• 0

hypotheek uit stamrecht

Wij willen een hypotheek afsluiten bij de bank en ook een deel vanuit de eigen stamrecht bv. Uiteraard volgens de geldende regels. Is dit zondermeer geoorloofd? Moet ik bv toestemming hebben van de fiscus? Of kan ik volstaan met een leningsakte tegen de geldende rente. Ik geniet al een periodieke uitkering. Met dank vol de antwoorden en adviezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voer voor fiscalisten, maar ik doe een vrijblijvende poging. Heb me namelijk met wat in stamrecht verdiept, al is het geen makkelijke materie. En ik ben bij lange na geen expert.

 

Ja, de Stamrecht BV kan een hypotheek verstrekken aan de DGA. Wel met dezelfde regels als wanneer je dit bij een bank zou doen. En die hypotheekregels zijn nu net aan het veranderen, o.a. voor aflossingsvrije constructies. Sowieso een akte aanmaken en een zakelijke rente hanteren inderdaad (maximaal 0,5% onder de gangbare rente bij vergelijkbare aanbieders). Voor zover ik weet hoef je geen toestemming te vragen aan de fiscus, als je aan voorgaande voldoet.

 

Ik heb gelezen dat het ook fiscaal voordelig is, omdat je als stamrecht BV-houder de rente via de winst weer terugontvangt, maar dat ondertussen de hypotheekrente ook aftrekbaar blijft voor de inkomstenbelasting. Die aftrek van de IB is natuurlijk vooral gunstig wanneer er voldoende andere inkomsten zijn, waardoor je in een hoger belastingtarief zit. Aangezien je al begonnen bent met uitkeren is dat wellicht niet zo.

 

Geld dat je uitgeleend hebt aan jezelf via de hypotheekroute kun je natuurlijk even niet meer aan jezelf uitkeren in periodieke betalingen. Als je dus nog langere tijd uitkeringen nodig hebt of verwacht nodig te hebben, is het wellicht handig om door te rekenen of je daarvoor voldoende overhoud. Anders ben je straks schuldeiser bij je eigen BV ;-)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ron heeft al een goede reply getypt, maar verder valt dit onderwerp helaas buiten de scope van dit forum aangezien het weinig van doen heeft met ondernemerschap. In het verleden zijn stamrechtvragen wel behandeld maar besloten is dat niet langer te doen om zo een scherpere focus te kunnen bewaren. Als je wat rondkijkt zie je vanzelf wie de experts zijn op dit gebied, wellicht kunnen zij buiten het forum om vragen beantwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.