• 0

Van loondienst naar ZZP contract

Beste,

 

Ik ben al langere tijd freelancer en doe dit in combinatie met een parttime baan. Mijn parttime baan sluit precies aan op de diensten die ik als freelancer verleen. Ik ben in loondienst gegaan vanwege de stabiliteit, werken met collega's en het leren van de andere mensen daar.

 

Nu is het zo dat de visie van mijn baas heel erg uiteen ligt als dat van mij. Ik heb er al erg lang tegenaan lopen hikken (speelt al vanaf het begin) en heb vorige week de beslissing genomen om daar sowieso te vertrekken. Wat mij echter wel mooi leek is om werk voor mijn baas te doen op freelance basis en vanuit mijn eigen kantoor, dan heb ik de irritaties een stuk minder en kan ik er beter afstand van nemen. Daarnaast verplicht het hem beter na te denken wat hij wil voordat ik aan het werk ga.

 

Enfin, ik weet dus wel wat ik wil en hoe ik het wilde gaan aanpakken. Ik heb gisteren aangegeven (onder het mom dat een andere klant veel uren per maand bij mij gaat inkopen zodat ik het niet meer kan combineren) te moeten stoppen. Direct daarop gaf mijn baas aan dat ook bij mij te willen doen. Het idee is dus dat hij bijvoorbeeld 80 uur per week in gaat kopen en deze per maand zelf mag inzetten dus af en toe eens 10 dagen achter elkaar of wat meer gesplits. Uren mogen eventueel 1 maand mee naar de volgende. De haken en ogen hiervan moet ik nog gaan opstellen en ik had afgesproken mijn baas een voorstel te doen.

 

Waar ik jullie advies bij zou kunnen gebruiken is mijn uurtarief. Ik verdiende bij mijn baas 1040€ bruto voor 16 uur per week (16,25€). Mijn uurtarief als freelancer is 65€ p u.

 

Natuurlijk is het al zo dat ik verwacht vanuit eigen kantoor (met duidelijke briefing) veel arbeidsproductiever kan werken. Als ik dus met een te hoog uurtarief kom zal mijn baas de link leggen met het werk dat ik daar op een dag verricht en het misschien te duur vinden.

 

Hebben jullie advies voor mij? Wat zijn zijn (financiele voordelen) als ik op freelance basis voor hem ga werken? In welke richting denken jullie?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hangt van de totaalsituatie af, zoals jouw inkomsten vanuit je werkzaamheden als zzp-er. Waarom laat je niet vallen bij je aanstaande ex-baas wat je uurtarief is en kijk hoe hij daar op reageert. Als hij je graag wil hebben zal dat snel genoeg blijken..

 

(En vergeet niet dat je baas niet alleen je bruto uurloon betaald maar ook sociale lasten, kantoorruimte, softwarelicenties, etc etc betaald).

 

Als insider weet je ook wat je voor je baas verdiend.. Ik zou je in ieder geval niet te nederig opstellen.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn uurtarief laten vallen. Hij begon direct om te rekenen wat hij aan kosten aan mij heeft nu, buiten mijn salaris. Ik heb dat een beetje afkapt omdat als we die weg in slaan ik te laag eindig natuurlijk, en ik heb over dergelijke kosten geen verstand.

 

Ik las net op de website van de KvK:

Voor een bruto loon van 2500 euro kom je uit op zo'n 4.100 aan kosten incl. alle reserveringen en vakantiebijslag.

 

http://hallo.kvk.nl/hallo/ondernemen/bedrijf_starten/f/144044/t/22150.aspx

 

Dat betekend dat hij ongeveer 1650€ kosten aan mij heeft. Echter als je dat omrekent naar een uurtarief kom je op ongeveer 25€ uit. Is dat fair, lijkt me niet? Ik heb natuurlijk meer risico, hij minder...

Link naar reactie
  • 0

Dag Janson,

 

In je uurtarief zitten ook de werkgeverslasten, persioenpremie, arbeidsongeschiktheidsverzekering, eigen computer, eigen administratie, werkplek, risico van geen werk, uren dat je ziek bent, verlof, vervanging vakantiegeld, vervanging eindejaarsuitkering, opleidingskosten enzovoorts. Dat betaald hij dan niet meer.

 

Voordeel voor jou als fulltime ZZP'er is dat je het urencriterium kunt halen en dat levert je extra aftrekposten op.

 

Maar je kunt heel lang rekenen, als je je huidige baas een tarief biedt dat voldoende concurrerend met vergelijkbare kandidaten, dan moet hij dat toch willen. Als anderen 85 euro vragen is 65 netjes. Voor de goede relatie, en als hij je een behoorlijk zeker aantal uren kan geven, is een beetje extra korting wel op zijn plaats. Zekerheid is veel waard. En een goede referentie ook.

 

Let wel op dat je goede afspraken maakt over de samenwerking, je moet wel voldoende zelfstandig opereren. Anders kan het door de belasting toch weer gezien worden als fictief dienstverband, met alle gedoe van dien.

 

En die rekensom van de KvK is niet gek, al ligt het aan het bedrijf en de voorwaarden. Maar tel er eens 8% vakantiegeld bij, 5% eindejaarsuitkering, over dat totaal 36% werkgeverslasten... En dat is nog minimaal, want er zijn natuurlijk nog allerlei regelingen die geld kosten. En dat is dan alleen nog maar het salaris, niet je werkplek, computer, gebruik van secretariaat, personeelszaken, administratie, enz enz.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ron,

 

Dank je wel voor je bericht. Kijkend naar de rekensom van de KvK schat jij dus dat de kosten op iemand van 2500€ bruto hoger zullen uitvallen als 4100€?

 

Ik wil mijn voorstel en uurtarief goed onderbouwen zodat ik niet zo maar een prijs uit de lucht heb gegrepen maar er serieus in ben gedoken. De kans is dan natuurlijk een stuk hoger dat hij akkoord gaat.

 

Kortom zitten er aan iemand in dienstverband hebben een hoop kosten die hij nu niet heeft, de vraag is hoeveel en hoeveel hij voor me over heeft. Ongelofelijk lastig. Als iemand nog tips heeft, graag. Hoe zouden jullie het aanpakken?

Link naar reactie
  • 0

Ron,

 

Dank je wel voor je bericht. Kijkend naar de rekensom van de KvK schat jij dus dat de kosten op iemand van 2500€ bruto hoger zullen uitvallen als 4100€?

 

Ik wil mijn voorstel en uurtarief goed onderbouwen zodat ik niet zo maar een prijs uit de lucht heb gegrepen maar er serieus in ben gedoken. De kans is dan natuurlijk een stuk hoger dat hij akkoord gaat.

 

Kortom zitten er aan iemand in dienstverband hebben een hoop kosten die hij nu niet heeft, de vraag is hoeveel en hoeveel hij voor me over heeft. Ongelofelijk lastig. Als iemand nog tips heeft, graag. Hoe zouden jullie het aanpakken?

 

Zoals in mijn reactie hierboven: kijk niet alleen naar de kosten maar ook naar wat je verdient voor je huidige baas. Je "moet" op zoek gaan naar verkooppunten, bijvoorbeeld: je bent bekend met de klanten en de klanten met jou, je bent bekend met de systemen/product/dienst/etc.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Is het zo dat je baas jouw werkzaamheden voor een bepaald tarief door kan verkopen aan een ander? In dat geval zou ik samen op zoek gaan naar een mooie middenweg. Als jouw baas jouw uren voor 60,- per uur weg kan zetten, dan is het wellicht heel redelijk als jij 50,- per uur aan hem in rekening brengt, want elk uur dat jij dan werkt kost hem niks tot weinig en levert 10,- op. Ik heb hier geen ervaring mee, maar er zijn redenen waarom hij jou graag 'in de stal houdt'. Er zijn redenen voor jou waarom jij graag 'in de stal blijft'. Zoals Ron al aangaf, een beetje uurtarief inruilen voor een beetje zekerheid is geen slechte deal. Ik raad je wel aan om een tijdsspanne aan die deal te koppelen, bijvoorbeeld 'mijn uurtarief is 65,-, dat pas ik jaarlijks aan. In 2013 geef ik mijn oude baas hier 40% korting op, in 2014 nog 30% en zo bouwen we het af. Dan voorkom je dat je te lang te weinig betaald krijgt, en kom je er vanzelf achter wat jouw baas je werkzaamheden waard vindt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Janson,

 

Zoals de anderen al hebben aangegeven kun je je uurtarief baseren op verschillende factoren. Ik zou zeker ook kijken wat andere ondernemers in jouw branche vragen. Ook kan het uurtarief dat je aan je ex-baas rekent afhangen van de concrete afspraken die jullie met elkaar maken. Hoe meer uren je ex-baas afneemt over een bepaalde periode, des te meer zekerheid geeft die relatie jou, en derhalve des te gunstiger kun je het tarief bepalen. Je zou daarbij ook kunnen denken aan een bepaald minimum aantal uren dat hij verplicht moet afnemen van jou, en bij geen afname dat hij wel het corresponderende bedrag verschuldigd is, dit in ruil voor een gunstig uurtarief. Er zijn diverse mogelijkheden. De kunst is om de balans te blijven zien. Ook viel mij op dat je aangaf dat je ex-baas je soms misschien 10 dagen achter elkaar nodig kan hebben. Hoe zie jij dat in verhouding met je eventueel benodigde beschikbaarheid voor andere opdrachtgevers, of bij verwachte groei, andere toekomstige opdrachtgevers? In ieder geval moeten daar naar mijn mening heel duidelijke schriftelijke afspraken over worden gemaakt, met minimum en maximumgrenzen. Als je dat niet doet, dan loop je het risico dat je ex-baas te pas en te onpas een beroep op je kan doen en je niet voldoende beschikbaar bent voor andere opdrachtgevers.

 

Groet,

Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.