• 0

Vraagprijs boekhouding administratiekantoor

Wij zijn in onderhandeling om een portfolio van administraties van een administratiekantoor over te nemen en ik vroeg me af of de huidige vraagprijs een beetje reëel is. Er wordt een nieuwe BV opgericht en het portfolio wordt daarin ondergebracht. Wij nemen daarin een belang van 50%, de andere 50% blijft bij de huidige eigenaar van het portfolio.

 

Jaaromzet: € 60.000

Klanten zijn zeer verbonden met huidige eigenaar. Dus omzetgarantie voor tenminste 10 jaar.

 

Ik hoop dat jullie me hier wat over kunnen vertellen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
en ik vroeg me af of de huidige vraagprijs een beetje reëel is.

Vraagprijs? Winstmarge? Zonder deze info valt er geen zinnig woord over te zeggen....

 

Klanten zijn zeer verbonden met huidige eigenaar. Dus omzetgarantie voor tenminste 10 jaar.

Hmmm.... 2 kapiteins op 1 schip voor tenminste 10 jaar? Weet waar je aan begint....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Er zitten naast wat algemene kosten & een part-time medewerker geen kosten in de nieuwe BV. Brutowinst naar verwachting rond 35/40k. Hier moeten dan nog wat variabele consultancy uren van mij & hem af. Maar dit zal redelijk gelijk gaan liggen.

 

Zie het als een samenwerking tussen twee bedrijven. De andere partij is al een zakelijke (en ondertussen ook privé) relatie.

 

De andere partij denkt aan een factor maal omzet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Raadselachtige........

 

Vraagprijzen variëren tussen 0,7 en 1,2 x de jaaromzet (doe ons een lol en zet dat dan er neer, want hoe moeten wij een oordeel geven als je dat niet doet).

Dus zo mysterieus hoef je het niet te beschrijven hoor.

Als de verkopende partij erin blijft zal de factor eerder hoog zijn dan laag, neem ik aan. Klanten hebben een binding met de huidige persoon, komt er een ander en klikt dat niet dan kunnen ze weleens vertrekken. Garanties???? Best knap als iemand dat kan geven.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Garantie is er natuurlijk nooit, maar de eigenaren van de administraties zijn grotendeels te herleiden tot 5 natuurlijke personen. Met deze 5 personen heb ik ook persoonlijk contact en weten van (en staan ook achter) dit plan. Plus zoals eerder gezegd is het naast een zakelijke ook een persoonlijke vriend.

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Garantie is er natuurlijk nooit, maar de eigenaren van de administraties zijn grotendeels te herleiden tot 5 natuurlijke personen. Met deze 5 personen heb ik ook persoonlijk contact en weten van (en staan ook achter) dit plan. Plus zoals eerder gezegd is het naast een zakelijke ook een persoonlijke vriend.

 

En wat als hun: ziek worden, failliet gaan, emigreren, wat anders gaan doen, besluiten te stoppen, etc. Daar doelt Joost waarschijnlijk meer op, de factoren waar je geen invloed op hebt kun je ook geen zekerheid over hebben, al helemaal niet voor de komende 10 jaar.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Er wordt een nieuwe BV opgericht en het portfolio wordt daarin ondergebracht. Wij nemen daarin een belang van 50%, de andere 50% blijft bij de huidige eigenaar van het portfolio.

 

Jaaromzet: € 60.000

Klanten zijn zeer verbonden met huidige eigenaar. Dus omzetgarantie voor tenminste 10 jaar.

 

 

Betekend dus dat jullie recht hebben op 50% van de jaaromzet tenzij anders overeengekomen.

 

Als de klanten zeer verbonden zijn met de huidige eigenaar is de kans groot dat de klant wanneer er iemand anders over de vloer komt op zoek gaat naar een andere boekhouder.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

HeRaFin,

 

Ik miste je reactie. Bedankt!

 

Het is absoluut niet mijn doel om raadselachtig te doen.

 

Het is de bedoeling dat de overnameprijs via de winst van de nieuwe B.V. gaat lopen. Verspreid over 5 jaar, met een aantal voorwaarden (omzetbehoud op nummer 1 natuurlijk). De andere partij heeft zelf 2,5 keer de jaaromzet in gedachte. gevoelsmatig vond ik dat erg hoog, en jouw 0,7 - 1,2 bevestigd dat.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt een nieuwe BV opgericht en het portfolio wordt daarin ondergebracht. Wij nemen daarin een belang van 50%, de andere 50% blijft bij de huidige eigenaar van het portfolio.

 

Jaaromzet: € 60.000

Klanten zijn zeer verbonden met huidige eigenaar. Dus omzetgarantie voor tenminste 10 jaar.

 

 

Betekend dus dat jullie recht hebben op 50% van de jaaromzet tenzij anders overeengekomen.

 

Als de klanten zeer verbonden zijn met de huidige eigenaar is de kans groot dat de klant wanneer er iemand anders over de vloer komt op zoek gaat naar een andere boekhouder.

 

René, bedankt voor je input!

 

Het betreffen vastgoed administraties die vanuit een vastgoed beheer maatschappij naar ons toe komen (voor 50%). Het technische / commerciële beheer blijft dus bij die partij. Ik ben zelf nu ook al verbonden aan dit bedrijf, en deze opdrachtgevers kennen mijn rol hierin en staan achter dit plan. Deze zullen dus niet zomaar weglopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik besef me dat mijn eerste berichtgeving wat summier was. Hierbij dus nogmaals een opsomming van het hele verhaal:

 

Wij (A), Uitzendbureau, Payrol bedrijf & Administratiekantoor gaan samen met een vastgoedbeheer maatschappij (B) allebei 50% nemen in een nieuw op te richten BV waar onze administratiekantoor werkzaamheden in onder gebracht gaan worden.

 

Verwachte jaaromzet (ingebracht door B): € 60.000,-

Brutowinst: € 35/40.000,- (op basis omzet B)

Voorgestelde factor overname portfolio: 2,5. (maal de helft van 60K) (effectief gezien 1,25 van de helft van 60K, omdat het bedrag via de winst van de nieuwe onderneming wordt voldaan voor verdeling v/d winst.)

 

Het bedrag zal gedurende 5 jaar ingehouden worden van de winst van de onderneming waarna het restant 50/50 verdeeld wordt. Hier zijn wat spelregels aan verbonden; omzetbehoud e.d.

 

De klanten blijven enerzijds (technisch & commercieel beheer) klanten van B. En voor het financiële beheer worden het klanten van de nieuwe BV. Dit betreffen voornamelijk vastgoed BV's, welke ook door B bestuurd worden. Onderlinge relatie A & B is zakelijk & privé uitstekend, waarbij A al 2 jaar verbonden is aan het bedrijf van B. De klanten kennen A dus ook, zowel zakelijk als privé & staan volledig achter het plan.

 

Er werd eerder 0,7 tot 1,2 genoemd. Zijn er nog mensen die een andere mening over de kwestie hebben?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet aan beginnen onder dexe voorwaarden. Factor x omzet is al nietszeggend, als die factor 2,5 is dan houdt het heemaal op.

 

Het bedrijfsadministratieve deel van de vastgoedbeheermaatscappij heeft een waarde, en die waarde is te bepalen met bijvoorbeeld de DCF-methode. Daar komt een waarde uit rollen die verantwoord betaald kan worden door de op te richten vennootschap. Dit is dus iets essentieel anders dan 2,5 x de omzet, hoewel de uitkomst wel hetzelfde kan zijn (maar als dat zo is dan is dat puur toeval).

 

Dan met betrekking tot de nieuwe BV:

 

[*]wie gaat de administratie voeren (is dat een peroneelslid van de nieuw op te richten BV of wordt dat uitbeteed aan A)?

[*]je hebt het enkel over de inbreng van B, maar ik lees dat de administratieve werkzaamheden van A ook worden ondergebracht n de BV, waarom wordt daar geen waarde aan gekoppeld;

[*]gaat er personeel over naar de nieuwe BV (het werk wordt nu namelijk ook gedaan door B);

[*]ik snap het verhaal van "betalen van de winst" niet zo goed... B verkoopt de portefeuille aan de nieuwe BV, deze wordt opgevoerd als goodwill en er wordt een tegenboeking gedaan in de vorm van vreemd vermogen. De afschrijving op goodwill drukt de winst, maar de betaling van het vreemd vermgen heeft niets met winst van doen maar alles met vrijkomende liquiditeit.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet aan beginnen onder dexe voorwaarden. Factor x omzet is al nietszeggend, als die factor 2,5 is dan houdt het heemaal op.

 

Het bedrijfsadministratieve deel van de vastgoedbeheermaatscappij heeft een waarde, en die waarde is te bepalen met bijvoorbeeld de DCF-methode. Daar komt een waarde uit rollen die verantwoord betaald kan worden door de op te richten vennootschap. Dit is dus iets essentieel anders dan 2,5 x de omzet, hoewel de uitkomst wel hetzelfde kan zijn (maar als dat zo is dan is dat puur toeval).

 

Bedankt voor je input! Ik ga daar in ieder geval even mee rekenen.

 

Dan met betrekking tot de nieuwe BV:

 

[*]wie gaat de administratie voeren (is dat een peroneelslid van de nieuw op te richten BV of wordt dat uitbeteed aan A)?

Personeelslid door de nieuwe BV ingehuurd via uitzendbureau A. Controle en rapportage wordt door zowel A als B gedaan. (zo gaat het nu ook al).

 

[*]je hebt het enkel over de inbreng van B, maar ik lees dat de administratieve werkzaamheden van A ook worden ondergebracht n de BV, waarom wordt daar geen waarde aan gekoppeld;

Uiteraard wordt deze omzet tegen hetzelfde principe gewaardeerd. Maar dit is beduidend lager dan die 60K en houd ik daarom in de berekening voor die factor even buiten beschouwing.

 

[*]gaat er personeel over naar de nieuwe BV (het werk wordt nu namelijk ook gedaan door B);

1 personeelslid. Wordt nu ingehuurd door B via uitzendbureau A. Dit lid gaat door de nieuwe BV ingehuurd van A worden.

 

[*]ik snap het verhaal van "betalen van de winst" niet zo goed... B verkoopt de portefeuille aan de nieuwe BV, deze wordt opgevoerd als goodwill en er wordt een tegenboeking gedaan in de vorm van vreemd vermogen. De afschrijving op goodwill drukt de winst, maar de betaling van het vreemd vermgen heeft niets met winst van doen maar alles met vrijkomende liquiditeit.

Het eerste plan was vast te leggen dat er jaarlijks een managementfee ter grootte van 1/5e van het totaal gefactureerd mag worden. Dit drukt de winst dus op die manier. Hierbij wordt het portfolio dus geruisloos ingebracht en wordt een vooraf bepaalde vergoeding gefactureerd maar is het gedurende die 5 jaar tevens mogelijk om hier vanaf te zien op het moment dat bepaalde randvoorwaarden niet gehaald/meer van toepassing zijn.

 

Jouw manier van d.m.v. inkoop van portfolio tegen een prijs via DCF en vervolgens via goodwill ga ik eens doorrekenen.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
De klanten blijven enerzijds (technisch & commercieel beheer) klanten van B. En voor het financiële beheer worden het klanten van de nieuwe BV. Dit betreffen voornamelijk vastgoed BV's, welke ook door B bestuurd worden. Onderlinge relatie A & B is zakelijk & privé uitstekend, waarbij A al 2 jaar verbonden is aan het bedrijf van B. De klanten kennen A dus ook, zowel zakelijk als privé & staan volledig achter het plan.

 

Los van het vraagstuk van wat de waarde is van het klantenbestand vraag ik me af wat het doel van jouw en B is om dit zo te doen. Verder lijken er wel heel veel zakelijke en privé belangen van veel partijen door elkaar te gaan lopen, is dit wel wenselijk ?

Link naar reactie
  • 0

De klanten blijven enerzijds (technisch & commercieel beheer) klanten van B. En voor het financiële beheer worden het klanten van de nieuwe BV. Dit betreffen voornamelijk vastgoed BV's, welke ook door B bestuurd worden. Onderlinge relatie A & B is zakelijk & privé uitstekend, waarbij A al 2 jaar verbonden is aan het bedrijf van B. De klanten kennen A dus ook, zowel zakelijk als privé & staan volledig achter het plan.

 

Los van het vraagstuk van wat de waarde is van het klantenbestand vraag ik me af wat het doel van jouw en B is om dit zo te doen. Verder lijken er wel heel veel zakelijke en privé belangen van veel partijen door elkaar te gaan lopen, is dit wel wenselijk ?

 

Voornaamste reden is dat A toch al plannen had het administratiekantoor uit te breiden, en B zich graag meer wenst te kunnen focussen op het technische en commerciële beheer van het vastgoed.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.