• 0

Ondernemersplan voor de bank en wat zijn de eisen voor een BMKB BORGSTELLING

Beste forum leden

Ik ben nieuw op HL en heb het topic over ondernemersplannen doorgelezen.

 

Ik zelf ben van mening dat de swot analyse en de overige informatie die in het ondernemersplan staan wel belangrijk voor de bank zijn. Maar dat de Bank eerst de cijfers beoordelen en daarna pas de inhoud. Terwijl iedereen het maar over de plannen heeft hoe zij gaan ondernemen en de bank keurt het plan af. Hierbij zijn de cijfers altijd fictief het is altijd natte vingerwerk, je moet nog starten, er zijn geen echte cijfers. Alleen de persoonlijke inbreng, kennis en het eigen vermogen van de ondernemer(s) zijn dan inzichtelijk voor een bank.

Daarnaast kan je wel het nodige via het CBS, Demografie en alle overige informatie over de op te zetten onderneming op nemen in het ondernemersplan. Maar de bank kijkt volgens mij in eerste instantie alleen maar of de cijfers goed zijn en pas daarna naar de ondernemer en zijn verhaal. Tevens controleren zij de ondernemer op zijn historische bank achtergrond.

Ik denk zelf dat een procedure zo loopt zeker gezien de huidige economische crisis en het banken klimaat welke zij hanteren voor ondernemers.

 

Nergens op het forum en in het topic over ondernemersplannen kan ik het antwoord vinden op de navolgende vragen,

hoe kijkt een bank nu tegen een ondernemersplan aan.

wat zijn nu de criteria punten waarop zij een ondernemersplan beoordelen en

waar beoordeelt de bank het ondernemersplan op en dan met name de financiële positie van een ondernemer.

Hoe kan ik een ondernemersplan schrijven waarin juist deze punten worden ondervangen middels de juiste financiële cijfers

 

Deze vragen i.v.m de aanvraag van een lening bij de Bank via een Borgstelling MKB Krediet waarbij de overheid borg staat voor de ondernemer.BMKB Bij een BMKB lening kan de overheid borg staan voor de ondernemer, De overheid staat in dit geval borg voor een gedeelte van de lening, dit wel voor leningen vanaf 50.000 euro. voor leningen die lager zijn stuurt de bank je door naar Qredits

 

Na een gesprek met de zakelijke adviseur van de ING bank is mij verteld dat er wel enkele aandachtspunten zijn, zoals;

het eigen vermogen moet 35% van de balans totaal zijn na verstrekking van de BMKB lening.

Ik weet niet precies wat de adviseur hiermee aangeeft.

 

Dan dient van de lening 70% marktwaarde te vertegenwoordigen, ook zo iets onduidelijk voor een leek als ik.

 

Tevens dient het vreemd vermogen aangaande deze lening 1 staat op 3 te zijn,

De Bank geeft 1 deel en de overheid staat borg voor 3 naar mijn inziens is het dus

De Bank geeft 25% en de overheid staat borg voor 75% of zie ik ook dit verkeert

(kan dan wel stoppen als ondernemer :-\)

 

Gezien de huidige ervaring en kennis van de banken (vertrouwen doe ik ze niet meer, zij vullen hun zakken en de burgers moeten er nu voor betalen) krijg ik natuurlijk nooit de juiste informatie om dit te verwerken in mijn ondernemersplan.

De Banken willen hun positie immers consolideren en dit kan niet als ze in deze financiële crisis leningen gaan geven.

Dat is mijn visie tenminste als ik kijk naar het ondernemersklimaat in Nederland. (dit even terzijde)

 

Kan iemand mij hier misschien mee helpen, zodat ik maar ook anderen die dit lezen een ondernemersplan wel door de financiële ballotagecommissie van een bank heen kan loodsen.

 

Ben nu echt benieuwd of de ledgends en andere adviseurs die op dit forum zitten ook deze vraag willen beantwoorden.

Juist deze vraag en de antwoorden hierop zorgen dat ik als leek inkijk krijg in het verkrijgen van een zakelijke lening en dan met name hoe de bank naar mijn ondernemersplan kijkt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marco,

 

Bedankt voor het snelle antwoord.

Je verwijs naar je column.

Ik ben ondernemer, ik adviseer zelfs diverse overheidsinstanties....schrijf zelf mijn eigen software, goedgekeurd door de Belastingdienst en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb omzet gegevens van diverse klanten van mij die mijn inhuren.

In juni van dit jaar ben ik dit bedrijf gaan begeleiden als adviseur, op dit moment een omzet plus van 360 procent van wat hij zelf behaalde voor dat ik het bedrijf ging aansturen.

Ik weet als negenenveertig jarige oud ondernemer wel wat er allemaal bij komt kijken.

Nadeel is dat ik nooit te maken heb gehad met banken. En dit nu juist wel nodig heb.

Vandaar mijn specifieke vragen.

 

In jou column schrijf je de algemene stand van zaken hoe de Bank reageert op een leningaanvraag..

Maar dat weten de meeste ondernemers wel, ik heb juist de antwoorden nodig op de volgende vragen

hoe kijkt een bank nu tegen een ondernemersplan aan.

wat zijn nu de criteria punten waarop zij een ondernemersplan beoordelen en

waar beoordeelt de bank het ondernemersplan op en dan met name de financiële positie van een ondernemer.

Hoe kan ik een ondernemersplan schrijven waarin juist deze punten worden ondervangen middels de juiste financiële cijfers

 

Na een gesprek met de zakelijke adviseur van de ING bank is mij verteld dat er wel enkele aandachtspunten zijn, zoals;

het eigen vermogen moet 35% van de balans totaal zijn na verstrekking van de BMKB lening.

Ik weet niet precies wat de adviseur hiermee aangeeft.

 

Dan dient van de lening 70% marktwaarde te vertegenwoordigen, ook zo iets onduidelijk voor een leek als ik.

 

Tevens dient het vreemd vermogen aangaande deze lening 1 staat op 3 te zijn,

De Bank geeft 1 deel en de overheid staat borg voor 3 naar mijn inziens is het dus

De Bank geeft 25% en de overheid staat borg voor 75% of zie ik ook dit verkeert

(kan dan wel stoppen als ondernemer )

 

En juist met de laatste 3 alinea geef ik in feite al meer antwoord dan in jou column.

Want dat zijn de 3 items welke de adviseur van de bank mij als antwoord gaf (wel na veel pushen en doorvragen)

Maar dat zijn de items wat we mogen weten.

Ik wil het verhaal er achter weten zodat ik mij kan voorbereiden en de aanvraag er soepel doorheen loopt.

 

Nogmaals graag specifiek antwoord op de vragen die ik stel

Link naar reactie
  • 0

Nou nou, je doet je naam niet echt eer aan mr happy. Misschien een hele domme vraag van mij maar als een adviseur iets zegt wat je niet snapt waarom vraag je daar dan niet over door?

 

Als ik een van mijn adviseurs een vraag stel en ik snap het niet vraag ik om uitleg. Zonder die uitleg zou ik nog steeds een onbeantwoorde vraag hebben. Maar als ervaren ondernemer die zelfs overheidsinstanties advies geeft wist je dat vast al :)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
Gezien de huidige ervaring en kennis van de banken (vertrouwen doe ik ze niet meer, zij vullen hun zakken en de burgers moeten er nu voor betalen) krijg ik natuurlijk nooit de juiste informatie om dit te verwerken in mijn ondernemersplan.

De Banken willen hun positie immers consolideren en dit kan niet als ze in deze financiële crisis leningen gaan geven.

Dat is mijn visie tenminste als ik kijk naar het ondernemersklimaat in Nederland. (dit even terzijde)

 

Tja vertrouwen doe je ze niet maar je wil wel dat ze jouw boeltje financieren.

 

Na een gesprek met de zakelijke adviseur van de ING bank is mij verteld dat er wel enkele aandachtspunten zijn, zoals;

het eigen vermogen moet 35% van de balans totaal zijn na verstrekking van de BMKB lening.

Ik weet niet precies wat de adviseur hiermee aangeeft.

 

Balanstotaal passiva 100k en daarvan 35 % wat jouw eigen centjes zijn. de rest lapt de bank al dan niet met bmkb. En met die bak centjes bekostig je de activa :P

 

maar dat eigen vermogen is waarschijnlijk jouw bottleneck?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet echt wel wat ik schrijf.

Heb je column ook vier keer door gelezen

 

Uit al deze gegevens komt een risico-inschatting en wordt beoordeeld in hoeverre de ondernemer zelf risico kan en wil lopen. Met andere woorden: wat is zijn of haar financiële inbreng? Je moet dan denken aan 20 tot 30 % eigen vermogen ná financiering

 

Dat schreef ik ook al,

Maar nergens kan ik terug vinden welke cijfers er van belang zijn.

Omzet, BTW, Bedrijfsresultaat voor aftrek Belastingen, Winst en ga zo maar door.

Alles moet 100% goed voorbereid zijn wil je een bank meekrijgen.

 

In dit specifieke geval draait het om een ondernemer die wel voldoende kapitaal heeft opgebouwd.

Dit zit voor hem in zijn onroerend goed.

Overwaarde woning 125.000 en daarnaast heeft hij voor 3.5000 aan garageboxen en willen zij ongeveer 10.000 euro spaargeld inbrengen.

Benodigd Start kapitaal is 60.000

Tevens is deze persoon ondernemer maar wenst voor zijn partner een nieuw bedrijf op te zetten.

Zij gaan werken vanuit het bedrijf van zijn partner.

Inkomen van de ondernemer is voldoende om van te leven en de hypotheek te betalen.

Beide willen groeien, dit kan maar dan wel via een lening.

En juist hier ontbreekt mij de ervaring want ik doe niets met banken.

 

Vandaar mijn vragen en uitleg die ik al gegeven heb.

Daarnaast schreef ik als reactie op uw eerste antwoord en nu vraag ik het weer...

 

hoe kijkt een bank nu tegen een ondernemersplan aan.

wat zijn nu de criteria punten waarop zij een ondernemersplan beoordelen en

waar beoordeelt de bank het ondernemersplan op en dan met name de financiële positie van een ondernemer.

Hoe kan ik een ondernemersplan schrijven waarin juist deze punten worden ondervangen middels de juiste financiële cijfers

 

Na een gesprek met de zakelijke adviseur van de ING bank is mij verteld dat er wel enkele aandachtspunten zijn, zoals;

het eigen vermogen moet 35% van de balans totaal zijn na verstrekking van de BMKB lening.

Ik weet niet precies wat de adviseur hiermee aangeeft.

 

Dan dient van de lening 70% marktwaarde te vertegenwoordigen, ook zo iets onduidelijk voor een leek als ik.

 

Tevens dient het vreemd vermogen aangaande deze lening 1 staat op 3 te zijn,

De Bank geeft 1 deel en de overheid staat borg voor 3 naar mijn inziens is het dus

De Bank geeft 25% en de overheid staat borg voor 75% of zie ik ook dit verkeert

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Henkh

 

Dat is één van de vragen waar het mij om ging en die nu beantwoord is.

de vraag was

Na een gesprek met de zakelijke adviseur van de ING bank is mij verteld dat er wel enkele aandachtspunten zijn, zoals;

het eigen vermogen moet 35% van de balans totaal zijn na verstrekking van de BMKB lening.

 

Volgens jou antwoord kom ik op de navolgende berekening

60.000 delen 100 keer 35 = 21.000 euro moeten zij zelf inbrengen aan contanten.

En dan gaat de bank misschien wel mee.

 

Is hierop dan de inbreng van het onroerend goed voldoende?

 

Daarnaast stel ik gelijk mijn derde vraag die om de hoek komt kijken

60.000 min inbreng eigen middelen 21.000 = 39.000

hiervan neemt de bank dan 9750 voor zijn rekening en via het BMKB moet er nog 29.250 worden aangevraagd

 

Kijk zo zijn we constructief bezig.

 

En hoe zit het dan met de 70% marktwaarde die de lening moet vertegenwoordigen

Een BMKB lening wordt namelijk alleen op inventaris, goederen dan wel harde verpanding verstrekt.

 

Link naar reactie
  • 0
Quote:

Uit al deze gegevens komt een risico-inschatting en wordt beoordeeld in hoeverre de ondernemer zelf risico kan en wil lopen. Met andere woorden: wat is zijn of haar financiële inbreng? Je moet dan denken aan 20 tot 30 % eigen vermogen ná financiering

 

 

Dat schreef ik ook al,

Maar nergens kan ik terug vinden welke cijfers er van belang zijn.

Omzet, BTW, Bedrijfsresultaat voor aftrek Belastingen, Winst en ga zo maar door.

Alles moet 100% goed voorbereid zijn wil je een bank meekrijgen.

 

In dit specifieke geval draait het om een ondernemer die wel voldoende kapitaal heeft opgebouwd.

Dit zit voor hem in zijn onroerend goed.

Overwaarde woning 125.000 en daarnaast heeft hij voor 3.5000 aan garageboxen en willen zij ongeveer 10.000 euro spaargeld inbrengen.

Benodigd Start kapitaal is 60.000

 

De boxen hebben niks te maken met de te starten onderneming neem ik aan, dus kan het wellicht dienen als zekerheid voor een eventuele financiering, maar daarmee is het nog geen eigen vermogen voor die onderneming. Als alleen 10.000 aan liquide middelen word ingebracht, dan zal dat het eigen vermogen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Herhaling is de kracht van de boodschap maar niet van de vraagstelling :-\

 

als starter kan je hier de regels vinden.

 

In dit specifieke geval draait het om een ondernemer die wel voldoende kapitaal heeft opgebouwd.

Dit zit voor hem in zijn onroerend goed.

Overwaarde woning 125.000 en daarnaast heeft hij voor 3.5000 aan garageboxen en willen zij ongeveer 10.000 euro spaargeld inbrengen.

Benodigd Start kapitaal is 60.000

Tevens is deze persoon ondernemer maar wenst voor zijn partner een nieuw bedrijf op te zetten.

Zij gaan werken vanuit het bedrijf van zijn partner.

Inkomen van de ondernemer is voldoende om van te leven en de hypotheek te betalen.

Beide willen groeien, dit kan maar dan wel via een lening.

En juist hier ontbreekt mij de ervaring want ik doe niets met banken.

 

Maar is die bmkb nou voor je zelf of vraag je dit als "adviseur" voor anderen?

Link naar reactie
  • 0

Onroerend goed moet dan wel vrij van hypotheek zijn, overwaarde is tegenwoordig een vies woord bij de bank ;D Dat heb ik aan den lijve ondervonden.

 

60k is geen schokkend bedrag lijkt me dat als je een goed plan hebt bij qredits de meeste kans hebt met o.g. als onderpand. heb je die eigenlijk al benaderd?

Link naar reactie
  • 1

Kan nu niet direct reageren, zal dat morgen ergens in de middag doen.

Wil nog wel snel een opmerking plaatsen!

 

Een ondernemersplan schrijf je niet om een financiering los te krijgen!

 

Een ondernemersplan schrijf je om je "dromen" te verwezenlijken, als daaruit blijkt dat er financieringsbehoefte is en het plan uitvoerbaar is zal een bank daar welwillend tegenoverstaan en zo mogelijk een gepaste financiering aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

Aanvraag van de lening is niet voor mijzelf maar ik heb het nodig om het bedrijf voor mijn vrouw op te starten.

 

In het ondernemersplan heb ik aangegeven dat ik het onroerend goed wil verpanden dan wel wil inzetten om de dromen van mijn vrouw te verwezenlijk, wij zijn vorig jaar getrouwd zij is 32 dus wij verschillen iets van leeftijd.

Haar ontbreekt de kennis die zij via mijn dan wel mijn bedrijf verkrijgt.

 

Gezien mijn ervaring kan ik de bank aantoonbaar laten zien hoe een onderneming werkt.

Ik heb cijfers van 5 klanten van mij die tussen de 4de en 6de maand een plus in de omzet en winst behalen van rond de 300% zelfs in deze economisch slechte tijden terwijl dit bestaande bedrijven zijn.

Een nieuwe onderneming heb ik binnen 2 maanden geheel winstgevend.

Ik doe dit via een nieuw concept waaraan goedkeuring is verleend door de Belastingdienst..

Maar dit terzijde van het geheel, gezien alle vragen vond ik het wel relevant.

 

De overwaarde van de woning op 8000 gezet

(taxatie rapport executie waarde is 125.000) via een lening dan wel het onroerend goed te her financieren

De beide garage boxen heb ik op 8000 per box gezet.

Ik denk dat dit een berekening is die heel reëel is

Daarnaast brengen wij 10.000 in aan spaargeld.

 

Totaal inbreng eigen vermogen moet dan uitkomen op 26.000

Maar is dit als onderpand voldoende om hiermee een bank te kunnen overtuigen.

En is dit samen dan voldoende om aan de eis van de Bank te voldoen

inzake vreemd vermogen staat 1 op 3

 

Daarnaast is nog steeds voor mij van belang de volgende de vraag

Wat bedoelde de financieel adviseur van de bank met de 70% markt waarde

 

En nee ik ben nog nergens gaan shoppen niet bij de bank en niet bij Qredits want ik heb nog 5 pagina's te schrijven in het ondernemersplan en deze hebben betrekking op het cijfermatige gedeelte. En de software modules die noodzakelijk zijn

Link naar reactie
  • 0

 

In dit specifieke geval draait het om een ondernemer die wel voldoende kapitaal heeft opgebouwd.

Dit zit voor hem in zijn onroerend goed.

 

 

Dus deze vragen stel je niet voor jezelf maar voor iemand anders, ben jij zijn adviseur in dit geval ?

 

Edit: Nu praat je weer over je vrouw en vooral over jouw zeer succesvolle activiteiten >;( Het begint steeds meer een bullshit verhaal te worden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Beste mrhappy,

Ik begrijp dat jij adviseur bent voor een bedrijf dat financiering nodig heeft en dat jij de kennis en ervaring ontbeert om bij de bank een plan voor te leggen voor een relatief kleine financiering, warmee jouw opdrachtgever geholpen is.

 

Nu zou ik mijn 30 jarige bancaire ervaring om niet moeten aanboren om jou op weg te helpen, waardoor jij in staat bent als adviseur declarabele uren weg te leggen bij jou opdrachtgever.

 

Je vindt het toch niet erg dat ik daar niet aan mee wil werken?

Lees de gebruiksvoorwaarden hierover eens goed door, doe ik hier een slot op

Link naar reactie
  • 0

Tja, met de exacte voorwaarden voor BMKB heb ik zelf weinig ervaring dus is het afwachten wat de deskundigen daarover kunnen zeggen. Wellicht dat na het weekend antwoord voor bedrijven een reactie geeft ;)

 

Maar als ik de eerder geplaatste link nog eens bekijk denk ik dat je inderdaad 32,5 % eigen inbreng moet hebben. Dus heb je een balanstotaal van 90k nodig als je zo'n 60k wilt lenen onder bmkb regeling. Dan kom je met 21k eigen geld er toch niet.

 

De overwaarde van de woning op 8000 gezet

(taxatie rapport executie waarde is 125.000) via een lening dan wel het onroerend goed te her financieren

De beide garage boxen heb ik op 8000 per box gezet.

Ik denk dat dit een berekening is die heel reëel is

Daarnaast brengen wij 10.000 in aan spaargeld.

 

Mijn eigen steentjes hebben veel meer overwaarde en zelfs daar wil de bank niets mee doen in mijn trouwens veel lagere kredietbehoefte. Gewoon omdat de hele o.g markt op slot zit en de bodem nog lang niet in zicht is.

 

Edit: als ik het topic terug lees heb je het over een overwaarde van 125k en hierboven over een executiewaarde. Verwarrend dus want die 125k is 2x de kredietbehoefte. of is die 60 k inclusief eigen inbreng? Hoe vaker ik terug lees hoe meer ik in verwarring raak. :-\

 

Wat ik al eerder tegen anderen gezegd heb (en waar ik zelf ook druk mee bezig ben) Kijk nog eens kritisch naar je plannen. gebruik de kaasschaaf en snij weg wat luxe of overbodig is. probeer op voorhand omzet te genereren of te factureren of probeer op creatieve manieren geld binnen te halen.

 

En eerlijk gezegd: als het daadwerkelijk om 60k gaat dan denk ik dat je met een doortimmerd plan bij qredits de beste kaarten hebt.

 

Als je een tipje van de sluier kan oplichten (branche en welke investeringen) denk ik dat je hier nog veel nuttige reacties kan verwachten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marco, mijn dank is groot dat u mijn vraag open stelt.

 

En ja ik ben niet makkelijk en heel direct. Daar houden de meeste niet echt van maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Van pappen en nathouden hou ik niet zo en juist dit kom ik in de praktijk vaak tegen.

Uiteindelijk gebeurt er niets en heb je veel energie er in gestopt maar kom je bij de meeste niet veel verder.

Dit is het algemene beeld wat ik schets dus alleen diegene die zich aangesproken voelen dienen bij hen zelf te raden te gaan.

 

Beste Marco juist u met een 30 jarige carrière bij de ABN voornamelijk als zakelijk adviseur zal de vragen die ik gesteld heb makkelijk kunnen beantwoorden. Het blijkt dat juist u de aangewezen persoon bent en dat u wel de antwoorden kan geven maar dit tot heden nog niet gedaan hebt.

U geeft een algemeen antwoord en verwijst naar uw column maar specifiek de vragen beantwoorden, terwijl u wel de kennis bezit om een duidelijk beeld te scheppen. Misschien dat u nog te veel als bank adviseur denkt :'(

 

Gelijk gaat bij mij dan een belletje rinkelen, waarom u, die over de juiste kennis beschikt, geen antwoord geeft op een vraag die u vanuit u 30 jarige bank verleden juist simpel kan beantwoorden. U antwoord zou moeten zijn, verwijs inderdaad naar uw column en geef de nodige bijbehorende antwoorden.. En verschuil u aub niet achter het verhaal dat ik een adviseur ben. Want ik denk dat juist HL een vraag baak is waarop je dit soort vragen open mag stellen. Deze zijn voor iedereen open, leesbaar en kunnen belangrijk zijn bij het starten van een onderneming. Blijkt ook uit de regels van HL dat alle vragen en antwoorden van HL als intellectueel recht eigendom van HL blijven. Vandaar dat ik dit geheel open vraag en u niet via een persoonlijk bericht om advies vraag. Dan had ik u gelijk gegeven en mij inderdaad een ban gestuurd. Nu kan iedereen lezen die ook een ondernemersplan schrijft en daarin een beroep doet op een BMKB borgstelling krediet en daar kunnen niet alleen ik maar ook andere misschien mee geholpen zijn.

 

Ik denk juist dat deze BMKB borgstelling vraag simpel door u beantwoord had kunnen worden.

Maar goed u geeft uw antwoorden niet snel prijs.

Daar zal u wel uw redenen voor hebben.

 

Ik begeleid mijn klanten maar alleen software matig en met een concept waarmee zij hun omzet en winst binnen 3 maanden met 300 % of meer zien toenemen. Zit niet in het financieel management. Regelmatig komt het voor dat de ondernemer te laat bij mij komt en het water al over de rand heen loopt. Maar tot nu toe komt nog steeds alles goed.

Normaal heeft onze branche geen banklening of staats hulp nodig.

Maar gezien dit een pilot vestiging wordt wil ik dit nu eens goed voorbereiden en proberen om juist via deze BMKB borgstelling krediet te kijken of dit mogelijk is.

 

Daarnaast merk ik uit ervaring dat juist de overheid en de banken zoals HenkH het ook al zegt het vrij moeilijk maken om als startende ondernemer een lening te krijgen. En maakt de branche, waarin je gaat ondernemen, in feite niet veel uit. Ik vertelde immers al dat de Banken hun huidige positie willen consolideren en juist hier zit het probleem in dat zij de risico's willen afbakenen. Als ik tussen de regels van HenkH doorlees klopt mijn visie.

 

Terugkomend op mijn vraag

Ik en mijn vrouw zijn bezig om haar droom uit te doen komen.

Ik kan het pand huren dan wel kopen. Ik denk dat wij kiezen voor huur met koopoptie zodat we cijfers kunnen overleggen bij de bank om over 2 of 5 jaar het pand aan te kopen. Maar het liefst koop ik het nu omdat de WOZ waarde 488.000 terwijl het pand getaxeerd is eind vorig jaar voor 650.000 Taxatie waarde en ik het pand kan kopen voor 350.000 Maar staat in het zuiden van het land.

 

Daarom ben ik aan het kijken of naast de lening of bij de lening gelijk de hypotheek te regelen is. Hiertoe heb ik in mijn netwerk al een partij gevonden. De verstrekking is in feite al mondeling toegezegd maar de looptijd is te kort, de partij wil gedurende de looptijd alleen de rente hebben en pas na de looptijd betaal je in 1 keer de aflossing. Al met al een te dure oplossing maar het is wel een oplossing. Deze partij is een Investeringsgroep die financieren tegen bepaalde voorwaarden. Ik kan volgens cijfers in het ondernemersplan tot 8000 euro aan hypotheek rente + aflossing betalen. Dus zijn we op zoek naar een andere mogelijkheid vandaar dat ik het via een BMKB lening wilde proberen.

 

Overwaarde van de woning gebaseerd op de executiewaarde min de hypotheek = 125.000

Vandaar dat ik de overwaarde op 125.000 beschrijf.

De 2 garage boxen zijn 35.000 euro (17.500) per stuk executie waarde 15.000 per stuk. Ingebracht voor 8000 per garage box.

Daarnaast hebben wij in het buitenland een appartement hypotheek vrij van ongeveer 45.000 euro.

Alles kan ingebracht worden als borg voor de onderneming.

Daarnaast brengen wij 10.000 aan spaargeld in.

 

De zakelijke adviseur van de bank zegt

1) het vermogen moet 35% van de balans totaal na krediet verstrekking dit bij een BV voor de overige rechtspersonen staat dit op 25%

(dit is mij nu wel duidelijk 100 - 35 = 65 welke je via het BMKB borgstelling kan verkrijgen)

2) tevens dient er rekening gehouden te worden dat 70% van de lening de marktwaarde vertegenwoordigd

Wat bedoelt de adviseur hier nu mee.

Mijn visie - alle goederen die in de onderneming aanwezig zijn moeten minimaal 70% van het balans totaal zijn

Ik zie dit dus als een dubbele zekerheid van de bank ( onroerend goed welke ik al als onderpand heb ingebracht en de inventaris en goederen van de onderneming) of heb ik het mis.

3) dan de verhouding Vreemd Vermogen in de lening die de bank verstrekt via een BMKB lening

1 staat op 3 = de bank financiert alles maar loopt via het borg systeem van de overheid voor 25% risico terwijl de overheid 75% voor haar rekening neemt als het mis gaat. Of zie ik dit verkeert.

 

Hoe zit het met bovenstaande eisen die de bank stelt in een BMBK borgstelling, indien ik een lening aanvraag van 60.000 in de context met de gegevens in de vorige alinea.

Ik zelf maak dan de volgende berekening

a) 60.000 = 100 %

b) de bank verstrekt een lening van 65% dit met een BMKB Borgstelling.

c) deze 65% =100 waarvan de bank 25% aan risico draagt en de overheid 75%

d) Eigen Vermogen moet 35% van de balans totaal zijn na kredietverstrekking

e) Totale inrichting, inventaris, goederen, voorraden enzovoort moeten minimaal 70% van de marktwaarde bedragen)

 

Komt er als uitkomst voor mij de volgende cijfers naar voren die ik in het ondernemersplan kan invoeren.

60.000 benodigd startkapitaal

hiervan dien ik en mijn vrouw 35% in te brengen en 65% word via de BMKB borgstelling geleend.

geeft rekenkundig de volgende cijfers 21.000 dien ik samen met mijn vrouw in te brengen terwijl wij een BMKB lening krijgen van 39.000 (als de bank deze cijfers tenminste accepteert.)

de 21.000 wordt verkregen via 10.000 spaargeld + 11.000 waarvoor ik de hypotheek vrije garageboxen kan gebruiken om als onderpand te verpanden bij de bank.

Als extra borg heb ik dan de overwaarde van mijn woning.

 

De bank leent 39.000

Heeft een risico van 1 staat op 3

Dus de bank loopt het risico voor 9.750 en de overheid een risico heeft van 29.250

 

De inrichting, inventaris, goederen en voorraad moeten een marktwaarde hebben van 70% om de lening te verkrijgen

Dat zou betekenen dat ik een inventaris lijst moet opstellen met de waarde van meer dan 39.000

Dit houd in dat de onderneming in zijn totaal aan inventaris, goederen, domeinnamen, voorraden tenminste 55.714.29 moet vertegenwoordigen.

 

Kan iemand mij vertellen of dit de juiste berekening is.

 

En voor de bank experts onder HL is dit alles wat van belang is cijfermatig waarop een bank let of zijn er nog meer valkuilen die cijfermatig onderbouwd moeten worden.

 

Hoop dat ook andere ondernemers hier iets mee kunnen.

Link naar reactie
  • 1

Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Nu komt er ineens een pand om de hoek kijken en wel met een heel vreemd verhaal.

woz 488 getaxeerd voor 650 en aan te kopen voor 350. Kan me niet voorstellen dat hier een professionele makelaar bij betrokken is. :P En voor de goede orde: met 8000 euro per jaar kan je geen pand van 350000 euro afbetalen. Dit dekt zelfs de rente nog niet voor de helft als we uit gaan van zo'n 5%. En een pand van een dergelijke waarde huren voor 8000 euro per jaar lijkt mij ook niet kunnen.

 

Ik begeleid mijn klanten maar alleen software matig en met een concept waarmee zij hun omzet en winst binnen 3 maanden met 300 % of meer zien toenemen. Zit niet in het financieel management. Regelmatig komt het voor dat de ondernemer te laat bij mij komt en het water al over de rand heen loopt. Maar tot nu toe komt nog steeds alles goed.

Normaal heeft onze branche geen banklening of staats hulp nodig.

Maar gezien dit een pilot vestiging wordt wil ik dit nu eens goed voorbereiden en proberen om juist via deze BMKB borgstelling krediet te kijken of dit mogelijk is.

 

Met een dergelijk concept zou u in staat moeten zijn om zelf binnen een jaar dermate grote winst te genereren dat een bankkrediet van 60k helemaal niet nodig is.

 

Ik kan volgens cijfers in het ondernemersplan tot 8000 euro aan hypotheek rente + aflossing betalen. Dus zijn we op zoek naar een andere mogelijkheid vandaar dat ik het via een BMKB lening wilde proberen.

 

Ook op de BMKB lening moet worden afgelost en rente betaald worden. en daar is die 8000 ook gewoon te weinig voor.

 

Misschien reken ik te simpel en zie ik het te zwart in maar mijn idee is toch dat uw plan niet levensvatbaar is in deze vorm. Maar gelukkig voor u: ik ben geen financieel adviseur dus wellicht zien de professionals nog wel een lichtpuntje.

Link naar reactie
  • 0

Beste henkh Zoals ik al beschreef,

kan het pand kopen dan wel huren. Dus zo onoverzichtelijk is het niet.

Ik kan tot 8000 euro per maand aan hypotheek lasten dragen. Sorry dat dit dan even onduidelijk is.

En als het echt moet kan ik tot 12000 euro per maand aan hypotheek lasten dragen volgens de cijfers die ik onderbouwen kan met de omzet cijfers van mijn klanten. Maar dan dienen wij de eerste twee dan wel drie jaar alleen te leven van mijn inkomsten. Op zich is dat dus geen probleem. Maar ook ik wil de kosten laag houden zoals u al aangaf snijden met de kaas schaaf/ vandaar dat ik niet meer wil uitgeven aan hypotheeklasten dan 8000 euro per maand.

 

En ja ik kan een dergelijke grote winst garanderen. Geef aan mijn klanten ook een omzet garantie af.

Denk dat ik ook de enige in Nederland ben die dit in de huidige tijd kan garanderen.

Zelfs in deze economische crisis heb ik de omzet gemiddelde per jaar binnen 3 maanden allemaal gehaald,

Dan ligt het dus alleen nog aan de ondernemer om heel hard aan de slag te gaan om die omzet te behouden,

Zoals ik al vertelde ik zorg voor een omzet verhoging in de meeste gevallen van 300% zoals ik al eerder heb beschreven.

Vandaar dat ik de garantie ook kan geven aan mijn klanten.

 

Probleem is dat ik het start kapitaal a 60.000 niet contant op de plank heb liggen om te investeren,

ik moet dus een lening afsluiten,

Dit wil ik doen via het krediet BMKB borgstelling

Iedereen kan wel commentaar geven en toevoegingen schrijven en extra vragen stellen..

Dat kan iedereen wel op een forum ,,,,,,

Maar wie geeft nu eens duidelijk antwoord...

Of kunnen (willen) zelfs de Ledgends , de moderators en seniors of de zogenaamde bank experts verbonden aan HL deze vraag niet beantwoorden.

 

Link naar reactie
  • 0

Het ondernemersplan is nog niet geheel af.

 

Dien het pas in als ik er 100% zeker van ben dat het er ook doorheen komt bij de bank.

Vooral cijfermatig zoals de financieringsbehoefte zijn belangrijk want daarover gaat dit topic.

Daarbij zijn onder andere de financiële kengetallen van belang waar waarschijnlijk een bank naar kijkt als je als startende ondernemer een ondernemingsplan indient. Ik denk dat de bank dit ook toetst.

 

Voor een ieder die goede informatie wenst ook over het schrijven van goede plannen maar ook waar de bank op controleert.

Ben in mijn zoektocht op de volgende site terecht gekomen horeca ondernemingsplannen

 

Link naar reactie
  • 0
Iedereen kan wel commentaar geven en toevoegingen schrijven en extra vragen stellen..

Dat kan iedereen wel op een forum ,,,,,,

Maar wie geeft nu eens duidelijk antwoord...

 

Het zal allicht helpen als jezelf ook wat duidelijker bent: Ik ging ervan uit dat die 8000 voor aflossing/rente per jaar was. Een beetje ingegeven door de kredietbehoefte van 60k die eigenlijk 39k is als je 21k inbrengt maar nu heb je het weer over dat je geen 60 op de plank heb liggen. dus moet de waarde van die garageboxen toch weer in de financiering mee genomen worden?

 

En vervolgens geef je aan dat die 8000 per maand is. Dat lijkt me dan weer ruim voldoende om dat pand van 350k via een particuliere geldschieter binnen enkele jaren af te kunnen lossen.

 

 

 

Wat heb je nu daadwerkelijk nodig voor het hele plan inclusief het pand en hoe wil je dat financieren. Daarnaast zal de bank een onderbouwde prognose van winst en verlies willen zien waaruit blijkt of het haalbaar is. Maar volgens mij staat er te weinig op papier of rammelt het plan aan alle kanten. Na ieder antwoord schiet je gewoon met losse flodders.

 

edit: als het plan nog niet af is en je geeft zelf al aan dat je onvoldoende kennis hebt laat die cijfers dan door een accountant opstellen. Kost wel wat maar geeft ook meer vertrouwen naar een bank. En horeca is momenteel een vies woord bij de banken :-\ dan zal je meer mee moeten nemen dan de 35% eigen vermogen ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het ondernemersplan is nog niet geheel af.

 

Dien het pas in als ik er 100% zeker van ben dat het er ook doorheen komt bij de bank.

Vooral cijfermatig zoals de financieringsbehoefte zijn belangrijk want daarover gaat dit topic.

Daarbij zijn onder andere de financiële kengetallen van belang waar waarschijnlijk een bank naar kijkt als je als startende ondernemer een ondernemingsplan indient. Ik denk dat de bank dit ook toetst.

 

Voor een ieder die goede informatie wenst ook over het schrijven van goede plannen maar ook waar de bank op controleert.

Ben in mijn zoektocht op de volgende site terecht gekomen horeca ondernemingsplannen

 

 

Dat weet je nooit. Elke situatie is anders, lever het bij bank 1 in. Wijst die af ga met aanpassingen etc naar bank 2. Kijk ook eens naar alternatieve vormen zoals bijvoorbeeld crowdfunding (google )

Link naar reactie
  • 0

In zijn algemeenheid, misschien wordt het tijd om te gaan differentiëren mbt tot plannen.

 

Terecht merkte Marco al op dat een ondernemingsplan een doel heeft..

 

Dit topic gaat heel specifiek over het financieren van een onderneming, moet dat dan niet gewoon een financieringsplan heten?

Dat financieringsplan kan natuurlijk een onderdeel zijn van het ondernemingsplan.

Link naar reactie
  • 0

@Nico lijkt me een goed plan. Misschien kan mrhappy een vereenvoudigde balans en v&w prognose hier plaatsen waar we op kunnen schieten. Lijkt me beter dan allerhande losse vragen met betrekking tot de voorwaarden van BMKB te beantwoorden.

 

@Mrhappy, is het mogelijk dat je een simpele opstelling van wat nodig is hier kan plaatsen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.