• 0

Hulp bij starten onderneming Ebay verkopen.

Hallo,

 

Ik heb me suf gezocht op internet, forums, waaronder deze, en natuurlijk ook de site van de BD. Ik krijg het echter niet helder voor mezelf.

Ik ben hobbymatig begonnen met de verkoop van spullen op Marktplaats en Ebay. Het laatste jaar groeit het echter en de verwachting is dat het niet minder gaat worden. Ik ben van plan een eenmanszaak te beginnen.

Inschrijven bij KvK, etc is helder.

Ik koop veel in bij particulieren en zoals gezegd verkoop ik op Ebay. Hierdoor krijg ik te maken met de margeregeling. Tot nu toe helder. Maar dan.....

Wie kan mij vertellen hoe het zit met de Ebay-kosten, de verzendkosten en de Paypalkosten?

 

Stel, ik koop iets in voor €100. Ik verkoop het op Ebay voor €200.

Hierbij komen verzendkosten van €50.

Ik betaal aan Ebay €200x9% =€18 verkoopkosten. Daarnaast betaal ik 9% over €50 verzendkosten.

Tot slot betaal ik Paypal ook nog ongeveer 3,5% over het totale bedrag.

 

Ik heb eigenlijk twee vragen.

- Wat is nu mijn daadwerkelijke winstmarge voor de fiscus en wie heeft ervaring met daadwerkelijk administreren van deze kosten?

- zit er verschil in of ik mijn producten binnen lof buiten de EU verkoop. Ivm BTW.

 

Tot slot, is er iemand met een vergelijkende situatie die mij op weg kan helpen?

 

Ik weet dat deze vragen eerder op het forum gesteld zijn, maar ik krijg helaas geen overzicht voor mezelf.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je inkoopprijs is 100 euro.

 

Je verkoopprijs is 250 euro. Of je dit op jou factuur splitst in 200 euro voor het product en 50 euro verzendkosten maakt fiscaal niet uit.

 

Je betaalt over de 150 euro bruto winst BTW volgens de margeregeling.

 

De kosten die Ebay en Paypal jou in rekening brengen hebben geen invloed op de hoeveelheid BTW die je zou moeten afdragen.

 

Mochten deze kosten van Ebay en/of Paypal belast zijn met BTW, dan kan je die BTW die je aan hen betaalt hebt weer aftrekken van de BTW die je zou moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wouter,

 

bedankt voor je reactie.

 

Volgens mij zijn de Ebay-kosten normaal gesproken belast met 15% (Luxemburgs BTW-tarief), mits je je inschrijft als zakelijke verkoper. Dan word je vrijgesteld van BTW.

Dit laat onverlet dat jezelf je klanten nog wel BTW in rekening moet brengen overeenkomstig de geldende wetten en reglementen, is te lezen op Ebay.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

 

Groet Martijn

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.