• 0

Verkoop internetmagazine aan uitgeverij o.i.d.; waar te beginnen?

Beste HLers,

 

Enkele maanden geleden ben ik met twee anderen een low budget digitaal magazine begonnen. Het is zeer enthousiast ontvangen door lezers en ook door professionals uit de branche.

 

Door (persoonlijke) omstandigheden zijn die twee anderen gestopt met het magazine. Ik heb, met hulp van enkele vrijwilligers, nog twee edities neer kunnen zetten. Die beiden wederom goed ontvangen werden.

 

Echter het is te veel werk om alleen te dragen. Ik heb verschillende opties overwogen (geld lenen, zakenpartners zoeken, etc.) maar ben tot de conclusie gekomen dat ik hier niet voor wil kiezen. Weliswaar vind ik het heel erg leuk werk, maar het is niet mijn droombaan.

 

Ik vind het zonde om er gewoon mee te stoppen. Er zit niet alleen veel tijd, geld en energie in, het wordt ook zeer enthousiast ontvangen door lezers, professionals en (potentiele) adverteerders. Door commentaar op en over het magazine ben ik op het idee gekomen dat een uitgever het misschien wil kopen.

 

Nu lees ik op dit forum overal dat het erg moeilijk is om zo’n idee te verkopen. Het gaat echter steeds om gedrukte magazines en hoge kosten. In dit geval is van beiden geen sprake. Ik weet ook dat iedereen zijn idee vernieuwend en fris vindt, maar ik geloof toch echt – mede door gedegen research en commentaar van mensen met verstand van zaken – dat ik een zogenoemd gat in de markt gevonden heb.

 

Ik heb een ondernemersgeest, maar geen zakelijke achtergrond en ik mis ook de nodige kennis. Ik heb dan ook geen idee waar ik zou moeten beginnen om te kijken of wat ik hoop überhaupt mogelijk is. Kunnen jullie mij van advies voorzien, een richting uit sturen, of op enige andere wijze helpen?

 

Met vriendelijke groetjes

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Op welk platform publiceer je: computer, tablet, mobile? Is het html of een ander format? Gekoppeld aan een nieuwsbrief of niet? Heb je een frequentie of wordt het permanent ge-update?

 

Zit je in een specifieke niche? Heb je een goed bereik? Waaruit blijkt dat? Verzamel je mailadressen of registreer je abonnees/regematige bezoekers? Betalen die ergens voor? Kun je hun gedrag volgen? Heb je stats?

 

Doe je aan branded content? Ads? Banners? Lezeracties? Samples? Affiliate? Iets? Zijn er inkomsten?

 

Heb je een redactie? Acquisitie?

 

Waarom zou een uitgever jouw idee kopen als hij het ook kan kopiëren?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hey TwaBla,

 

Dank voor je reactie.

 

Computer, tablet en mobile.

Php.

Nog niet gekoppeld aan nieuwsbrief.

Maandelijkse uitgave.

 

Specifieke doelgroep.

Breed en goed bereik.

Blijkt uit social media, statistieken en response.

Nog geen verzameling mailadressen, abbonnees/regelmatige bezoekers.

Geen kosten voor bezoekers.

Gedrag gedeeltelijk te volgen. Nog niet naar wens.

Diverse statistieken aanwezig.

 

Geen branded content.

Wel advertenties, banners, en meer.

Lezersacties vooral via social media.

Drie edities online.

Er zijn al advertenties en advertorials verkocht die voor inkomsten zorgen.

 

Redactie bestaat vooral uit vrijwilligers. Deze is niet constant. Er zijn ook enkele columnisten en maandelijks terugkerende interviews met dezelfde personen. Daarnaast is er nog een fotograaf, een editor en iemand voor de muziek.

Diegene die verantwoordelijk was voor de acquisitie is er mee gestopt.

 

Precies. Hoe voorkom ik dat mijn idee gekopieerd wordt?

Ik hoopte eerlijk gezegd dat een uitgeverij blij is als iets al staat en ze dus het voorwerk niet hoeven te doen. Alles is eigenlijk geregeld en klaar om mee verder te gaan. De functies moeten alleen ingevuld worden met de juiste mensen. Ik heb het al met verschillende mensen geprobeerd, maar het loopt steeds spaak. Daarnaast heb ik een heel deel van de domeinnamen in bezit die het interessant maken om uit te breiden.

 

Veel van bovenstaande vragen stonden in de planning, maar krijg ik gewoon niet geregeld omdat ik (opeens) verantwoordelijk ben voor alles.

 

Al met al heb ik dus besloten om zelf ermee te stoppen. Maar omdat ik het zonde vind zou ik graag kijken of het op een andere manier geen bestaansrecht heeft. Bijvoorbeeld bij een uitgever.

Link naar reactie
  • 0

Is er niemand (een vereniging, stichting, weet ik veel) in die specifieke branche die dit wil overnemen? Je korte bestaansduur zou namelijk wel een probleem kunnen zijn bij verkoop. Verkoop is o.a. gebaseerd op je inkomsten uit het verleden en de prognose voor de toekomst. En die prognose is moeilijk te stellen met maar een paar edities. Tenzij je magazine natuurlijk een enorme potentie heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dankje Sabra,

 

Het heeft een enorme potentie ;D

 

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen te zoeken naar verenigingen en stichtingen. Ik vind het ook raar om te gaan 'leuren' terwijl ik zo weinig van 'leuren' af weet.

Ik ben misschien ook niet meteen de meest geschikte persoon om het te verkopen. Wat voor een persoon, in wat voor functie doet dit voor zijn/haar werk? Wie zoek ik dan? Iemand daar misschien een idee over?

Link naar reactie
  • 0

Een salespersoon kan dat voor je doen. Maar een goede salesrep vinden is ongeveer even moeilijk als een goede webdesigner vinden. ;D Je wilt niet toevallig iets meer kwijt over die specifieke branche waar je in zit? Dan zou het wat makkelijker zijn om met je mee te denken.

 

Je kunt ook de stoute schoenen aantrekken en een uitgever bellen die vergelijkbare uitgaven in zijn portfolio heeft zitten.

Link naar reactie
  • 0

 

De waarde wordt niet alleen bepaald door het idee en zijn uitvoering (of het verdienpotentieel daarvan) maar ook door de organisatie van het geheel. Er zijn straks geen mensen meer die de uitgave periodiek vullen, dus is het slechts een concept of op z'n best een proof-of-concept. Dan zit je al snel op het niveau: goed idee, dat kopieren we gewoon. Een format kopiëren is simpel, maar een goed team vormen dat dat format in leven houdt, is de echte klus.

 

En daar struikelt de topicstarter dan ook over.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal waar en dank Twabla.

 

Het probleem in een notedop.

 

Het team was zeer enthousiast en ik vond het zelfs wonderlijk dat we deze edities neer hebben kunnen zetten.

Er worden alleen belangrijke organisatorische functies niet vervuld en een kleine aanvulling van de redactie is ook wenselijk. Dan loopt het spaak en raakt er 1 iemand overwerkt, zonder veel extra gedaan te krijgen. Laat staan alles.

 

Ik hoopte dat een uitgever zo'n team binnen bereik had.

 

Ik lees in je bericht dat je er niet veel brood in ziet om te proberen het aan de man te brengen?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik lees in je bericht dat je er niet veel brood in ziet om te proberen het aan de man te brengen?

 

 

De kans is klein, vrees ik. Dit is immers de fase waarin je bewijst dat er bestaansrecht is voor je titel. Als het geheel zelfbedruipend is en groeipotentieel heeft, kun je goed verkopen. Nu moet een koper eerst kosten maken om een team op poten te zetten. Het is niet zo dat uitgevers een kantoor vol mensen hebben. Wellicht een sales team dat toch al in dat marktsegment actie is. Maar de meeste bladen zijn een stuk dunner geworden de afgelopen jaren en bekende titels worden voor een habbekrats verkocht. Krijg je van die management buyouts. En dat zijn ingewerkte teams.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het af ga ronden en dan kijk of het niet educatief gebruikt kan worden. Of misschien voor een instelling of stichting. Dan hebben anderen er misschien nog iets aan.

 

Wellicht is het dan nu handig om te posten over welk magazine het gaat en waar we het kunnen zien? Want ik ben zo langzamerhand wel nieuwsgierig.

Link naar reactie
  • 0

Is het geen optie voor jou om opnieuw een team samen te stellen voor de redactie, en dan bijvoorbeeld een twee maandelijks blad uit te brengen? Dan neemt qua deadlines al wat druk van de ketel. Je hebt zo meer kans om adverteerders aan je te binden en je inkomsten omhoog te brengen. Zonder die stabiele inkomsten lijkt het me sterk dat je dit verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

@Sabra: De redactie is het minste probleem en zou ook geen nieuwe samenstelling nodig hebben, hoogstens een aanvulling. Juist met de andere posities heb ik problemen. Als ik had kunnen inschatten dat de mensen die hier verantwoordelijk voor waren zo snel het bijltje erbij neer zouden gooien, dan was ik er nooit aan begonnen.

 

Ik heb ook niet de kennis om die functies op te vangen, dus verminderen van de werkdruk op de redactie heeft maar minimaal zin.

 

@Frank: Doe ik, zodra ik het afgerond heb. Dank voor de interesse.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

er zijn op internet wel talloze e-books e.d. te vinden over hoe je geld kan verdienen met een blog. Beetje zelfde idee. Wellicht handig om je daar in te lezen?

 

Als je genoeg of in ieder geval de juiste lezers hebt, dan moet er wel iets uit te halen zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.