• 0

Opstart vraag. Eenmanszaak of een BV?

Beste allen,

 

Ik ben nieuw op dit forum en wil de komende dagen / weken een aantal onderwerpen bespreken omtrent mijn plannen. Op dit moment ben ik bezig met een grote online vergelijking applicatie te ontwikkelen. Sinds 1 oktober zijn de regels voor het starten van een b.v. versoepeld. Nu vraag ik mezelf af wat het beste is. Ga ik een eenmanszaak of een B.v. worden.

 

- het eerste jaar ga ik alleen nationaal ondernemen. Vanaf het tweede of derde jaar ook internationaal.

- verwachte omzet in het eerste jaar is € 130.000. Het tweede jaar € 340.000. En het derde jaar € 550.000. Dit is echter alleen in Nederland de omzet.

 

Wie kan mij hierin adviseren zodat ik op korte termijn mijn rechtspersoon kan gaan inschrijven bij de kamer van koophandel.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
het eerste jaar ga ik alleen nationaal ondernemen. Vanaf het tweede of derde jaar ook internationaal.

verwachte omzet in het eerste jaar is € 130.000. Het tweede jaar € 340.000. En het derde jaar € 550.000. Dit is echter alleen in Nederland de omzet.

Allemaal weinig relevante info, vrees ik.

2 vragen die wel relevant zijn voor de keuze: wat is je winstverwachting, en wat is je risico?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Vertel eens wat meer over je gouden ei. Mensen met zulke optimistische prognoses maken mij erg nieuwsgierig.

 

Hoi Frank!

 

Dank voor je reactie op mijn bericht. Het gaat om het online vergelijken van een grote branche / markt. Ik wil er eigenlijk niet te veel over zeggen aangezien ik pas de tweede ben in Nederland die dit wil gaan aanbieden. Aangezien ik nog een concurrentie beding heb (contract is niet verlengd omdat bedrijf bijna failliet ging) durf ik er niet al te veel over te zeggen.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0

het eerste jaar ga ik alleen nationaal ondernemen. Vanaf het tweede of derde jaar ook internationaal.

verwachte omzet in het eerste jaar is € 130.000. Het tweede jaar € 340.000. En het derde jaar € 550.000. Dit is echter alleen in Nederland de omzet.

Allemaal weinig relevante info, vrees ik.

2 vragen die wel relevant zijn voor de keuze: wat is je winstverwachting, en wat is je risico?

 

 

Beste Norbert,

 

Dit zijn de prognoses:

 

 

2013

Omzet: 132.180

Winst: 49.488

 

2014

Omzet: 344.820

Winst: 107.898

 

2015

Omzet: 557.460

Winst: 152.966

 

Mijn risico is slecht betalende klanten. Bij de concurrent / oude werkgever zie je dat 80% van de orders wordt betaald door middel van automatische incasso. Echter wordt de dienst geleverd, en bestaat het risico dat achteraf de incasso wordt gestoneerd. Dat vind ik nogal een risico.

 

Groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omzet is niet zo relevant bij de fiscale afweging of je gaat voor een eenmanszaak of een rechtspersoon. Waar het om draait is de winst. Je zult begrijpen dat een hoge omzet kan leiden tot een hoge winst, maar dat een hoge omzet niet moet leiden tot een hoge winst. Hoe is jouw winstprognose voor deze jaren?

 

Als de door jou genoemde omzetprognoses reëel zijn schiet je niet zo heel veel op met de flexibilisering van het BV-recht. De belangrijkste wijziging is de eis van de kapitaalstorting en dat mag bij deze bedragen toch geen probleem zijn. De flexibilisering is zeker geen reden om nu maar hals over kop een besloten vennootschap te gaan oprichten.

 

In het algemeen kun je stellen dat het voor negen van de tien startups fiscaal gezien niet verstandig is om te beginnen met een vennootschap. Het antwoord geven op de vraag of jij tot die 1 op de 10 behoort waarvoor het wel fiscaal gezien verstandig is om te starten vanuit een rechtspersoon is een mooi klusje voor een adviseur die geheel op de hoogte is van jouw casus.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bespreek dit eens met de Kamer van Koophandel of maak een afspraak met een boekhouder / accountant voor advies.

 

In een kennismakingsgesprek komen dan de vragen naar boven die voor het advies van belang zijn.

 

Mocht je aan het advies twijfelen dan kun je de vraag alsnog hier voorleggen.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0

Omzet is niet zo relevant bij de fiscale afweging of je gaat voor een eenmanszaak of een rechtspersoon. Waar het om draait is de winst. Je zult begrijpen dat een hoge omzet kan leiden tot een hoge winst, maar dat een hoge omzet niet moet leiden tot een hoge winst. Hoe is jouw winstprognose voor deze jaren?

 

Als de door jou genoemde omzetprognoses reëel zijn schiet je niet zo heel veel op met de flexibilisering van het BV-recht. De belangrijkste wijziging is de eis van de kapitaalstorting en dat mag bij deze bedragen toch geen probleem zijn. De flexibilisering is zeker geen reden om nu maar hals over kop een besloten vennootschap te gaan oprichten.

 

In het algemeen kun je stellen dat het voor negen van de tien startups fiscaal gezien niet verstandig is om te beginnen met een vennootschap. Het antwoord geven op de vraag of jij tot die 1 op de 10 behoort waarvoor het wel fiscaal gezien verstandig is om te starten vanuit een rechtspersoon is een mooi klusje voor een adviseur die geheel op de hoogte is van jouw casus.

 

Hoi Dennis,

 

Ook jij bedankt voor je snelle reactie. Wanneer wordt het volgens jou wel interessant om een BV op te richten. Ik twijfel namelijk enorm, maar weet niet wat de voordelen en nadelen zijn.

 

Groet,

Link naar reactie
  • 0

Bespreek dit eens met de Kamer van Koophandel of maak een afspraak met een boekhouder / accountant voor advies.

 

In een kennismakingsgesprek komen dan de vragen naar boven die voor het advies van belang zijn.

 

Mocht je aan het advies twijfelen dan kun je de vraag alsnog hier voorleggen.

 

Met vriendelijke groet

 

Beste Jan,

 

dank voor je reactie. Ik heb deze vraag ook bij mijn boekhouder neergelegd. Echter heb ik nog geen reactie van hem gekregen. Wanneer ik een reactie heb horen jullie dat direct. De reden dat ik dit topic heb geopend is de second opinion.

 

Groet,

Link naar reactie
  • 0

(...) second opinion.

 

Als je een beetje geloof hebt in deze cijfers dan begin je meteen met (een paar - holding+werkmij) BV’s. O.a. met oog op toekomstige verkoop van de werkmij+applicatie.

Als het meer een droom is, dan kan het wel anders liggen mijns inziens.

 

Het is namelijk niet zo handig om een applicatie (die ook nog eens veel geld genereert!) in te brengen vanuit een eenmanszaak in een (eigen) BV.

 

Link naar reactie
  • 0

(...) second opinion.

 

Als je een beetje geloof hebt in deze cijfers dan begin je meteen met (een paar - holding+werkmij) BV’s. O.a. met oog op toekomstige verkoop van de werkmij+applicatie.

Als het meer een droom is, dan kan het wel anders liggen mijns inziens.

 

Het is namelijk niet zo handig om een applicatie (die ook nog eens veel geld genereert!) in te brengen vanuit een eenmanszaak in een (eigen) BV.

 

 

Beste Peter,

 

dank voor je reactie. Je hebt het over meerdere BV's. Vanwaar jou voorstel voor een BV, en waarom juist meerdere BV's?

Ik zie uit naar je reactie!

 

Groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.