname webshop met slechte reputatie

Hallo,

 

Wij hebben voornemens om een webshop uit een faillissement over te nemen mede door de hoge positie in google en omdat het goed aansluit bij onze toekomst plannen.

 

De webshop is natuurlijk failliet gegaan en heeft dus heel wat consumenten grof gezegd belazerd in het kader van wel laten bestellen, maar niet meer leveren. Wat hier natuurlijk uit voort vloeit zijn zeer veel negatieve reacties en reviews op diverse fora en reviewsites.

 

Op de fora's kunnen wij uiteraard zelf participeren en uitleg verschaffen, maar op de reviews sites gaat dit lastig.

Er is reeds contact geweest met meerdere reviewsites over het laten verwijderen van de reviews, echter zonder het gewenste resultaat. Deze zijn niet bereidt om mee te werken.

 

Aangezien er wellicht straks een nieuwe eigenaar en er dus wel een betrouwbare organisatie achter de webshop zit, vroegen wij ons af of het juridisch mogelijk is om de slechte oude reviews te laten verwijderen?

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

 

Online retailer van LEDverlichting en toebehoren - www.ledworld.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

opzich hoeft het helemaal geen probleem te zijn om een (web)shop met een slechte reputatie over te nemen.

Dit gebeurd natuurlijk heel vaak.

 

Neem b.v. de winkelketen ITS die failliet gegaan is maar waarvan talloze winkels uiteindelijk overgenomen zijn en hetzelfde voor hun webshop.

 

En dat gebeurd veel vaker bij grote en kleine (web) shops.

Is enkel wel de kunt om in de publiciteit te krijgen dat je een failliete onderneming hebt overgenomen.

 

En ja... bepaalde klanten die flink gedupeerd zijn ben je kwijt en zal je ook niet snel terug kunnen winnen omdat die altijd dat bedrag blijven onthouden dat ze bij die winkel kwijtgeraakt zijn.

Maar overgrote deel van de klanten zullen gewoon normaal geleverd gekregen hebben en zijn naar waarschijnlijkheid gewoon tevreden geweest en zullen zo weer bij dat bedrijf kopen.

 

Vaak gaat het om bedrijven die al vele jaren bestaan en in die jaren vele duizenden/tienduizenden tevreden klanten gehad hebben maar in de laatste paar maanden door problemen een tiental/honderdtal ontevreden/gedupeerde klanten heeft gehad.

 

Meestal is dat allemaal wel te overzien.

 

Je geeft aan dat je niet ziet zitten om gedupeerde te compenseren omdat het om grotere bedragen gaat.

Tevens geef je aan dat de overname geen koopje zal worden.

 

Laten we even zeggen dat de curator 10.000 euro vraagt voor de webshop/domeinnaam.

Als ej dan goed onderhandeld kan je misschien wel op 2.000 euro overname som komen en dat je de overige 8.000 euro zal gebruiken om gedupeerde schadeloos te stellen. Dit is ook voor de curator weer gunstig omdat er dan een deel van de schuldeisers verdwijnt van de lijst.

misschien is die 8.000 niet genoeg om de gedupeerde allemaal volledig schadeloos te stellen maar dat kan je ook als volgt zien:

tussen aankoop bedrag van klant en jouw inkoop zit een bepaalde marge, die marge ga je nu eens op 0 zetten voor die klanten. dan heb je dat stuk korting op de aankoop wat je gekregen hebt (even vanuit gaande dat je dat goed onderhandeld hebt), dat kan je ook gebruiken voor schadeloosstelling en kan je dus van de inkoop prijs afhalen.

Misschien kom je dan nog op een gat van 10 of 25% van de oorspronkelijk aankoop prijs van die klanten dat je tekort komt voor volledige schadeloosstelling.

 

Dan heb je 2 keuze: je legt dat verschil zelf bij zodat je gedupeerde van faillissement volledig schadeloos kunt stellen of je bied de gedupeerde dus aan dat ze tegen eenmalige bijbetaling van 10 tot 25% alsnog hun product kunnen ontvangen.

 

Je verdiend dan dus helemaal niks op die gedupeerde maar je maakt er wel een enorm gebaar mee, kan groot deel van negatieve ervaringen weer omzetten in een (matig) positieve ervaring en mogelijk zelfs publiciteit mee binnenhalen dat je netjes opgelost hebt.

 

of dit allemaal haalbaar is zal moeten blijven uit de gegevens van de curator die je ontvangt en je eigen berekeningen aan de hand van die info.

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk hebben we het niet gedaan en heeft de toemalige grootste concurrent de website overgekocht om zich zelf in te dekken. Slimme zet natuurlijk, maar wij liggen er niet wakker van want nieuwe plannen zijn in de maak :)

Online retailer van LEDverlichting en toebehoren - www.ledworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij een risicovolle onderneming. Zeker ook als je er met een redirect je eigen naam aan gaat verbinden....

Ik zou oppassen wat je doet. Wij opereren in een branche waarbij eigenlijk tot dat toe bekende webwinkels een slechte naam hadden en zelf daar hebben wij de eerste jaren last van. Laat staan als je er direct of indirect bij betrokken bent of geassocieerd wordt bij een specifieke webshop met een uitzonderlijk slechte reputatie.....

 

Ik zou zo 123 niet weten waar de waarde zit.....

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of Google het nu al kan, maar ze zullen zeker in de toekomt (heb Cutts er al eens over horen praten) negatieve reviews kunnen herkennen. Deze zijn namelijk een indicatie van een slechte gebruikers ervaring en op basis daarvan een website lager laten scoren.

 

Denk dat het een verstandige zet is geweest om de webshop niet over te nemen. Als er veel van dat soort reviews zijn dan zullen ze altijd wel naar voren komen bij nieuwe klanten.

 

Danny

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.