• 0

Hoe crediteuren te boeken

Hallo allemaal,

 

Als starter ben ik bezig een eenvoudige boekhouding op te zetten. Waar ik tegenaan loop is het volgende.

 

Stel ik ontvang een factuur en de goederen tegelijkertijd. Ik betaal een maand later. Dan heb ik dus een bedrag op de balans onder crediteuren (creditzijde van de balans). Als deze goederen als voorraad geboekt worden, dan komt dit op de debetzijde. Niks aan de hand, balans in evenwicht.

 

Als de goederen nu geen voorraad zijn, maar kosten. Dan komt dit bedrag dus terug op de resultatenrekening. Maar op welke post moet ik nu het bedrag wijziging aan de debetzijde van de balans?? Immers voorraad en liquide middelen wijzigen niet. Of komt dit bedrag niet meteen op de resultaten rekening, maar pas op het moment dat ik daadwerkelijk betaal? Maar kosten boek je op het moment dat je de factuur ontvangt.

 

Kan iemand dit verhelderen voor me? Dank!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsja, dan is je balans niet in evenwicht, maar dat klopt... :P ???

Uiteindelijk hoop je ook daarop op het einde van het jaar, want ook met debiteuren heb je hetzelfde: je boekt alleen de debiteur debet op, maar de creditboeking komt in de V&W.

 

Uiteindelijk heb je op het einde van het jaar een verschil in je balans die gelijk moet zijn aan de winst (hopelijk) die in je V&W ook tot uitdrukking komt.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik niet. De balans moet toch altijd in evenwicht zijn (debet en creditzijde)? Dat het balanstotaal aan het eind van het jaar toeneemt, uiteraard. Dan maak je winst, volgens je w&v rekening. Maar je maakt volgens mij altijd een dubbele boeking, eentje debet en eentje credit. Geld eruit, voorraad erin, etc.

 

Maar welke post komt er dan aan de debetzijde bij, om evenwicht te vormen met het krediet van m'n toeleverancier (kostenpost, geen voorraad)???

 

Ik heb het idee dat ik gewoon de crediteuren moet boeken onder de creditzijde, m'n eigen vermogen neemt daardoor af en het balanstotaal blijft gelijk. Maar dan valt er niks te boeken op de W&V rekening.... kosten toch boeken op de factuurdatum?

 

Asjemenou... idd leuke hobbie dat boekhouden :P

Link naar reactie
  • 0

Haha ja ik val bijna om :o

Dank voor de tip, ga dat boek maar eens bekijken.

 

Maar nog even dit. Het resultaat van je winst- en verliesrekening (hopenlijk winst) komt in je balans tot uitdrukking door een stijging over een bepaalde periode van het balanstotaal. NIET door een verschil tussen je debet en creditzijde. Zoek maar op in het boek.

 

Maar ja, hoe moet het dan wel....

:o

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel. De fout die ik maakte is dat ik crediteuren meteen bij ontvangst van de factuur op de w&v rekening wilde zetten. Dit doe je pas als er daadwerkelijk betaald is. Dan klopt alles als een bus. Balans in evenwicht dus.

 

Geklets over onbalans...tsjongejonge. Expert?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet welk boek je leest.... maar balanstotaal heeft niets te maken met winst of verlies.....

Als ik een lening van 1000.00 neem en die op de bank boek, heb ik debet en credit 1000 meer, dus balanstotaal neemt toe, toch...mijn winst niet.!!!!!!!!

Er zijn maar twee punten waar je je winst kan zien:

-Resultaat van je V&W

-Toename van het Eigen Vermogen

(zoek maar op in je boek 8))

 

 

Ik ben inderdaad niet helemaal duidelijk geweest met het "in onbalans" zijn van de balans.....

 

In principe is de winst een "hulprekening" van het eigen vermogen.

De meeste boekhoudprogramma's houden hier rekening mee en zetten deze "onbalansjes" automatisch bij het eigen vermogen.

Andere programma's doen dat bij het afsluiten van een jaar of periode, en doe je het "op papier/met de hand" dan moet je daar een boeking voor plegen door het resultaat van de V&W naar het Eigen Vermogen te boeken.

 

Geklets over onbalans...tsjongejonge. Expert?

een iets vriendelijker en op feiten gebaseerd oordeel mag van mij wel.......

Het is heel simpel. De fout die ik maakte is dat ik crediteuren meteen bij ontvangst van de factuur op de w&v rekening wilde zetten. Dit doe je pas als er daadwerkelijk betaald is.

Als je zo boekt dan pas je het kasstelsel toe....

De betaling aan de crediteur boek je rechtstreeks naar de kosten..., niet echt aan te raden, maar ook dan maak je een boeking

V&W (kosten)

/aan Balans (Banksaldo)

dus.......onbalansje.....met als resultaat een afname van het eigen vermogen om hem weer in balans te krijgen.

Ik raad het kasstelsel trouwens wel af, maar dat terzake

 

Als je niet via het kasstelsel boekt boek je toch echt de

crediteur Credit op de balans met als tegenrekening een debet V&W post.

Als de betaling gedaan wordt boek je de crediteur debet (is dus nul) en de afboeking van de bank credit.

(als je met dagboeken werkt, dan hoef je vaak de bank boeking niet te doen en ook de boeking crediteur niet omdat dit automatisch gedaan wordt en misschien raak je daar iets van in de war)

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.