• 0

Freelance journalist

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Journalisten zijn in een aantal gevallen vrijgesteld van BTW

 

Vrijgestelde journalistieke activiteiten zijn:

 

- redactionele bijdragen aan een dagblad, tijdschrift, journalistieke internetsite of een journalistiek programma op radio of televisie

 

- presentatie van een programma door zelfstandige presentatoren, als de presentator de inhoud van het programma voor een groot deel zelf heeft samengesteld

 

Het optreden van een journalist als bijvoorbeeld spelleider van een televisieprogramma is wel belast.

 

Je kunt geen btw als voorbelasting aftrekken naar rato van je vrijgestelde activiteiten.

 

Zie de site van de belastingdienst

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik begrijp je niet.

Wanneer mijn belaste prestaties nu 1000 euro zijn en mijn onbelaste prestaties 100 euro mag ik dan 90% van de BTW terugvragen?

 

Het schrijven van een blog voor een bedrijf is dat belast of onbelast?

 

Nog maar een link naar de site van de belastingdienst over Belaste en vrijgestelde omzet / voorbelasting

 

Samengevat, je moet een inschatting maken van de verhouding belast en onbelast en voor goederen of diensten die gemengd gebruikt worden op basis van deze inschatting de btw af trekken, einde van het jaar controleer je of je inschatting goed is geweest op basis van de werkelijke verhouding en desnoods corrigeer je.

Kosten die je (aantoonbaar) specifiek maakt voor belaste omzet mag je helemaal aftrekken

kosten die specifiek maakt voor onbelaste omzet kun je geen btw voor aftrekken.

 

 

Als jij een blog onderhoud voor een bedrijf dan zal dit vrijwel zeker een belaste prestatie zijn omdat er geen (onafhankelijk) journalistiek / redactioneel product word geleverd. Het blog zal vrijwel zeker tot doel hebben het bedrijf in een positief daglicht te zetten. Een blog is dan dus niet anders als een brochure of een folder met informatie over het bedrijf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een grijs gebied.

 

...schrijven van reclameteksten en zakelijke teksten, zoals copywriting of content voor internetsites, ook in redactionele vorm (advertorials of infomercials).

 

Daar mag/moet je BTW over heffen.

 

...schrijven van publicaties voor gedrukte of digitale media met daarin uw eigen gedachtegoed

 

En daarover niet.

 

Terwijl er journalistieke opdrachtgevers zijn die tot in detail voorschrijven wat ze verwachten en commerciële opdrachtgevers die juist een signatuur op prijs stellen.

 

Volgens mij stelt de Belastingdienst navolgbare simpele keuzes op prijs. Je zou dus je inkomsten kunnen verdelen in journalistiek en commercieel, afhankelijk van de opdrachtgevers, daar je BTW-opgaven op baseren en dus ook de verdeling van aftrekbare BTW.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Duidelijke taal.

 

Nog twee dingen.

Hoe doe ik het bij de aanschaf van een investering ( boven 450)

Wanneer ik een camera koop van 800 euro met 139 euro BTW

De verhouding is 90% belast 10% onbelast en ik gebruik de camera 5 jaar.

 

Mijn vriendin heeft een kapperszaak.

Het knippen is met 6% belast.

Ze vraagt wel de gehele voorbelasting, vaak 21% terug van bedrijfsartikelen.

 

Klopt dit wel of moet ze ook een verhouding nemen?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Samengevat, je moet een inschatting maken van de verhouding belast en onbelast en voor goederen of diensten die gemengd gebruikt worden op basis van deze inschatting de btw af trekken, einde van het jaar controleer je of je inschatting goed is geweest op basis van de werkelijke verhouding en desnoods corrigeer je.

Kosten die je (aantoonbaar) specifiek maakt voor belaste omzet mag je helemaal aftrekken

kosten die specifiek maakt voor onbelaste omzet kun je geen btw voor aftrekken.

 

Ik kan toch aan elk kwartaal zien wat het percentage is betreft de belaste en onbelaste omzet?

Aan de hand daarvan kan ik dan toch ook de voorbelasting corrigeren?

Doe ik het goed wanneer ik alles eerst alle voorbelasting bereken en dan na het kwartaal het corrigeer.

 

Of moet het echt geschat worden en aan het eind van het jaar corrigeren.

 

Stel ik heb een factuur voor inkt. Ik schat dat het percentage 50% is.

De factuur is 121 euro incl BTW.

Het bedrag van 60.5 boek ik dan zo;

kosten 50

voorbelasting 10.5

aan cred 60.5

 

De andere 60.5 mag dat als 100% kosten geboekt worden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel is langer dan vijf uur van HL weg en gelijk krijgen we het om onze oren ::)

 

Volgens mij is de formele regel inderdaad wat Leonie voorstelt.

Ik gooi even een makkelijk rekenvoorbeeld op, je koopt een laptop van 1152 euro incl btw, daar zit 200 euro btw op.

Bij de eerstvolgende btw-aangifte behoor je te kijken naar de verhouding belast vs. vrijgesteld in dat kwartaal. Als je in dat kwartaal 20% van je omzet belast hebt gefactureerd en 80% vrijgesteld, vraag je 20% van de voorbelasting ofwel 40,- btw terug.

 

Aan het einde van het jaar, bij de aangifte over het vierde kwartaal, behoor je een herberekening te maken. Als over het hele jaar 35% van je omzet belast was en 65% vrijgesteld, heb je recht op 35% ofwel 70,- btw teruggaaf over die laptop. Je hebt al 40,- teruggevraagd, dus je vraagt nog eens 30,- terug.

 

De laptop is een zogeheten investeringsgoed, de afgetrokken btw daarover wordt na het aanschafjaar nog vier jaar 'gevolgd'.

Als de verhouding tussen belast en vrijgesteld flink schuift, kan dat betekenen dat er nog meer btw teruggevraagd kan worden, of dat er juist btw teruggegeven moet worden aan de Belastingdienst.

 

Stel dat je in 2014 een 90% belaste omzet factureert en 10% vrijgesteld. Op de laptop zat 200,- btw, verdeeld over vijf jaar is dat 40,- per jaar. In 2012 heb je 35% teruggevraagd, toegerekend aan een vijf-jaren-schema is dat 40,- x 35% = 14,- per jaar. In 2014 heb je echter recht op een teruggaaf van 90% van 40,- ofwel 36,- euro. Je mag dan in 2014 bij de laatste aangifte nog eens (36 - 14 =) 22 euro terugvragen.

 

1) overal waar ik 'laatste aangifte van het jaar' schrijf, wordt in de praktijk vaak het middel van de suppletie-aangifte gebruikt

2) als het om een bedrijfsmiddel gaat wat je vrijwel alleen maar gebruikt voor belaste prestaties (of vrijwel alleen maar voor vrijgestelde prestaties) gaat die hele vlieger niet op, dan is de btw volledig afterkbaar (of helemaal niet)

3) wat is die btw toch een toffe belasting 8)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

De mensen met belastingervaring zijn tamelijk stil. Want het is wel een dilemma. Het ene kwartaal kun je 90% btw-plichtig zijn en het volgende 20%. Dan weet ik wel in welk kwartaal grote bestedingen gedaan worden.

 

vandaar ook de voorwaarde van de belastingdienst dat je gedurende het jaar mag schatten (geen voorwaarden aan hoe je schat) en aan het einde van het jaar moet je herzien of je schattingen goed zijn en de verhouding tussen belast en vrijgestelde omzet nog klopt qua voorbelasting.

 

@leonie, jou methode van schatten is dus prima per kwartaal, einde van het jaar bekijk je de werkelijke verhouding nog eens en past daar zonodig op aan.

 

lees de pagina's ( er zijn meerdere pagina's in dat hoofdstukje) van de link die ik eerder gaf eens goed door daar staat het vrij duidelijk zowel hoe je splitst en hoe en wanneer je moet herzien.

Link naar reactie
  • 0

In principe zijn de herzieningsregels van toepassing, tenzij je kunt aantonen dat je een bepaald actief alleen voor belaste dan wel onbelaste prestaties gebruikt. Je kan het probleem dus omzeilen door 2 computers aan te schaffen: 1 computer voor vrijgestelde prestaties en 1 computer voor belaste prestaties ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.