• 0

Factuur nummering verschillende serie's

Ik ben al even opzoek maar ik heb nergens concrete antwoorden kunnen vinden over wat er wel en niet is toegestaan met betrekking tot de factuur nummeringen.

 

Sinds kort ben ik bezig met een webshop en verkoop hiernaast, los van de webshop, een aantal internet diensten. Momenteel maakt de webshop een zogeheten order bevestiging aan met een uniek (opvolgend) nummer en ik maak vervolgens zelf handmatig een factuur aan en nummer deze zelf (losstaand van de order nummering). Dit omdat ik ook los van de webshop diensten verkoop waar ik facturen voor uit schrijf.

Ik verkoop dus kort samengevat op twee manieren diensten/ producten onder één eenmanszaak. (Onder twee handelsnamen)

 

Nu ben ik gaan kijken of er mogelijkheden zijn om de factuur nummering aan te passen zodat ik mijn webshop systeem direct de facturen kan laten genereren. Dat zou voor mij namelijk erg veel tijd schelen, maar dan kan ik ook niet meer één nummering reeks voor mijn facturen aanhouden.

 

Nu kwam ik op sommigen plaatsen tegen dat je ook meerderen Factuur nummering reeksen mag toepassen maar wanneer mag ik dit doen? Concreter als dat dit heb ik namelijk niks kunnen vinden maar dit zou je dan zelf tot zo ver kunnen interpreteren dat iedere klant een eigen factuur reeks zou krijgen waardoor de controle mogelijkheid van de doorlopende nummering ook gelijk weg zou vallen.

Is er iemand die hier over uitsluitsel zou kunnen geven? Dus wanneer mag je wel of geen verschillende factuur nummering reeksen naast elkaar gebruiken? En wat zijn hier dan de eisen aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je mag ook binnen één handelsnaam meerdere reeksen hebben, als het maar logisch en overzichtelijk is. Binnen een reeks moet de nummering aaneengesloten zijn.

 

Welke reeksen mogen staat niet in de wet, wel dat er reeksen mogen zijn. Om precies te zijn in de Wet op de omzetbelasting 1968, art. 35a: "Op de factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht: (...) b. een opeenvolgend nummer, met één of meer reeksen, waardoor de factuur eenduidig wordt geïdentificeerd;".

 

In de praktijk is een reeks per boekjaar, per product of dienst, of per handelsnaam, begrijpelijk. Een reeks per klant is in theorie mogelijk, maar maakt je totale administratie er niet overzichtelijker op. Het wordt dan te makkelijk om bepaalde klanten buiten de administratie te houden, en bij veel klanten wordt controle een hoop werk. De belastingcontroleur zal er vast niet blij van worden, maar het is niet verboden. Als je het maar goed kunt uitleggen.

 

Teveel reeksen levert jezelf natuurlijk ook veel werk op, tenzij je alles goed heb geautomatiseerd. Hou het simpel.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

bedankt voor je reactie. Tot zo ver was inderdaad ook wat ik heb kunnen vinden en ik had de aanname gedaan dat een aparte nummering voor mijn webshop en andere diensten geen probleem zou zijn, blij dat jij dit hier eigenlijk bevestigt.

Was nu wel erg benieuwd of er regels zijn die aangeven tot hoe ver je deze vrijheid mag gebruiken. Een factuurnummering per klant zou voor mij ook zeker niet makkelijk zijn, en was ook slechts bedoeld als voorbeeld. Maar wat zijn nu de kaders waarin je deze vrijheid mag toepassen?

Link naar reactie
  • 0

Maar als deze interpretatie zo ruim wordt toegelaten valt hiermee ook de controle mogelijkheid vrij ver weg. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de doorlopende nummering als je zo veel reeksen mag toepassen?

 

 

(Ik ga er van uit dat dit toegepast mag worden tot een 'normaal' niveau en dus niet voor alles een nieuwe nummering reeks zou mogen toepassen, maar het verbaast mij eigenlijk dat de regelgeving hierin niet echt duidelijk is. Als je nu dus puur naar de regel zou kijken zou het wel erg gemakkelijk worden om toch met facturen en factuur nummering te gaan frauderen.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.