• 0

BTW berekening verzendkosten intracommunautaire levering

Hallo allemaal,

 

De plaats om mijn vraag te stellen want ik heb een discussie met de webwinkel software leverancier.

 

Stel, ik krijg een bestelling binnen van een Duitse onderneming met een geldig BTW nummer. De klant vult dit in tijdens het bestellen waarna de calculatie van 21% BTW verandert naar 0%.

Dit gebeurt bij mijn huidige webwinkel software echter niet bij de verzendkosten en dat klopt volgens mij niet.

 

De prijzen op mijn website zijn inclusief BTW. Ook de verzendkosten zijn inclusief BTW, dit is ook te zien op de specificatiepagina van de bestelling.

 

Stel ik verkoop aan deze Duitse onderneming met BTW nummer een product waar ik in de winkel € 121,- voor vraag.

Dit wordt dan € 100,-

De verzendkosten voor Duitsland zijn normaal € 12,50 incl. BTW. Dit bedrag dient dan € 10,33 te worden excl. BTW.

Nu blijft dit gewoon € 12,50 en sommige klanten klagen daar over.

 

De maker van de webwinkelsoftware zegt dit erover:

Bij de verzendkosten hanteren we het hoogste btw tarief van de goederen welke verzonden worden. Verzend u artikelen met 21%, dan zal er 21% over de verzendkosten zitten. Verzend u enkel marge producten met 0% btw, dan zal er geen btw over de verzendkosten worden berekend of bij een combinatie met 6% btw en 21% btw wordt 21% aangehouden. Ik begrijp dat dit een wat complexe constructie is, maar dit is hoe de belastingdienst het voorschrijft.

 

Al met al veranderd de prijs inderdaad niet maar alleen het percentage. Als de BTW verlegt word dan gaat dit eerst over de producten. De verzendkosten baseert hij op de producten, als deze dus tot 0% word verlegt dan is dit ook het percentage van de verzendkosten.

De prijs veranderd dan inderdaad niet mee.

 

Nogmaals ik begrijp dat dit een complexe en ietwat verwarrende constructie is maar dit is wel volgens de regels van de belastingdienst.

 

Deze uitleg kan ik al helemaal niet volgen aangezien in het beheergedeelte ze zelf aangeven dat het wettelijk verplicht is om BTW te belasten over de verzendkosten.

 

De maker van de webwinkel vraagt nu om bewijs maar op de website van de Belastingdienst kan ik niets concreets terug vinden over de verzendkosten. Wel dat ik tegen 0% moet leveren.

 

Alvast bedankt!

Francois

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het maakt geen verschil of je de goederen voor 100,- (ex BTW) plus 10,33 (ex BTW) verzendkosten aan de afnemer verkoopt of dat je alleen de goederen voor 110,33 (ex BTW) verkoopt.

Dus: BTW 0% (bij intracommunautaire leveringen) ook voor verzendkosten (en alle andere toeslagen die je eventueel in rekening wil brengen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Peter. Ik begon al even aan mezelf te twijfelen.

 

Nog deze avond kreeg ik weer een reactie. Ik heb het gevoel dat ze niet begrijpen wat ik probeer te vertellen?

 

Ik snap dat dit een lastig punt is en dat hier discussie over is. Ook wij hebben hier intern discussie over gehad en ook overleg gehad met het accountantskantoor. De link die u aandraagt gaat echter alleen over verlegging in het algemeen en niet over de verzendkosten.

 

Het voorbeeld wat u aanhaalt m.b.t verzendkosten en BTW klopt helaas niet helemaal. Het probleem is als volgt:

 

Stel je rekent 10 euro verzendkosten. Wanneer je een product in de winkelwagen hebt die 21% BTW heeft, dien je inderdaad 21% BTW te rekenen over de verzendkosten. Wat inderdaad zou inhouden dat de verzendkosten excl. BTW dus eigenlijk 8,26 is. Echter, nu komt het probleem. Als u echter alleen producten in de winkelwagen heeft staan met 6% BTW dan dient er 6% BTW berekend te worden over de verzendkosten, wat de verzendkosten dus 9,43 excl. BTW maakt. Dit is zo in de Nederlandse wet beschreven en hebben we dan ook toegepast. Je dient op het hoogste BTW tarief van de order de verzendkosten te berekenen. In geval van een verlegde BTW is het BTW percentage 0, wat in dit geval in houdt dat de verzendkosten dus zowel incl. als excl. BTW 10 euro zijn.

 

De verzendkosten zijn dus afhankelijk van het BTW percentage. Vanuit deze gedachte is dan ook de verzendkosten bij een verlegde order de verzendkosten zoals ze ingesteld zijn en niet 21% of 6% aftrek. Of het wettelijk mag wat u voorstelt durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Maar ons inziens is de berekening zoals wij deze doen in ieder geval wettelijk toegestaan en passend bij de gehele structuur zoals deze in Nederland opgezet is.

 

Volgens mij snappen ze het gewoon niet? Ik verkoop overigens gewoon producten met 21% BTW. Ook bij webwinkel in het beheerscherm staat ingesteld verzendkosten inclusief BTW. Bij een intracommunautaire levering dienen dus zowel de producten en verzendkosten tegen 0% gefactureerd te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer de logica van je leverancier te begrijpen. Jij hebt ingesteld dat die € 12,50 verzendkosten inclusief de btw is. Jouw leverancier heeft dat zo geïmplementeerd dat dat bedrag inclusief de op die factuur gehanteerde btw is.

 

Dus is het btw percentage voor die levering 21%, dan is die € 12,50 inclusief 21% btw. Is het btw percentage voor die levering 0%, dan is dat ook het percentage voor de verzendkosten en is die € 12,50 dus inclusief 0% btw. Het btw percentage over de verzendkosten volgt dus het btw percentage over de geleverde goederen.

 

Jouw software behandelt de btw verlegging als 0% btw en daar gaat het volgens mij mis, want dat zijn twee verschillende dingen (dat is mij althans steeds verteld).

 

Waarom stel je de verzendkosten niet in exclusief btw? Dus € 10,33 voor zendingen naar Duitsland. Met een levering tegen 21% wordt dat keurig € 12,50 en bij levering tegen 0% blijft het - eveneens keurig - € 10,33.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet nog even nadenken over het eerste gedeelte van de post.

 

Het 2e gedeelte kan ik wel antwoord over geven. Bij levering aan consumenten in Nederland dienen de prijzen inclusief BTW getoond te worden. Dit was ook een vereiste voor het verkrijgen van een keurmerk.

De software heeft helaas niet de mogelijk om de prijzen zowel incl. als excl. te tonen (heb ik meermaals gevraagd) dus had geen andere keuze dan alles "op inclusief" te zetten.

 

Bij een EU levering bij een onderneming met een geldig BTW nummer dient de BTW te veranderen van 21% op de producten alsmede de verzendkosten. Dit gebeurt nu alleen nog op de producten en niet de verzendkosten.

Sommige, vooral Belgische, klanten spreken mij hier op aan. Deze bestellingen moet ik dan buiten de website om verwerken. Maar de vraag is eigenlijk hoeveel klanten gewoon de browser sluiten en nooit meer terugkomen omdat ze voelen dat ze "beduveld" worden? Immers, 7,50 inclusief BTW voor Belgie wordt ineens 7,50 exclusief BTW na het invullen van een BTW nummer.

Link naar reactie
  • 0

0% BTW is inderdaad niet juist. Het is BTW verlegd. Dit lijkt inderaad op 0% omdat er geen BTW bedrag op de factuur komt te staan.

Verder volgen de verzendkosten inderdaad het BTW percentage van de "hoofd dienst", het leveren van goederen.

 

Verder is voor de transactie zoals je hem nu beschrijft de BTW verlegd en geef je de BTW als dusdanig aan. Ook de BTW op verzendkosten is gewoon verlegd naar in dit geval het Duitse BTW nummer.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor het late antwoord.

Ik factureer gelukkig niet via deze software zelf. In mijn eigen administratie verwerk ik het wel op de juiste manier.

 

Het heeft mij verleden week wel een klant gekost omdat deze vond "in de maling" genomen te worden.

True, het gaat maar om 1,20 bij een levering aan Belgie maar ik kan de klant wel begrijpen.

Deze klant heeft aangegeven daarom geen bestelling te hebben geplaatst. Ik vraag me af hoe vaak het voor komt dat mensen de browser gewoon sluiten nadat ze het opmerken, maar goed.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.