• 0

contracten overnemen

Om een antwoord te krijgen op mijn vraag heb ik al wat info ingewonnen op de KvK site en op de Higherlevel site. Ik ben niet op zoek naar en gewenst antwoord maar ik heb tot nu toe nog geen richtlijn voor mijn vraag gevonden dus hierbij mijn vraag:

 

Ik ben in de mogelijkheid als beginnende zzp'r een aantal contracten over te nemen. De huidige eigenaar van de contracten wil een bepaald bedrag voor deze contracten. De reden van het aanbod is zijn leeftijd . Ik heb al afgesproken dat alleen een vergoeding wordt betaald voor die contracten waarbij de derde partij verder met mij wil gaan. Ik zou graag willen weten wat gebruikelijk gevraagd wordt bij de overname van contracten. Is dit een % van de omzet en hoeveel dan ongeveer of een commissie? Het gaat hier niet om schokkende bedragen en ik ben alleen op zoek naar een indicatie.

 

alvast bedankt en groeten Robert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is dit een % van de omzet en hoeveel dan ongeveer of een commissie

Wat is het verschil tussen een % van de omzet en een commissie volgens jou? (die is er niet, volgens mij bedoel je % of vast bedrag?)

 

Anyway, ik zou die commissie vooral laten afhangen van het rendement /winstmarge, bijvoorbeeld max 25% van de winst, en dit vervolgens terugrekenen naar omzet, waarbij je dan (bijvoorbeeld) op 8% van de omzet uitkomt. Dit voorkomt dat je in trajecten waar je veel kosten moet maken, verlies lijdt.

Ook zou ik de commissie nooit recurring maken: vergoeding betreft alleen eenmalig de omzet/winst van het eerste jaar, niet voor de daaropvolgende jaren (indien sprake is van meerjarige contracten, serviceovereenkomsten etc) .

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb al afgesproken dat alleen een vergoeding wordt betaald voor die contracten waarbij de derde partij verder met mij wil gaan.

 

Het kan zijn dat de wederpartij al bij voorbaat zijn toestemming voor contractsoverneming heeft verleend. Dat zou dan uit de onderliggende overeenkomst en/of algemene voorwaarden kunnen blijken. Indien dit het geval is, hoeft de wederpartij niet nogmaals in te stemmen met de contractsoverneming. In dat geval volstaat het om mededeling te doen van de (schriftelijke) contractsoverneming.Het is wel nodig om een akte (een schriftelijke overeenkomst) op te stellen met de partij die het contract overdraagt.

 

Mocht de wederpartij nog geen toestemming hebben verleend, dan ben je inderdaad afhankelijk van diens toestemming. Let op: ook dan is de bovenvermelde akte noodzakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert,

 

Ik sluit mij aan bij de reacties van Norbert en Lucien. Wellicht een inkopper, maar ook als de contracten juridisch gezien overgenomen kunnen worden en worden, is het van belang om ook te bekijken of de contractspartijen het ook wenselijk vinden dat jij de contracten overneemt van de aanbieder en dus hun nieuwe contractspartner wordt. Ik weet niet om wat voor product of dienst het gaat natuurlijk. Wie hun contractspartij is of wordt zal voor de contractspartijen belangrijker zijn naarmate de dienst of het product en de verhouding persoonlijker is, en het al dan niet maatwerk betreft. Verder is ook de resterende contractsduur van de contracten die je overneemt van belang. Gaat het bijvoorbeeld om een levering van producten met een minimale afname verplichting met een resterende contractsduur van 1.5 jaar, dan is er in ieder geval een gegarandeerde omzet over 1.5 jaar, die bij niet afname een opeisbare vordering oplevert. Overname van een dergelijk contract zal uiteraard meer waarde hebben dan van eenzelfde contract met een resterende contractsduur van 0.5 jaar (of van een contract zonder gegarandeerde minimum afname). Immers, het is niet zeker dat de contractspartij na afloop van dit contract verder met je wilt gaan, dus de enige zekerheid is de omzet over de resterende contractsduur.

Ook is de vraag of de contractspartijen er vrede mee hebben dat jij de contracten overneemt relevant omdat in de situatie dat zij dit niet wensen (maar het juridisch wel kan), het risico bestaat dat de contractspartijen niet meer aan hun verplichtingen (in dit geval aan jou) zullen voldoen, en je wellicht te maken krijgt met allerlei incassokwesties waar je niet op zit te wachten (waarbij het weer relevant is te weten hoe solvabel de contractspartijen zijn), in plaats van de leveringen die je had willen doen.

Met andere woorden: het moet juridisch mogelijk zijn, juridisch op de juiste manier geregeld worden (zoals hiervoor al uitgelegd door Lucien) en voor de gewenste wijze van voortzetting van de contracten (en indien relevant verlenging na afloop contractsduur) is het ook belangrijk dat de contractspartijen de overname ook zien zitten.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.