• 0

[Invoerrechten] Betalen over gratis samples die ik krijg?

Al 4 jaar lid van HL en bij deze mijn eerste vraag:

 

Ik heb een zeer populaire herenmodeblog (350.000 bezoekers per maand, waarvan de helft uit Amerika). We krijgen inmiddels vaak gratis kleding van merken opgestuurd die hopen dat wij het op onze blog plaatsen. Het is me al vaak genoeg overkomen dat ik hier invoerrechten over moest betalen, ten onrechte dacht ik zo, want ik gebruik de goederen niet zelf en heb het eerlijk als 'gift' gekregen. Ik heb twee mensen van de Douane belastingdienst gesproken, beide vertellen ze me heel simpel "de wet zegt: als je goederen ontvangt uit het buitenland dan betaal je daar invoerrechten over", punt uit.

 

Ik dacht 'ik vaag de merken voortaan alvast de belastingen te betalen wanneer ze mij het pakketje versturen', maar dat had volgens de meneer van douane geen enkele zin omdat het in Nederland betaald moet worden.

 

Wat kunnen we doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is vind de douane het een sample of niet? Zoals je het nu omschrijft gebeurd het met regelmaat en hebben eigenlijk een commercieel doel dan kan ik mij wel vinden in het standpunt van de douane dat dit eigenlijk geen gift meer is!

 

Hoe staat eea verder op de papieren/zending verwerkt? Als er bijvoorbeeld al geen gift op staat en ook nog eens een waarde op het pakket of op de bijbehorende documenten dan zal de douane zeer zeker beschouwen als een normale zendingen. Verder proberen er veel mensen en bedrijven op deze manier goedkoop te importeren. Dus de douane is hier fel op, omdat op die manier de staat geld mist loopt!. Bij enige vorm van twijfel zal de douane dus altijd rechten en btw heffen en kan jij daarna achteraf aantonen dat het inderdaad een gift was. Verder klopt het dat die er altijd in de EU betaald moet worden. Echter wie dat betaald maakt de douane niet zo heel veel uit. Oplossing zou dus kunnen zijn:

 

Transport wordt geregeld door de afzender via een internationaal transport/koeriers bedrijf plaats(laten we DHL als voorbeeld nemen)

DHL levert deze zending DDP bij jouw af. DHL doet namens de afzender de douane aangifte en betaald de rechten, btw etc aan de douane. Vervolgens belasten zij deze kosten door aan de afzender! Daarmee is volgens mij jouw probleem toch opgelost?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Als de kleren van een zichtbaar merk zouden zijn voorzien dat ze niet in de handel zouden komen en dus onbruikbaar zijn voor commerciële doeleinden, zou je misschien een punt hebben. En als ze toch alleen maar worden gebruikt voor presentatie op een blog is het een beetje knullig dat dit nog niet is toegepast.

Link naar reactie
  • 0

@Logic4l

"De vraag is vind de douane het een sample of niet?"

Onze vrienden van de belasting/douane vertelden me dat het geen verschil maakt of het een sample is of niet

 

Vervolgens belasten zij deze kosten door aan de afzender! Daarmee is volgens mij jouw probleem toch opgelost?

Ik heb dit besproken met mijn postbode (ik ken hem inmiddels redelijk goed hehe) maar dat zit er volgens hem niet in. De douane vertelde mij ook dat het zo niet werkt, maar volgens mij is het wel degelijk mogelijk. Heeft deze manier van invoeren een naam? Dan kan ik er even over googlen

 

@P.J.

een beetje knullig dat dit nog niet is toegepast.

Bedoel je dat de wetgeving achterloopt en dat ik eigenlijk, ethisch gezien, uitgezonderd zou moeten worden? Zo ja, dan wil ik er best werk van maken.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Paul

 

"De vraag is vind de douane het een sample of niet?"

 

Onze vrienden van de belasting/douane vertelden me dat het geen verschil maakt of het een sample is of niet

 

De vraag is even in welke context is eea precies gesteld. Maar monsters vermelding waarde nihil (zorg wel dat het als zodanig op de vrachtpapieren staat!) mogen op die manier worden aangegeven echter blijft mijn vraag als je deze monsters commercieel gebruikt(of is deze blog liefdadigheid?) . Wel moet het duidelijk zijn hoe deze transactie tot stand komt dus uit alles laten blijken dat het een gift is. Duidelijk communicatie met de vertegenwoordiger welk namens jouw de aangifte doet is dan van belang!

 

Vervolgens belasten zij deze kosten door aan de afzender! Daarmee is volgens mij jouw probleem toch opgelost?

Ik heb dit besproken met mijn postbode (ik ken hem inmiddels redelijk goed hehe) maar dat zit er volgens hem niet in. De douane vertelde mij ook dat het zo niet werkt, maar volgens mij is het wel degelijk mogelijk. Heeft deze manier van invoeren een naam? Dan kan ik er even over googlen

 

Dit heeft geen aparte naam(behalve dat dit DDP levering heet). Het zal de douane namelijk een zorg zijn wie de rechten en BTW betaald als ze hun geld maar krijgen. Wel moet dit van te voren met de transport firma/koerier besproken worden(dit moet de afzender afspreken daar zij deze kosten ook moeten betalen). Deze verzorgen namelijk ook de aangifte bij de douane en zorgen ervoor dat de douane krijgt waar ze recht op hebben

 

@Dave

Maar hoe bepaalt de BD de waarde van het pakket? Wordt dit geschat?

 

Ja als de waarde niet duidelijk uit de bescheiden opgemaakt kan worden dan wordt eea geschat hiervoor zijn dan weer een aantal handvatten welk gehanteerd worden. Daarnaast gaat de douane ook schatten als ze het niet eens zijn met de opgegeven waarde!

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.