• 0

algemene voorwaarden ondertekenen?

Hi,

 

Als webdeveloper zit ik met de volgende situatie.

 

De hosting van een site is verlopen. Ik heb de klant hier een factuur voor gestuurd. Deze is niet binnen 14 dagen betaald. Daarom heb ik de site direct offline gehaald.*

Vier dagen later betaalde de klant echter wel. Om de site te heractiveren wil ik kosten in rekening brengen.

 

De klant eist nu dat de site online wordt gezet, en dat er geen heractiveringskosten worden gerekend. Zijn argument is dat hij de algemene voorwaarden niet heeft getekend, en er sprake is van moedwillig offline houden van de site.

De algemene voorwaarden staan op mijn site vermeld. Heeft hij hier een punt?

In mijn factuur wordt overigens niet naar de algemene voorwaarden verwezen.

 

* deze klant heb ik voor de kantonrechter gedaagd ivm het niet betalen van factureren voor een ander project. Deze website was al gemaakt voor dit project begon (en betaald, zij het ook 4 maanden te laat).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je eerder voor deze opdracht wel een offerte opgesteld waar werd verwezen naar de algemene voorwaarden?

Wettelijk gezien moet je klanten er tijdig op wijzen dat er algemene voorwaarden van kracht zijn. Ze alleen op je website vermelden is niet genoeg, je moet er bij de offerte of factuur ook naar verwijzen. Je kan niet van een klant verwachten dat hij zelf gaat uitzoeken of er algemene voorwaarden van kracht zijn.

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 1

Wat je wel kan gaan doen is aanmanen. Wellicht kan een expert hier even op ingaan, want volgens mij sta je dan in je recht om daarbij administratieve kosten in rekening brengen. Dan kan je op deze wijze wat van de gemaakte kosten terugverhalen op de klant.

 

Nee dat mag niet op een aanmaning. In deze vorm zijn administratie kosten verkapte incassokosten. In de praktijk gebeurd dit (helaas) wel veel waarmee je eigenlijk de wet overtreed. Je kunt de klant dan ook niet dwingen deze kosten te betalen.

 

Wel zou je "aansluitkosten" in rekening kunnen brengen maar het is maar de vraag of je dat moet willen om dergelijke bedragen want:

 

Afhankelijk van je overeenkomst en algemene voorwaarden vraag ik me af of je uberhaupt wel gerechtigd ben om zonder vooraankonding je dienst niet meer te verlenen. Een herinnering / aanmaning / ingebrekestelling is meer dan gepast want het kan iemand ook simpelweg ontgaan zijn om te betalen. Niet alles gebeurd met slechte intenties ;)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

deze klant heeft alleen maar slechte intenties.

 

maar wij leveren een standaard cms website die je via de site kan bestellen. betaling via creditcard of factuur.

 

als het via factuur gaat, moet ik dan eerst de Alg Voor. naar ze opsturen en deze ondertekend laten terugsturen? Of is opsturen ter kennisgeving genoeg?

 

Link naar reactie
  • 0

deze klant heeft alleen maar slechte intenties.

 

maar wij leveren een standaard cms website die je via de site kan bestellen. betaling via creditcard of factuur.

 

als het via factuur gaat, moet ik dan eerst de Alg Voor. naar ze opsturen en deze ondertekend laten terugsturen? Of is opsturen ter kennisgeving genoeg?

 

 

Voor zover ik weet is dat wanneer ze zelf aanvinken akkoord te gaan met de AV tijdens het aangaan van de overeenkomst voldoende maar weer niet wanneer het vakje standaard aangevinkt staat en ze zo door kunnen klikken. Zolang je in die zin linkt naar je AV sta je in je recht. Zoals ik het lees is de factuur puur ter continuatie van een bestaande overeenkomst.

 

Ook als de klant slechte intenties heeft heb je wel wat stappen die je moet nemen. Is het een particulier of een bedrijf waar je zaken mee doet?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Wat je wel kan gaan doen is aanmanen. Wellicht kan een expert hier even op ingaan, want volgens mij sta je dan in je recht om daarbij administratieve kosten in rekening brengen. Dan kan je op deze wijze wat van de gemaakte kosten terugverhalen op de klant.

 

Nee dat mag niet op een aanmaning. In deze vorm zijn administratie kosten verkapte incassokosten. In de praktijk gebeurd dit (helaas) wel veel waarmee je eigenlijk de wet overtreed. Je kunt de klant dan ook niet dwingen deze kosten te betalen.

 

Wel zou je "aansluitkosten" in rekening kunnen brengen maar het is maar de vraag of je dat moet willen om dergelijke bedragen want:

 

Afhankelijk van je overeenkomst en algemene voorwaarden vraag ik me af of je uberhaupt wel gerechtigd ben om zonder vooraankonding je dienst niet meer te verlenen. Een herinnering / aanmaning / ingebrekestelling is meer dan gepast want het kan iemand ook simpelweg ontgaan zijn om te betalen. Niet alles gebeurd met slechte intenties ;)

 

Bedankt voor je toevoeging. Ik wist niet dat dit niet is toegestaan. Weer wat kunnen leren vandaag, mooi!

Specialist in Certificatiebegeleiding

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is de factuur puur ter continuatie van een bestaande overeenkomst.

 

Op de site moet men idd het AV gedeelte akkoord op geven en betaal je erna per creditcard.

Echter is dit product verkocht per gemailde factuur. Alles is per email besproken en ik heb hierbij nooit verwezen naar AV.

Voor klanten uit NL gaat het nu steeds vaker per factuur. Het is een standaard iets wat ze kopen. Moet ik hen dus eerst de AV laten ondertekeken en dan de factuur pas sturen?

* uit voorzorg lever ik de sites nu pas op als de fctuur betaald is.

 

Ook als de klant slechte intenties heeft heb je wel wat stappen die je moet nemen. Is het een particulier of een bedrijf waar je zaken mee doet?

 

Het is een bedrijf. Ik ben in mijn goedwillendheid nu paar keer voor zijn leugens gevallen. Ik wil het liefst niks meer met hem te maken hebben, maar deze ene site is het enige wat er nog loopt.

 

Link naar reactie
  • 2

Beste Ebezemer,

 

Als je afspraken maakt met je klanten per email kun je met je offerte, waarin je kunt opnemen dat als de klant voor akkoord tekent, zowel de offerte als de bijgevoegde algemene voorwaarden, akkordeert, de algemene voorwaarden bijvoegen. Dat kan in pdf format. Je kunt de klant de documenten laten ondertekenen (ik zou ook alle pagina's laten paraferen met blauwe pen) en het geheel laten scannen in kleur en terugmailen naar je. Het liefste ook met de optie aan van ontvangstbevestiging en leesbevestiging. Doordat er een emailwisseling heen en weer is ontstaan, heb je daarmee voldoende bewijs dat de klant akkoord is gegaan met de offerte en de algemene voorwaarden. Het allersterkst is natuurlijk de klant de originele getekende documenten te retourneren aan jou. Maar in de huidige zakenwereld is dat doorgaans niet meer zo praktisch.

 

Let op: algemene voorwaarden zijn enkel geldig als ze zijn verstrekt en geakkordeerd voordat de opdracht/order is gegeven/geplaatst. Enkel verwijzen naar je website waar ze staan, of zelfs de rechtbank of kamer van koophandel waar ze zijn gedeponeerd is uitdrukkelijk niet voldoende, ook al doen veel bedrijven dat helaas nog steeds. Dus bij je offerte is een goed moment.

 

Als je enkel via je website orders en betalingen verwerkt, dan kun je de algemene voorwaarden laten verschijnen op het scherm, bijvoorbeeld middels een pop-up, en de klant het gelezen hebben en akkoord gaan met laten aanvinken in een check box. Dat is sterker dan de klant op een link te laten klikken om de algemene voorwaarden te lezen. Maar als dat technisch lastig is, kan het laatste ook wel.

Als het systeem van je website zo gemaakt is dat de klant gewoon niet door kan gaan in het menu zonder de algemene voorwaarden te akkorderen, sta je sterk bewijsrechtelijk mocht een klant ooit ontkennen akkoord gegaan te zijn met de voorwaarden.

Mocht je tzt je algemene voorwaarden wijzigen dan is het verstandig om bij weder inlogging door de klant, weer de pop-up te laten verschijnen met de melding van de vernieuwde algemene voorwaarden, de gehele tekst te laten verschijnen, en de klant de check box te laten aanvinken, voordat de klant verder kan in het menu.

Essentieel is dat je de klant op je website de mogelijkheid geeft om de algemene voorwaarden op te slaan, bij voorkeur in pdf format. Dat een klant de tekst kan copy-pasten in een ander document is uitdrukkelijk niet voldoende.

 

Boetes, kosten en (meestal) rentes kun je alleen in rekening brengen als dat is overeengekomen per contract of algemene voorwaarden. Die kun je niet eenzijdig opleggen. Als de klant dus nooit algemene voorwaarden heeft ontvangen voor de opdracht, laat staan geakkordeerd, dan kun je geen beroep doen op je algemene voorwaarden.

 

Groetjes Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 1

Hi Jamie,

 

Ja, ook met die uitspraak. Het is riskant om conclusies te trekken op basis van 1 uitspraak. Altijd moet het jurisprudentie verloop worden bekeken en met name bekeken worden wat de hogere/hoogste instanties bepalen. Er is sowieso een verschil tussen algemene voorwaarden verstrekken bij schriftelijke offertes/overeenkomsten en overeenkomsten die via electronische weg tot stand komen. Bij de laatste heb je te maken met de Wet koop op afstand en de Europese regelgeving, waarbij het vooraf beschikbaar stellen via electronische weg van de algemene voorwaarden vereist is en ook het kunnen opslaan van het document.

 

Bij schriftelijke overeenkomsten/offertes heb je te maken met wisselende jurisprudentie, waarbij enkele rechtbanken hebben geoordeeld dat een enkele verwijzing naar de website voldoende was. Dat was veelal gebaseerd op de specifieke feiten van het geval. De Hoge Raad blijft strikt. De beroemde ICT recht specialist Arnoud Engelfriet heeft de jurisprudentie op zijn Blog onder elkaar gezet en een heldere conclusie getrokken, waarbij ik mij aansluit. Better safe than sorry.

 

Groetjes Saskia

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Die uitspraak is uit 2007 en de uitspraken die in de bovenvermelde blog worden genoemd uit 2010. Er zijn wel wat ontwikkelingen geweest nadien. Op mijn blog heb ik laatst een drietal berichten geplaatst die specifiek gaan over het verwijzen naar algemene voorwaarden via de website. Het 3e deel daarvan handelt specifiek over het gebruik van algemene voorwaarden via internet voor zogenaamde dienstverrichters. Ik zou dit laatste deel eens lezen. Ik vermoed dat jouw vragen dan zijn beantwoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.