• 0

Strenge fiscale controle inkopen Makro/Hanos/Sligro?

Goedemiddag, een vraagje: controleert de fiscus eigenlijk streng op aankopen bij de groothandel die e.v.t privé gebruikt kunnen worden? Bij recent bezoekje aan de Makro (uiteraard zakelijk :)) zag ik toch wel heel veel mensen met (niet altijd even zakelijke) boodschappen lopen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kom ook vaak genoeg bij de Makro e.d. voor niet-zakelijke boodschappen en pin dan gewoon vanaf de privé rekening..

 

Van een zakelijke rekening pinnen is ook prima hoor. Zolang je er maar voor zorgt dat de uitgaven aan privé wordt toegerekend (als privé opname of via een rekening-courant).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kom ook vaak genoeg bij de Makro e.d. voor niet-zakelijke boodschappen en pin dan gewoon vanaf de privé rekening..

 

Van een zakelijke rekening pinnen is ook prima hoor. Zolang je er maar voor zorgt dat de uitgaven aan privé wordt toegerekend (als privé opname of via een rekening-courant).

Oh, dat kan natuurlijk ook, maar dan vind ik het stukken makkelijker om het meteen via privé te betalen. Ik bedoel maar dat mensen met "niet-zakelijke boodschappen" bij de Makro zien niet meteen betekent dat ze de uitgaven ook zakelijk boeken. :)

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag, een vraagje: controleert de fiscus eigenlijk streng op aankopen bij de groothandel die e.v.t privé gebruikt kunnen worden? Bij recent bezoekje aan de Makro (uiteraard zakelijk :)) zag ik toch wel heel veel mensen met (niet altijd even zakelijke) boodschappen lopen.

 

Dag Right

 

Lijkt me een goed verkoopbare vaardigheid als je kunt voorspellen welke ondernemers in de Makro rondlopen die iets kopen wat niet zakelijk zou zijn. Zoveel ondernemers, zo veel zakelijke uitgaven. Alles wat de Makro en consorten verkopen, kun je op welke manier dan ook linken naar een bedrijfsvorm en dus een zakelijke uitgave.

 

Los daarvan: nee de fiscus heeft geen bijzonder beleid voor makro facturen. Je loopt ook geen extra controlerisico als je daar winkelt, want vrijwel elke ondernemer heeft een pasje. Mocht je om een andere reden een keer bezoek krijgen van de fiscus (steekproef, andere inconsistenties of opvallendheden) dan kun je wel verwachten dat de controlerend ambtenaar de bonnen van de makro kritisch beoordeelt. De samenloop van privé en zakelijk is bij de Makro bij een zekerheidje :)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je mag er alles kopen wat je wilt, als je privé aankopen maar niet opvoert als zakelijke kosten in je administratie. 95% van wat ik koop bij Makro en Sligro zijn levensmiddelen voor privégebruik.

 

Overigens krijg ik nog regelmatig de vraag of ik even iets mee wil nemen van de Makro, omdat men denkt dat ik daar echt belastingvrij kan winkelen voor ze. Ook leuk zijn de mensen met geleende pasjes, die zich in de winkel luidkeels rijk rekenen en vrolijk hun karretje vullen. En die dan ruzie gaan maken bij de kassa omdat volgens hun de caissière het niet snapt en 21% te veel aanslaat...

 

De Makro is in de loop de jaren wel veranderd. Vroeger strikte scheiding tussen food en non food, identiteitscontrole bij de ingang... Nu wandel je zo door de hele winkel heen. Zelf pasje scannen bij de ingang of gewoon met iemand meelopen. Pas bij de kassa heb je echt je pasje nodig. Bij de Sligro is ook geen controle meer bij de ingang, maar daar kennen ze me wel, is wat kleinschaliger hier.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.