• 0

DGA zonder loon - wel auto van de zaak

Het zal aan mij liggen, maar ik vind nergens antwoord op de volgende situatie.

 

Een DGA betaalt zichzelf geen loon uit (kan zichzelf geen loon uitbetalen), omdat er geen inkomsten zijn. Dit komt de laatste jaren zeker voor bij ZZP'ers en interimmers, voornamelijk als gevolg van de crisis. Meestal blijft hij wel in de auto van de zaak rijden.

Hoe wordt dit fiscaal opgelost?

 

Lou

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zal aan mij liggen, maar ik vind nergens antwoord op de volgende situatie.

 

Een DGA betaalt zichzelf geen loon uit (kan zichzelf geen loon uitbetalen), omdat er geen inkomsten zijn. Dit komt de laatste jaren zeker voor bij ZZP'ers en interimmers, voornamelijk als gevolg van de crisis. Meestal blijft hij wel in de auto van de zaak rijden.

Hoe wordt dit fiscaal opgelost?

 

Lou

 

Hoe kan een ZZP'er (Interimmers zijn vaak ZZP'ers) een DGA zijn?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Hoe wordt dit fiscaal opgelost?

 

De BV moet loonheffingen inhouden (en afdragen) over de waarde van het privégebruik (de bijtelling dus). Dat betekent dat het nettoloon van de DGA negatief uitkomt (hij/zij moet dus maandelijks een bedrag aan de BV betalen) in dit geval.

 

Meestal los je dit op door toch een klein bedrag als salaris (zodat het voor de DGA richting zijn BV ongeveer op nul uitkomt) mee te nemen. Voor een paar uur per week bijvoorbeeld.

 

Het echte probleem ontstaat natuurlijk wanneer de DGA (bijna) voltijd in zijn BV bezig is, ondanks het feit dat de BV eigenlijk niet genoeg verdient om een salaris uit te betalen. Dat kan dan lastig worden met oog op de regeling inzake gebruikelijk loon.

 

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling vanwege het privegebruik van de zakelijke auto vormt loon. En daarover zullen dus ook de loonheffingen worden afgedragen. Inderdaad kom je dan op een negatief nettoloon uit. Een alternatief is om een bijdrage van de DGA te rekenen voor het privegebruik. Dan komt de bijtelling op nihil uit.

 

Aandachtspunten:

Ik zou ook nagaan of de auto niet beter naar prive kan worden overgeheveld.

Let op de gebruikelijk loonregeling, bij voorkeur afstemmen met de inspecteur als je hieronder gaat zitten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.